Dyrektor
.
Zastępca Dyrektora
Monika Chojnacka
Sekretariat
 
tel. 22 695 60 70
 fax. 22 695 60 71
       
wp@mazowieckie.pl
wejście B, II piętro, pokój 253

Godziny pracy
od 8:00 do16:00

 
 
W skład Wydziału Prawnego wchodzą następujące oddziały:

  • Oddział Nadzoru Prawnego nad Organami Samorządów,
  • Oddział Legislacji i Koordynacji,
  • Samodzielne Stanowiska Radców Prawnych,
  • Redakcja Dziennika Urzędowego Województwa Mazowieckiego,
  • Stanowiska pracy w delegaturach.


Do zakresu działania Wydziału Prawnego należy, w szczególności: 

  • opiniowanie aktów prawnych organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz organów Izby Rolniczej, przy zastosowaniu kryterium legalności, w tym: 
    - przygotowywanie projektów rozstrzygnięć nadzorczych oraz wystąpień w sprawach dotyczących nieistotnych naruszeń prawa, 
    - przygotowywanie skarg do sądu administracyjnego,
    - przygotowywanie odpowiedzi na skargi kierowane do sądu administracyjnego na rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody, 
    - przygotowywanie analiz, okresowych ocen i informacji o wykonywaniu nadzoru prawnego oraz sprawozdań z wykonywania funkcji nadzorczych Wojewody, 
    - prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem nadzoru nad uchwałami organów jednostek samorządu terytorialnego, dotyczącymi tworzenia związków komunalnych gmin lub powiatów, 
    - zastępstwo procesowe przed sądami administracyjnymi, 
    - rozpatrywanie skarg i sygnałów w sprawie z zakresu nadzoru prawnego, 
    - przekazywanie do ministra właściwego do spraw zagranicznych uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego w sprawach przystąpienia do międzynarodowych społeczności lokalnych, 
    - realizacja zadań związanych z wykonaniem ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki, w zakresie nazewnictwa
  • wydawanie opinii prawnych oraz udzielania odpowiedzi na zapytania prawne,
  • udzielanie wsparcia wydziałom Urzędu w zakresie wskazanym przez Wojewodę, Wicewojewodów oraz Dyrektora Generalnego,
  • zastępstwo procesowego w imieniu Wojewody przed sądami, w tym sądami polubownymi, przed Sądem Najwyższym, Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz innymi organami orzekającymi,
  • opiniowanie pod względem formalnoprawnym oraz zgodności z zasadami techniki prawodawczej projektów aktów prawnych:
    - zarządzeń i rozporządzeń Wojewody,
    - obwieszczeń Wojewody,
    - porozumień zawieranych przez Wojewodę, 
    - zarządzeń Dyrektora Generalnego,
    - regulaminów zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich

Informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych jest Wojewoda Mazowiecki z siedzibą przy pl. Bankowym 3/5 w Warszawie.
  • Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych (IOD) - kontakt: iod@mazowieckie.pl lub listownie: Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa.
  • Przetwarzamy Państwa dane osobowe wyłącznie w celu wykonania zadań Administratora, które wynikają z przepisów prawa oraz zadań realizowanych w interesie publicznym.
  • Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do prowadzenia sprawy w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie.
  • Odbiorcami Państwa danych mogą być tylko instytucje uprawnione na podstawie przepisów prawa lub podmioty, którym Administrator powierzył przetwarzanie danych na podstawie zawartej umowy.
  • Mają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia i wniesienia sprzeciwu.
  • Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Mogą to Państwo zrobić, jeśli uznają, że przetwarzamy dane osobowe z naruszeniem przepisów prawa.
  • Jeżeli przetwarzamy dane osobowe na podstawie udzielonej nam zgody, mogą ją Państwo w dowolnym momencie wycofać (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania przed jej wycofaniem).
  • Dane osobowe przechowujemy przez okres niezbędny do wykonania zadań Administratora oraz realizacji obowiązku archiwizacyjnego, które wynikają z przepisów prawa.

 
[Podstawa prawna: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016)]