Do zakresu działania Oddziału do spraw Inwestycji należy:

1) realizacja zadań związanych z planowaniem inwestycji, a w szczególności przez:
a) opracowywanie koncepcji i programów funkcjonalno-użytkowych,
b) planowanie terminów realizacji inwestycji,
c) określanie szacunkowych kosztów planowanych inwestycji;
2) realizacja zadań związanych z opracowywaniem dokumentacji dotyczącej inwestycji, a w szczególności:
a) przygotowywanie opisów przedmiotu zamówienia do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
b) przygotowywanie umów z wykonawcami przedmiotu zamówienia,
c) nadzór nad opracowaniem oraz weryfikacja dokumentacji projektowej,
d) monitorowanie postępu prac oraz sprawdzanie i potwierdzanie zgodności realizowanych zadań z umową,
e) przygotowywanie wniosków o pozwolenie na realizację inwestycji m.in.: o wydanie decyzji środowiskowej, warunków zabudowy, decyzji lokalizacyjnej, wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego, pozwolenia na budowę oraz monitorowanie toczących się postępowań,
f) przygotowywanie dokumentacji do zgłoszenia robót budowlanych,
g) opracowywanie kosztorysów inwestorskich,
h) przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wnioskowania o dofinansowanie ze środków zewnętrznych;
3) realizacja zadań związanych z przeprowadzaniem procesu budowlanego dotyczącego inwestycji, a w szczególności:
a) przekazanie placu budowy,
b) dokumentowanie procesu budowlanego, w tym m.in. sporządzanie protokołów z narad, dokumentacji fotograficznej,
c) nadzór nad realizacją robót,
d) bieżące monitorowanie postępu prac w odniesieniu do harmonogramów rzeczowo-finansowych,
e) przeprowadzanie odbiorów robót,
f) zgłoszenie zakończenia robót i uzyskiwanie zgody na użytkowanie obiektu budowlanego,
g) rozliczenie robót budowlanych,
h) przygotowanie dowodów OT,
i) zawiadamianie powiatowego inspektora nadzoru budowlanego o stwierdzonych nieprawidłowościach przy wykonywaniu robót budowlanych;
4) bieżące monitorowanie zaawansowania rzeczowego i finansowego realizowanych inwestycji oraz sprawozdawczość, a w szczególności:
a) sporządzanie analiz i zestawień finansowych w zakresie planowanych inwestycji,
b) koordynowanie, planowanie, rozliczanie i monitorowanie prawidłowego wykonania planu wydatków budżetowych biura;
5) przygotowywanie niezbędnych informacji dla jednostek prowadzących kontrole z wykonania budżetu w zakresie realizowanych zadań.