Kierownik:

Agnieszka Błażejak

Telefon: 22 695 64 57,
Fax: 22 695 64 84,
pokój nr 525,
e- mail: ablazejak@mazowieckie.pl

 

Zakres działania:

 

 

1) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem powodziowym wynikających z przepisów Prawo Wodne i powiązanych z tymi przepisami innych aktów normatywnych:


a) gromadzenie i analiza danych w zakresie bezpieczeństwa powodziowego, w tym monitorowanie sytuacji kryzysowej,
b) przygotowywanie i udział w spotkaniach poświęconych tematyce wodnej Regionu Wodnego środkowej Wisły,
c) realizacja spraw bieżących otrzymanych z jednostek samorządu terytorialnego dotyczących problemów związanych z bezpieczeństwem powodziowym,
d) rozpatrywanie skarg, wniosków, zażaleń i odwołań wynikających z podziału zadań dotyczących gospodarki wodnej,
e) analiza i opiniowanie aktów prawnych,
f) współpraca z jednostkami odpowiedzialnymi za realizację działań w zakresie gospodarki wodnej, a w tym z: ministrem właściwym do spraw środowiska, ministrem właściwym do spraw rolnictwa, ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, Wojewódzkim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie, Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Krajowym Zarządem Gospodarki Wodnej w Warszawie,
g) realizacja zadań związanych z przygotowaniem przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej MasterPlanu dla obszaru dorzecza Wisły;
2) realizacja zadań z zakresu hydrologii:
a) gromadzenie i analiza danych oraz udział w przygotowaniu map tematycznych dla obszaru województwa w celu monitorowania zagrożeń powodzią i przeciwdziałania ich skutkom,
b) opracowywanie materiałów analitycznych dotyczących zagrożeń przyrodniczych na terenie województwa w celu prognozowania rozwoju zagrożeń, ich ewentualnego zapobiegania i właściwego reagowania,
c) monitorowanie zagrożeń przyrodniczych na terenie województwa w celu bieżącej oceny sytuacji,
d) współdziałanie z partnerami ze świata nauki, organizacji pozarządowych i gospodarczych oraz jednostek samorządu terytorialnego w celu podniesienia bezpieczeństwa powodziowego;
3) edukacja przeciwpowodziowa:
a) uzgadnianie i realizacja zadań w zakresie edukacji przeciwpowodziowej dzieci i młodzieży zakwalifikowanych do dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Warszawie, będących w gestii Urzędu,
b) przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
c) weryfikacja i przekazywanie rozliczeń finansowych do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Warszawie, związanych z wykorzystaniem środków na edukację przeciwpowodziową dzieci i młodzieży;
4) realizacja i monitorowanie zadań z zakresu administracji rządowej zleconych ustawami związanych z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych podstawowych, szczegółowych i wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa; zadań związanych z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków klęsk żywiołowych na urządzeniach melioracji wodnych podstawowych realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego; oraz zadań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie 125 – Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa, schemat II – Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi w zakresie zadań „Małej Retencji” i „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 - 2013”, w tym dotyczących w szczególności budowy i modernizacji sztucznych zbiorników wodnych, budowli piętrzących oraz urządzeń grawitacyjnych i ciśnieniowych w celu poprawiania i rozwijania infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa realizowanych przez Samorząd Województwa Mazowieckiego:
a) przygotowanie wniosków do ministra właściwego do spraw administracji publicznej oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa w celu pozyskania środków z rezerw celowych,
b) przygotowywanie i podpisywanie umów i aneksów dotyczących finansowania zadań,
c) weryfikacja wniosków o przyznanie dotacji otrzymanych z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego,
d) przygotowywanie podziału dotacji na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych,
e) opiniowanie decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego na zadania realizowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013,
f) opiniowanie wniosków Marszałka Województwa Mazowieckiego w zakresie kosztów wykupów gruntów pod inwestycje objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013,
g) weryfikacja dokumentacji rozliczeniowej dotyczącej realizacji zadań wynikających z zapisów umów,
h) wnioskowanie o wypłatę dotacji do Wydziału Finansów, Certyfikacji i Rozwoju Regionalnego Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego,
i) przygotowanie okresowych zestawień z zadań zrealizowanych w ramach dotacji,
j) przygotowanie Obwieszczeń Wojewody Mazowieckiego w sprawie wykazu spółek wodnych, którym przyznano dotację;
5) koordynowanie prac związanych z przeprowadzaniem kontroli na zadaniach z zakresu administracji rządowej zleconych ustawami realizowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego oraz Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie:
a) przygotowanie rocznego planu kontroli,
b) przygotowywanie dokumentów do kontroli,
c) przeprowadzanie kontroli (zakres rzeczowy i zamówień publicznych) przy współpracy z pracownikami Wydziału Kontroli (kontrola finansowa),
d) przygotowywanie arkuszy ustaleń kontroli, projektu wystąpienia oraz wystąpienia pokontrolnego,
e) kontrola organów samorządu terytorialnego realizujących zadania z zakresu administracji rządowej, oraz jednostek organizacyjnych podporządkowanych Wojewodzie,
f) przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych kontroli,
g) inne zadania związane z kontrolą;
6) planowanie i sprawozdawczość budżetowa w zakresie gospodarki wodnej:
a) opracowywanie rocznego harmonogramu wydatków budżetowych przeznaczonych na utrzymanie wód istotnych dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa oraz urządzeń melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych,
b) zgłaszanie zapotrzebowania miesięcznego na środki, dokonywanie podziału limitu,
c) prowadzenie ewidencji wydatków,
d) weryfikacja dokumentów otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego,
e) wypełnianie formularzy planistycznych i sprawozdawczych zgodnie z notą budżetową,
f) prowadzenie bieżącego nadzoru w zakresie środków przyznanych decyzjami Wojewody oraz ich wykorzystania,
g) planowanie dochodów z tytułu opłat za wykonanie melioracji wodnych,
h) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego oraz Wydziałem Finansów, Certyfikacji i Rozwoju Regionalnego dotycząca realizacji podziału dotacji na zadania z zakresu administracji rządowej w dziale 750 – Administracja publiczna,
i) bieżąca kontrola wartości mierników określających stan realizacji zadania,
j) przygotowanie rocznego harmonogramu wydatków budżetowych w zakresie wykonywanych zadań przez oddział.