KARTA INFORMACYJNA

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI

WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW

ul. Marszałkowska 3/5

00-624 Warszawa

www.mazowieckie.pl

Nr karty informacyjnej

KI-WSC/20

Nr wersji: 2

Data wydania:

26 maja 2017 r.

SPRAWA: 

Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego na częściowe pokrycie kosztów zagospodarowania i bieżącego utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej posiadaczowi Karty Polaka, który po 1 stycznia 2017 r. złożył wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt stały z powołaniem się na okoliczność, o której mowa w art. 195 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1990, 1948 i 2066).

PRZEDMIOT SPRAWY:

Prowadzenie postępowania w sprawie przyznania świadczenia pieniężnego posiadaczowi Karty Polaka osiedlającemu się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

PODSTAWA PRAWNA:
  1. Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. z 2014 r. poz. 1187, z 2015 r. poz. 1274 oraz z 2016 r. poz. 753 i 2006);
  2. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy o Karcie Polaka oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 753);
  3. Ustawa z dnia 15 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o cudzoziemcach (Dz. U. z 2016 r. poz. 2066);
  4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego posiadaczowi Karty Polaka osiedlającemu się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposobu przyznawania pomocy (Dz. U. z 2016 r. poz. 2274).
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

1. Osobiście:

  • w Wydziale Spraw Cudzoziemców, ul. Marszałkowska 3/5, parter, stanowiska nr 10 - 11
    (godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 08.00 - 15.00, środa jest dniem bez obsługi interesanta)

 

  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Radomiu, ul. Żeromskiego 53, II piętro, pokój 261  (godziny przyjęć: poniedziałek: 08.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.30, środa jest dniem bez obsługi interesanta) wraz z wnioskiem o zezwolenie na pobyt stały z tytułu posiadania Karty Polaka wyłącznie po wcześniejszym umówieniu telefonicznym na konkretny dzień i godzinę w siedzibie Wydziału lub w Delegaturze w Radomiu, dzwoniąc pod numer telefonu 22 695 67 71 lub wysyłając e-mail na adres: wniosek@mazowieckie.pl (podając swój numer telefonu z prośbą o kontakt w celu umówienia na złożenie wniosku)
  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Ciechanowie, ul. 17 Stycznia 7, parter, pokój 10
  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Płocku, ul. Kolegialna 15, pokój 2
  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Siedlcach, ul. Piłsudskiego 38, parter, pokój 14
  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Ostrołęce, ul. Gorbatowa 15, parter, pokój 46

godziny przyjęć w Delegaturach: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.30, środa jest dniem bez obsługi interesanta

  • w Biurze Podawczym, ul. Marszałkowska 3/5, stanowisko nr 8,
    (godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.00, środa jest dniem bez obsługi interesanta)

 

  • w Punkcie Przyjmowania Korespondencji, pl. Bankowy 3/5, wejście B, parter, pokój 38
    (godziny przyjęć: poniedziałek - piątek: 08.00 - 16.00)
    Dokumenty składane w Biurze Podawczym i Punkcie Przyjmowania Korespondencji nie są weryfikowane oraz potwierdzane za zgodność z oryginałem

 

2. Pocztą na adres:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Wydział Spraw Cudzoziemców
ul. Marszałkowska 3/5
00-624 Warszawa

WYMAGANE DOKUMENTY:

W przypadku gdy wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego nie obejmuje członków najbliższej rodziny, należy złożyć:

  1. Wniosek wypełniony zgodnie z pouczeniem wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego; wniosek wypełnia się czytelnie w języku polskim, drukowanymi      literami;
  2. Potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię całości ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość (paszportu zagranicznego lub dokumentu podróży), na podstawie którego nastąpił wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. Dokumenty potwierdzające zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, np. potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy, umowę najmu lokalu, umowę o pracę lub zaświadczenie o zatrudnieniu, ubezpieczenie z tytułu wykonywanej pracy, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, zaświadczenie o kontynuowaniu nauki, dyplomy i świadectwa ukończenia szkoły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzenie posiadania rachunku bankowego, dokument potwierdzający sprzedaż nieruchomości (domu,      mieszkania);
  4. Opłata skarbowa 10,00 PLN.

 

W przypadku gdy wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego obejmuje członków najbliższej rodziny przebywającej z wnioskodawcą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. współmałżonka lub małoletnie dzieci pozostające pod władzą rodzicielską wnioskodawcy lub jego małżonka, należy złożyć:

  1. Wniosek wypełniony zgodnie z pouczeniem wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego; wniosek wypełnia się czytelnie w języku polskim, drukowanymi literami;
  2. Potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię całości ważnego dokumentu potwierdzającego  tożsamość wnioskodawcy (paszportu zagranicznego lub dokumentu podróży), na podstawie którego nastąpił wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. Potwierdzoną      za zgodność z oryginałem kopię całości ważnego dokumentu potwierdzającego      tożsamość każdego członka najbliższej rodziny objętego wnioskiem (paszportu zagranicznego lub dokumentu podróży), na podstawie którego nastąpił wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. Aktualne      odpisy aktów stanu cywilnego członków najbliższej rodziny wskazujące na      zawarcie związku małżeńskiego z wnioskodawcą lub określające stopień pokrewieństwa, tj. akt małżeństwa, akty urodzenia;
  5. Dokumenty potwierdzające zamieszkanie wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, np. potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy, umowę najmu lokalu, zaświadczenie o zatrudnieniu lub umowę o pracę, ubezpieczenie z tytułu wykonywanej pracy, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, zaświadczenie o kontynuowaniu nauki, dyplomy i  świadectwa ukończenia szkoły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,      potwierdzenie posiadania rachunku bankowego, dokument potwierdzający sprzedaż nieruchomości (domu, mieszkania);
  6. Dokumenty potwierdzające zamieszkanie członków najbliższej rodziny razem z wnioskodawcą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, np. potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy, umowę najmu lokalu,  zaświadczenie o zatrudnieniu lub umowę o pracę, ubezpieczenie z tytułu wykonywanej pracy, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, zaświadczenie o kontynuowaniu nauki, dyplomy oraz świadectwa ukończenia szkoły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaświadczenia ze szkoły/przedszkola/żłobka, potwierdzenie posiadania rachunku bankowego, dokument potwierdzający sprzedaż nieruchomości (domu, mieszkania);
  7. Dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10,00 PLN.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna

 OPŁATY:

Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego podlega opłacie skarbowej w wysokości 10,00 PLN.

Numer rachunku na który wnosi się opłatę skarbową:

Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa
nr konta: 60-1030-1508-0000-0005-5001-0038

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Do 60 dni.

UWAGA:
Zgodnie z art. 35 § 5 Kpa do terminu załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Decyzja w sprawie przyznania świadczenia będzie wydana dopiero po otrzymaniu środków finansowych na wypłatę świadczeń z Ministerstwa Finansów.

 KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Oddział do spraw Obywatelstwa i Polskiego Pochodzenia
ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa, pokój A2, stanowisko nr 20
tel. 22 695 65 51
e-mail – obywatelstwo@mazowieckie.pl

dni i godziny przyjęć interesantów:
poniedziałek: 10.00 – 17.30
wtorek, czwartek, piątek: 8.00 – 15.00
środa: dzień bez obsługi interesanta

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

INFORMACJE DODATKOWE:
  1. Dokumenty załączane do wniosku powinny być złożone w oryginałach lub potwierdzone urzędowo za zgodność z oryginałem przez notariusza polskiego, konsula RP lub bezpłatnie w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie w dniu składania wniosku (wówczas oryginały należy okazać do wglądu).
  2. Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi. 
  3. Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez polskiego tłumacza przysięgłego w Polsce lub polskiego konsula.
  4. W toku postępowania organ jest uprawniony do żądania złożenia przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów albo informacji, niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego.
  5. Wnioskodawca może wyznaczyć pełnomocnika do prowadzenia swojej sprawy. Pełnomocnictwo z dowodem wniesienia opłaty skarbowej (17,00 PLN) dołącza się do wniosku.
  6. Gdy łączna kwota wypłat świadczeń w roku budżetowym osiągnie 75% zaplanowanych wydatków z rezerwy, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłasza informację o wstrzymaniu rozpatrywania wniosków przyznanie świadczenia pieniężnego z terminem wypłaty przypadającym na ten rok, a wojewodowie wstrzymują rozpatrywanie takich wniosków. W przypadku wstrzymania wypłaty świadczeń pieniężnych - cudzoziemiec otrzyma pisemną informację o wstrzymaniu rozpatrywania wniosków. Wnioski, których rozpatrywanie zostało wstrzymane, będą rozpatrywane po ponownym uruchomieniu środków na wypłatę świadczenia pieniężnego.


Załączniki:

Wzór wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego