Dyżurny:
całodobowy telefon alarmowy: 987
tel. 22 595 13 01, 22 595 13 00
faks 22 620 19 40, 22 695 63 53
e-mail kryzys@mazowieckie.pl

 

Do zakresu działania Oddziału Zarządzania Kryzysowego należy:


1) realizacja zadań Wojewody, komórki właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego określonych w przepisach o zarządzaniu kryzysowym, w szczególności:
a) zapewnienie współdziałania jednostek organizacyjnych administracji rządowej i samorządowej z terenu województwa w zakresie zarządzania kryzysowego,
b) wykonywanie działań związanych z zapobieganiem, przygotowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń występujących na terenie województwa, w tym zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
c) gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena i prognozowanie rozwoju zagrożeń występujących na obszarze województwa,
d) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w szczególności:
-  opracowywanie zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,
-  opiniowanie i przygotowanie do zatwierdzania powiatowych planów zarządzania kryzysowego,
-  opracowywanie i przygotowywanie do zatwierdzenia wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego oraz jego aktualizacja,
-  realizacja wytycznych do wojewódzkich planów zarządzania kryzysowego,
e) planowanie użycia oraz przygotowanie wniosków o użycie oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
f) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
g) realizacja zadań na rzecz systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach, w tym:
- uruchamianie systemu w sytuacji wystąpienia zagrożenia lub zgodnie z poleceniem organu nadrzędnego,
- organizowanie i udział w ćwiczeniach i treningach systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- zgłaszanie do Oddziału Utrzymania Systemów nieprawidłowości w funkcjonowaniu Systemu Alarmowania i Ostrzegania Ludności (SAOL) oraz propozycji jego rozwoju,
- współpraca z Oddziałem Utrzymania Systemów w zakresie modernizacji SAOL,
h) zapewnienie funkcjonowania Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac,
i) planowanie i realizacja wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego,
j) przekazywanie, za pośrednictwem Rzecznika Prasowego Wojewody, do środków masowego przekazu komunikatów i ostrzeżeń,
k) realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej, w tym związanych z wykazem infrastruktury krytycznej znajdującej się na terenie województwa;
2) realizacja zadań Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, w szczególności:
a) pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
b) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
c) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności, 
d) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
e) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
f) dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum, 
g) realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,
h) wykonywanie zadań określonych wynikających w art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. - Prawo o zgromadzeniach (Dz. U. z 2022 r. poz.1389),w przypadku postępowania uproszczonego w sprawach zgromadzeń,
i) wykonywanie zadań określonych w art. 92 ust. 1d i art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
3) uzgadnianie rejonowych planów działania przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie realizacji ich obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;
4) uzgadnianie planów operatorów pocztowych w sytuacjach szczególnych zagrożeń, w tym na wypadek wprowadzenia stanu wojennego, stanu wyjątkowego lub stanu klęski żywiołowej;
5) współpraca z ministerstwami, instytucjami i organizacjami społecznymi zaangażowanymi w realizację zadań związanych z bezpieczeństwem powodziowym, w tym udział w komitetach konsultacyjnych powoływanych przez Prezesa Wód Polskich;
6) realizacja zadań związanych z opracowaniem i wdrażaniem strategicznych dokumentów z zakresu bezpieczeństwa powodziowego, w tym;
a) opiniowanie wstępnej oceny ryzyka powodziowego,
b) uzgadnianie map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego,
c) uzgadnianie planów zarządzania ryzykiem powodziowym,
d) uzgadnianie planów przeciwdziałania skutkom suszy,
e) opiniowanie planu gospodarowania wodami.
7) realizacja zadań w zakresie bezpieczeństwa powodziowego wynikających z ustawy Prawo wodne oraz przepisów odrębnych, w tym koordynowanie i prowadzenie spraw dotyczących realizacji inwestycji przeciwpowodziowych na terenie województwa;
8) opracowanie i aktualizacja Wojewódzkiego Planu Operacyjnego Ochrony Przed Powodzią;
9) uczestniczenie w okresowych przeglądach stanu technicznego budowli przeciwpowodziowych, organizowanych przez administratorów i zarządów, celem dokonania oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa;
10) przygotowanie projektów aktów prawa miejscowego w zakresie określonym ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625 i 2687) w zakresie:
a) wprowadzania czasowego ograniczenia w korzystaniu z wód, w szczególności w zakresie poboru wody lub wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, w celu zapobieżenia skutkom powodzi lub suszy,
b) określania rozmiaru i czasu korzystania z każdej wody w sytuacjach nadzwyczajnych, o których mowa w ustawie z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie,
c) przyjmowania planów utrzymania wód.
11) realizowanie i koordynowanie działań w Urzędzie w zakresie planowania, wdrożenia i monitorowania oraz nadzoru nad poprawnością funkcjonowania Systemu Zarządzania Ciągłością Działania (SZCD), w tym:
a) opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie stosowania polityk w zakresie SZCD,
b) koordynowanie opracowania i aktualizacji analizy wpływu zakłóceń na kluczowe procesy biznesowe (Business Impact Analysis),
c) nadzór nad identyfikacją procesów, zasobów oraz sporządzanie ocen ryzyka w zakresie dotyczącym zarządzania ciągłością działania,
d) nadzór nad wdrożeniem i testowaniem oraz utrzymywanie dokumentacji SZCD we właściwych komórkach organizacyjnych Urzędu,
e) opracowywanie, wydawanie wytycznych w zakresie zapewnienia ciągłości dostaw oraz świadczenia usług przez podmioty zewnętrzne, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Urzędu,
f) dokonywanie oceny efektywności i skuteczności procesów zarządzania ciągłością działania w Urzędzie,
g) koordynowanie opracowania i wdrożenia działań naprawczych i doskonalących SZCD,
h) planowanie o organizowanie szkoleń w zakresie SZCD dla pracowników Urzędu.



Załączniki: