KARTA INFORMACYJNA

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI

WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW

Adres: ul. Marszałkowska 3/5

00-624 Warszawa

www.mazowieckie.pl

Nr karty informacyjnej

KI – WSC/20

 

Nr wersji: 1

 

 

Data wydania: 05 stycznia 2017 r.

 

SPRAWA:

Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego na częściowe pokrycie kosztów zagospodarowania i bieżącego utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej posiadaczowi Karty Polaka, który po 1 stycznia 2017 r. złożył wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt stały z powołaniem się na okoliczność, o której mowa w art. 195 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1990, 1948 i 2066).

 

PRZEDMIOT SPRAWY:

Prowadzenie postępowania w sprawie przyznania świadczenia pieniężnego posiadaczowi Karty Polaka osiedlającemu się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 

PODSTAWA PRAWNA:

  • Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz. U. z 2014 r. poz. 1187, z 2015 r. poz. 1274 oraz z 2016 r. poz. 753 i 2006);
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy o Karcie Polaka oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 753);
  • Ustawa z dnia 15 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o cudzoziemcach (Dz. U. z 2016 r. poz. 2066);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego posiadaczowi Karty Polaka osiedlającemu się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposobu przyznawania pomocy (Dz. U. z 2016 r. poz. 2274).

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

 

  1. Osobiście:
  • w Wydziale Spraw Cudzoziemców, ul. Marszałkowska 3/5, parter, stanowiska nr 10 - 11
    (godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 08.00 - 15.00, środa jest dniem bez obsługi interesanta)
  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Radomiu, ul. Żeromskiego 53, II piętro, pokój 261
    (godziny przyjęć: poniedziałek: 08.00 - 17.30, wtorek - piątek: 8.00 - 15.30)

    wraz z wnioskiem o zezwolenie na pobyt stały z tytułu posiadania Karty Polaka wyłącznie po wcześniejszym umówieniu telefonicznym na konkretny dzień i godzinę w siedzibie Wydziału lub w Delegaturze w Radomiu, dzwoniąc pod numer telefonu 22 695 67 71 lub wysyłając e-mail na adres: wniosek@mazowieckie.pl (podając swój numer telefonu z prośbą o kontakt w celu umówienia na złożenie wniosku)

 

  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Ciechanowie, ul. 17 Stycznia 7, parter, pokój 10
  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Płocku, ul. 3 Maja 16, parter, pokój 10
  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Siedlcach, ul. Piłsudskiego 38, parter, pokój 14
  • w Delegaturze Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Ostrołęce, ul. Gorbatowa 15, parter, pokój 46

    godziny przyjęć w Delegaturach: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek - piątek: 8.00 - 15.30

 

  • w Biurze Podawczym, ul. Marszałkowska 3/5, stanowisko nr 8,
    (godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.00, środa jest dniem bez obsługi interesanta)
  • w Punkcie Przyjmowania Korespondencji, pl. Bankowy 3/5, wejście B, parter, pokój 39
    (godziny przyjęć: poniedziałek - piątek: 08.00 - 16.00)


    Dokumenty składane w Biurze Podawczym i Punkcie Przyjmowania Korespondencji nie są weryfikowane i potwierdzane za zgodność z oryginałem.

 

  • 2. Pocztą na adres:
    Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
    Wydział Spraw Cudzoziemców
    ul. Marszałkowska 3/5
    00-624 Warszawa

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

 

W przypadku gdy wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego nie obejmuje członków najbliższej rodziny, należy złożyć:

 

  1. Wniosek wypełniony zgodnie z pouczeniem wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego; wniosek wypełnia się czytelnie w języku polskim, drukowanymi literami;
  2. Potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię całości ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość (paszportu zagranicznego lub dokumentu podróży), na podstawie którego nastąpił wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. Dokumenty potwierdzające zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, np. potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy, umowę najmu lokalu, umowę o pracę lub zaświadczenie o zatrudnieniu, ubezpieczenie z tytułu wykonywanej pracy, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, zaświadczenie o kontynuowaniu nauki, dyplomy i świadectwa ukończenia szkoły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzenie posiadania rachunku bankowego, dokument potwierdzający sprzedaż nieruchomości (domu, mieszkania);
  4. Opłata skarbowa 10 PLN.

 

W przypadku gdy wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego obejmuje członków najbliższej rodziny przebywającej z wnioskodawcą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. współmałżonka lub małoletnie dzieci pozostające pod władzą rodzicielską wnioskodawcy lub jego małżonka, należy złożyć:

 

  1. Wniosek wypełniony zgodnie z pouczeniem wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego; wniosek wypełnia się czytelnie w języku polskim, drukowanymi literami;
  2. Potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię całości ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy (paszportu zagranicznego lub dokumentu podróży), na podstawie którego nastąpił wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. Potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię całości ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość każdego członka najbliższej rodziny objętego wnioskiem (paszportu zagranicznego lub dokumentu podróży), na podstawie którego nastąpił wjazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. Aktualne odpisy aktów stanu cywilnego członków najbliższej rodziny wskazujące na zawarcie związku małżeńskiego z wnioskodawcą lub określające stopień pokrewieństwa, tj. akt małżeństwa, akty urodzenia;
  5. Dokumenty potwierdzające zamieszkanie wnioskodawcy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, np. potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy, umowę najmu lokalu, umowę o pracę lub zaświadczenie o zatrudnieniu, ubezpieczenie z tytułu wykonywanej pracy, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, zaświadczenie o kontynuowaniu nauki, dyplomy i świadectwa ukończenia szkoły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzenie posiadania rachunku bankowego, dokument potwierdzający sprzedaż nieruchomości (domu, mieszkania);
  6. Dokumenty potwierdzające zamieszkanie członków najbliższej rodziny razem z wnioskodawcą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, np. potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy, umowę najmu lokalu, umowę o pracę lub zaświadczenie o zatrudnieniu, ubezpieczenie z tytułu wykonywanej pracy, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, zaświadczenie o kontynuowaniu nauki, dyplomy i świadectwa ukończenia szkoły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaświadczenia ze szkoły/przedszkola/żłobka, potwierdzenie posiadania rachunku bankowego, dokument potwierdzający sprzedaż nieruchomości (domu, mieszkania);
  7. Opłata skarbowa 10 PLN.

 

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna.

 

OPŁATY:

Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego podlega opłacie skarbowej w wysokości 10 PLN.

 

Numer rachunku na który wnosi się opłatę skarbową:

Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa
nr konta: 60-1030-1508-0000-0005-5001-0038

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Do 60 dni.

UWAGA:

Zgodnie z art. 35 § 5 Kpa do terminu załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Decyzja w sprawie przyznania świadczenia będzie wydana dopiero po otrzymaniu środków finansowych na wypłatę świadczeń z Ministerstwa Finansów.

 

KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

 

Oddział Obywatelstwa i Repatriacji

ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa

 

dni i godziny przyjęć interesantów:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek, czwartek, piątek: 8.00 – 15.00

środa: dzień bez obsługi interesanta.

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

INFORMACJE DODATKOWE:

  1. Dokumenty załączane do wniosku powinny być złożone w oryginałach lub potwierdzone urzędowo za zgodność z oryginałem przez notariusza polskiego, konsula RP lub bezpłatnie w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie w dniu składania wniosku (wówczas oryginały należy okazać do wglądu).
  2. Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi. 
  3. Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez polskiego tłumacza przysięgłego w Polsce lub polskiego konsula.
  4. W toku postępowania organ jest uprawniony do żądania złożenia przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów albo informacji, niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego.
  5. Wnioskodawca może wyznaczyć pełnomocnika do prowadzenia swojej sprawy. Pełnomocnictwo z dowodem wniesienia opłaty skarbowej (17 PLN) dołącza się do wniosku.
  6. Gdy łączna kwota wypłat świadczeń w roku budżetowym osiągnie 75% zaplanowanych wydatków z rezerwy, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłasza informację o wstrzymaniu rozpatrywania wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego z terminem wypłaty przypadającym na ten rok, a wojewodowie wstrzymują rozpatrywanie takich wniosków. W przypadku wstrzymania wypłaty świadczeń pieniężnych - cudzoziemiec otrzyma pisemną informację o wstrzymaniu rozpatrywania wniosków. Wnioski, których rozpatrywanie zostało wstrzymane, będą rozpatrywane po ponownym uruchomieniu środków na wypłatę świadczenia pieniężnego.

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:

Formularz wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego.



Załączniki:

Wzór wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego