KARTA INFORMACYJNA

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
W WARSZAWIE
WYDZIAŁ KONTROLI
Al. Jerozolimskie 28
00-024 Warszawa
Tel. 22 695 72 00, fax. 22 695 72 01
www.mazowieckie.pl 

                                                              

 

Nr karty informacyjnej
KI – WK/01


Nr wersji: 9


Data wydania:
22 września 2015 r.


SPRAWA:
Przyjmowanie, rejestrowanie i załatwianie skarg, wniosków i petycji klientów w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie.


PRZEDMIOT SPRAWY:
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Postępowanie skargowe jest jednoinstancyjnym uproszczonym postępowaniem administracyjnym, co oznacza, że nie ma toku instancji ani środków zaskarżenia. W postępowaniu skargowym nie są wydawane rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych,  dla których przepisy prawa przewidują określone procedury rozstrzygnięć spraw, w toku instancji administracyjnych lub sądowych.

Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.

Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

Skargi, wnioski i petycje można składać w interesie innej osoby (podmiotu trzeciego) za jej (jego) zgodą.


PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267, z późn. zm.) – Dział VIII Skargi i wnioski.
2. Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2014 r., poz. 1195).
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
3. Regulamin Organizacyjny Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie Rozdział IV (§ 69-82).

 MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, drogą elektroniczną oraz ustnie do protokołu. Petycje mogą być wnoszone pisemnie i drogą elektroniczną.

Skargi, wnioski i petycje mogą być składane na piśmie:

1. Osobiście:
Punkt przyjmowania korespondencji
00-950 Warszawa, pl. Bankowy 3/5, wejście „B”, pokój 39
tel. 22 695 61 59
lub
w kancelarii  delegatur – placówek  zamiejscowych urzędu,
godziny i dni urzędowania: od poniedziałku do piątku 800-1600.

2. Pocztą:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Wydział Kontroli
pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa

3. W przypadku możliwości załatwienia sprawy drogą elektroniczną:
e-mail: wk@mazowieckie.pl
elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP: bip.mazowieckie.pl, zakładka elektroniczna
skrzynka podawcza,  podzakładka skargi, wnioski, zapytania do urzędu.

4. Skargi i wnioski mogą być wnoszone ustnie do protokołu:
– w Biurze Wojewody w gmachu przy pl. Bankowym 3/5 (adres j.w.),
– w siedzibie Oddziału Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli,
adres: 00-024 Warszawa, Al. Jerozolimskie 28, piętro III, pokój 321,
tel. do kierownika oddziału 22 695 72 18,
godziny i dni urzędowania – poniedziałek 800-1700, od wtorku do piątku 800-1600.


 WYMAGANE DOKUMENTY:
Brak jest prawnie obowiązujących wzorów wniosków i formularzy w zakresie skarg, wniosków i petycji.

W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim umożliwione zostało wniesienie skargi lub wniosku za pomocą opracowanego w urzędzie i dostępnego na stronie internetowej FORMULARZA ZGŁOSZENIA SKARGI LUB WNIOSKU DO MAZOWIECKIEGO URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO W WARSZAWIE.

Skargi lub wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego
pozostawia się bez rozpoznania. Obowiązek podania ww. danych dotyczy także skarg i wniosków nadsyłanych za pomocą poczty elektronicznej.
W przypadku wniesienia skargi lub wniosku ustnie do protokołu, wymagane jest przedstawienie przez osobę zgłaszającą skargę (wniosek) dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości. Protokół podpisują osoba zgłaszająca skargę lub wniosek, z podaniem imienia i nazwiska oraz adresu, oraz przyjmujący zgłoszenie.

Jeżeli petycja nie zawiera oznaczenia podmiotu wnoszącego petycję lub oznaczenia każdego z grupy podmiotów wnoszących petycję oraz wskazania osoby reprezentującej podmiot wnoszący petycję, a także gdy nie zawiera wskazania miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji, oraz w przypadku gdy petycję wnosi grupa podmiotów nie zawiera wskazania miejsca zamieszkania lub siedziby każdego z podmiotów - petycję pozostawia się bez rozpatrzenia.


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Oddział Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli udziela informacji o sprawach zarejestrowanych w Centralnym Rejestrze Skarg i Wniosków Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.

Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
W sprawie, w której toczy się postępowanie administracyjne, skarga złożona przez stronę podlega rozpatrzeniu w toku postępowania, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.

Na stronie internetowej urzędu zamieszczane są następujące informacje dotyczące petycji:
skan petycji, data jej złożenia, imię i nazwisko lub nazwa podmiotu, który złożył petycję, o ile wyraził on na to zgodę, informacje o przebiegu postępowania w sprawie rozpatrywania petycji oraz informacja o sposobie załatwienia petycji.

Dane osobowe osób zgłaszających skargi, wnioski i petycje są przetwarzane w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie na zasadach określonych przepisami prawa.


OPŁATY:
Brak.
Wniesienie skargi, wniosku lub petycji oraz ich rozpatrywanie zwolnione jest z opłaty skarbowej.


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Załatwienie skargi  lub wniosku w postaci pisemnej odpowiedzi powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Jeżeli organ, który otrzymał skargę lub wniosek nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać skargę lub wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając o tym wnoszącego, albo wskazać mu właściwy organ. W razie niezałatwienia sprawy w terminie, wnoszący skargę lub wniosek zostaje zawiadomiony o przyczynach zwłoki i nowym terminie załatwienia sprawy.

Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, tj. w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od jej złożenia. W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od rozpatrującego petycję, termin ten ulega przedłużeniu, nie dłużej niż do 6 miesięcy od złożenia petycji.
Termin przekazania petycji do właściwego podmiotu wynosi 30 dni.


KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Oddział Skarg i Wniosków
Wydział Kontroli
00-024 Warszawa, Al. Jerozolimskie 28, tel. 22 695 72 18
W przypadku możliwości załatwienia sprawy drogą elektroniczną
e-mail: wk@mazowieckie.pl
godziny i dni urzędowania – poniedziałek 8:00-17:00, od wtorku do piątku 8:00 -16:00.

elektroniczna platforma usług administracji publicznej dostępna na stronie internetowej: epuap.gov.pl, zakładka sprawy obywatelskie, podzakładka ogólne sprawy urzędu, lista spraw związanych z tym zdarzeniem skargi, wnioski, zapytania do urzędu.


TRYB ODWOŁAWCZY:

Brak.

Postępowanie w sprawie skargi, wniosku i petycji jest jednoinstancyjnym uproszczonym postępowaniem administracyjnym, co oznacza, że nie ma toku instancji ani środków zaskarżenia.


 INFORMACJE DODATKOWE:

Przyjęcia klientów w sprawach skarg, wniosków i petycji

  • Wojewoda Mazowiecki lub Wicewojewoda przyjmują klientów w sprawach skarg, wniosków i petycji w każdy poniedziałek, w godzinach do 1300 do 1600.
  • Dyrektor Generalny i kierownicy delegatur przyjmują klientów w sprawach skarg, wniosków i petycji dotyczących funkcjonowania i organizacji pracy urzędu i delegatur, w każdy poniedziałek w godzinach od 1200 do 1600.
  • Dyrektorzy (zastępcy dyrektorów), Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego przyjmują klientów w sprawach skarg, wniosków i petycji dotyczących funkcjonowania podległych sobie komórek organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostek organizacyjnych, w każdy poniedziałek w godzinach od 800 do 1600. W Wydziale Spraw Cudzoziemców przyjęcia odbywają się w poniedziałek w godzinach od 1000 do 1730.
  • W przypadku, gdy poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, przyjmowanie klientów odbywa się w najbliższy dzień powszedni na zasadach określonych powyżej. W Wydziale Spraw Cudzoziemców przyjęcia odbywają się w tym dniu w godzinach pracy wydziału.
  • Obsługą oraz ustalaniem kolejności przyjęć klientów zajmują się odpowiednie sekretariaty oraz wyznaczeni pracownicy.
  • Oddział Skarg i Wniosków w Wydziale Kontroli Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, a także pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora Biura Wojewody lub kierowników delegatur, przyjmują klientów w sprawach skarg, wniosków i petycji w dniach i godzinach pracy urzędu i delegatur. Wyznaczeni pracownicy przyjmują klientów w poniedziałki także po godzinach pracy, do godziny 1700. Oddział Skarg i Wniosków w Wydziale Kontroli mieści się przy Al. Jerozolimskich 28, piętro III, pokój 321, tel. 22 695 72 18.
  • Przyjęcia klientów w sprawach skarg, wniosków i petycji są ewidencjonowane przez komórki organizacyjne lub wyznaczonych pracowników.


Załączniki:

Formularz zgłoszenia skargi lub wniosku do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego