KARTA INFORMACYJNA

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI

WYDZIAŁ SPRAW OBYWATELSKICH

ul. Krucza 5/11, 00-548 Warszawa

Tel. 22 695 66 01/695 66 02

www.mazowieckie.pl

 

Nr karty informacyjnej

 

KI – WSO/01

Nr wersji: 13

Data wydania:

 

14 marca 2017 r.

SPRAWA:

Wydawanie dokumentów paszportowych

PRZEDMIOT SPRAWY:

Wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego   

PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa o dokumentach paszportowych z dnia 13 lipca 2006 r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 758)

►Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r.
w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1026 z późn. zm.)

►Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lutego 2010 r. w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu (Dz. U. z 2010 r. Nr 25, poz. 126)

►Ustawa z dnia 14 czerwca 2000 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity:  Dz. U. z 2016 r. poz. 23)

►Rozporządzenie Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydanych przez Państwa Członkowskie (Dz. Urz. EU L nr 385 z dnia 29 grudnia 2004 r., str. 1)

►Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 444/2009 z dnia 28 maja 2009 r. zmieniające Rozporządzenie Rady (WE) nr 2252/2004 w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i w dokumentach podróży wydawanych przez Państwa Członkowskie (Dz. Urz. EU L nr 142)

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

INFOLINIA PASZPORTOWA: 22 695 73 88

W Oddziale Paszportów – w wyznaczonych punktach obsługi paszportowej:

►  Referat Paszportów nr 1:

Warszawa, ul. Krucza 5/11

Wejście „C” - składanie wniosków

Wejście „B” - wydawanie dokumentów paszportowych

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 695 73 45

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

● Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy:

Warszawa, ul. Stefana Żeromskiego 29

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 373 30 53

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

Referat Paszportów nr 2:

Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Bemowo m. st. Warszawy:

Warszawa, ul. Powstańców Śląskich 70

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 533 78 68

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie m. st. Warszawy:

Warszawa, pl. Starynkiewicza 7/9

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 443 26 03

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

  • Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Ursus m. st. Warszawy:

Warszawa, pl. Czerwca 1976 r.

Telefon: 22 695 73 88

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy:

Warszawa, ul. J. Słowackiego 6/8

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 207 14 32

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

Referat Paszportów nr 3:

Warszawa ul. Floriańska 10

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 619 49 80

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawy:

Warszawa ul. Grochowska 274

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 338 00 29

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

Referat Paszportów nr 4:

Warszawa, ul. Komisji Edukacji Narodowej 61

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 855 09 75

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Legionowie:

Legionowo, ul. Józefa Piłsudskiego 41

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 774 33 03

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 17.45

wtorek – piątek: 8.00 – 15.45

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Mińsku Mazowieckim:

Mińsk Mazowiecki, ul. Kościuszki 3, pok. 104

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 25 759 87 02

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 16.30

wtorek, środa, czwartek: 8.00 – 15.30

piątek: 8.00 – 14.30

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Otwocku:

Otwock, ul. Armii Krajowej 5

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 788 09 09

Godziny pracy:

poniedziałek: 9.00 – 16.45

wtorek, środa, czwartek, piątek: 8.00 – 15.00

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Ożarowie Mazowieckim:

Ożarów Mazowiecki, ul. Poznańska 129/133, pok. 12

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 733 73 16

Godziny pracy:

poniedziałek: 9.00 – 16.30

wtorek - piątek: 8.00 – 15.30

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Piasecznie:

Piaseczno, ul. Chyliczkowska 14

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 737 11 59, 22 737 11 58 (sekretariat)

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 17.10

wtorek - piątek: 8.00 – 15.40

przerwa w godz. 13.00 – 13.20

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Pruszkowie:

Pruszków, ul. Drzymały 19/21

Telefon: 22 695 73 88

Fax: 22 728 92 47

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.00

wtorek – piątek: 8.00 – 15.00

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Wołominie:

Wołomin, ul. Prądzyńskiego 3, pok. 26

Telefon: 22 776 44 97, 22 787 43 03 wew. 145

Fax: 22 787 34 19, 22 776 50 93

Godziny pracy:

poniedziałek: 9.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

Terenowy Punkt Paszportowy w Łomiankach:

Łomianki, ul. Warszawska 115

Telefon: 22 76 86 310, 332

Fax: 22 76 86 302

Godziny pracy:

poniedziałek i czwartek: 9.00 – 18.00

wtorek, środa, piątek: 8.00 – 16.00

 

W Oddziałach Spraw Obywatelskich – w delegaturach Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w:

 

►  Ciechanowie:

Ciechanów, ul. 17 Stycznia 7

Telefon: 23 671 93 53

Fax: 23 672 20 69

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

►  Ostrołęce:

Ostrołęka, ul. gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” 15

Telefon: 29 746 62 74, 75

Fax: 29 746 62 78

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

►  Płocku:

Płock, ul. Kolegialna 15, wejście od ul. 1 Maja

Telefon: 24 235 11 08

Fax: 24 235 11 18

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

 

►  Radomiu:

Radom, ul. Stefana Żeromskiego 53

Telefon: 48 362 08 91, 48 362 04 31

Fax: 48 362 06 12

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

 

►  Siedlcach:

Siedlce, ul. Piłsudskiego 38

Telefon: 25 644 71 65

fax: 25 644 76 23

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek – piątek: 8.00 – 15.30

WYMAGANE DOKUMENTY:

Informacje ogólne

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego składa się osobiście, z wyjątkiem następujących przypadków:

  • wniosek o wydanie dokumentu paszportowego osobie małoletniej składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub ustanowionego przez sąd opiekuna, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ paszportowy lub notariusza,
  •  wniosek o wydanie dokumentu paszportowego osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską składają rodzice, a niepozostającej pod władzą rodzicielską składa opiekun ustanowiony przez sąd.

Osoba małoletnia, która ukończyła 5 lat oraz osoba ubezwłasnowolniona całkowicie musi być obecna przy składaniu dla niej wniosku o wydanie dokumentu paszportowego.

Odbiór dokumentu paszportowego następuje osobiście, z wyjątkiem osoby małoletniej
i ubezwłasnowolnionej całkowicie, dla których odbioru może dokonać jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów.

Dokumenty dla osoby pełnoletniej:

  • wniosek o wydanie dokumentu paszportowego (do pobrania w punktach paszportowych) – wypełniony czytelnie, literami drukowanymi, podpisany przez osobę ubiegającą się o wydanie dokumentu paszportowego. Podpis pod fotografią nie może dotykać linii ramki;
  • ważny dokument paszportowy lub w przypadku jego nieposiadania (utraty lub zniszczenia) ważny dowód osobisty – jako dokument potwierdzający tożsamość
    i obywatelstwo polskie – do wglądu;
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty paszportowej na konto Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie;
  • dokument uprawniający do wniesienia opłaty ulgowej, np. legitymacja studenta, legitymacja emeryta/rencisty;
  • kolorowa fotografia paszportowa o wymiarach 35x45 mm, wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowująca naturalny kolor skóry, mająca dobrą ostrość oraz pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii. Fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy
    i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami

 wyjątki:

  • fotografia przedstawiająca osobę w okularach z ciemnymi szkłami – jedynie osoby z wadami wzroku (wymagane orzeczenie o niepełnosprawności z uwagi na nabytą lub wrodzoną wadę wzroku),
  • fotografia przedstawiająca osobę w nakryciu głowy, które nie zakrywa ani nie zniekształca owalu twarzy – jedynie osoby noszące nakrycie głowy zgodnie
    z zasadami swojego wyznania (wymagane zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Polsce),
  • osoba, która posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na wykonanie fotografii zgodnej
    z wymienionymi powyżej wymogami w zakresie wizerunku osoby, może złożyć fotografię o wymiarach 35x45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowująca naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą twarz od wierzchołka głowy  do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej;
  • odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu małżeństwa – w przypadku ubiegania się
    o dokument każdorazowo po zmianie nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa za granicą;
  • organ może zażądać odpisów polskich aktów stanu cywilnego lub dokumentu potwierdzającego obywatelstwo polskie, jeżeli dane zawarte w dokumentach przedkładanych przez osobę, która ubiega się o wydanie dokumentu paszportowego lub dane zawarte w dostępnych ewidencjach budzą wątpliwości co do tożsamości lub obywatelstwa osoby ubiegającej się o dokument paszportowy.

 

Dokumenty dla osoby małoletniej:

  • wniosek o wydanie dokumentu paszportowego (do pobrania w punktach paszportowych) – wypełniony czytelnie, literami drukowanymi, podpisany przez rodziców (opiekunów) małoletniego. Niezbędny jest numer ewidencyjny (PESEL) małoletniego. Podpis posiadacza dokumentu paszportowego w ramce pod zdjęciem składają małoletni, którzy ukończyli 13 lat. Podpis nie może dotykać linii ramki;
  • kolorowa fotografia paszportowa o wymiarach 35x45 mm, wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowująca naturalny kolor skóry, mająca dobrą ostrość oraz pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii. Fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy
    i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami

        wyjątki:

  • fotografia przedstawiająca osobę w okularach z ciemnymi szkłami – jedynie osoby z wadami wzroku (wymagane orzeczenie o niepełnosprawności z uwagi na nabytą lub wrodzoną wadę wzroku),
  • fotografia przedstawiająca osobę w nakryciu głowy, które nie zakrywa ani nie zniekształca owalu twarzy – jedynie osoby noszące nakrycie głowy zgodnie
    z zasadami swojego wyznania (wymagane zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Polsce),
  • osoba, która posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na wykonanie fotografii zgodnej z wymienionymi powyżej wymogami w zakresie wizerunku osoby, może złożyć fotografię o wymiarach 35x45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowującą naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą twarz od wierzchołka głowy  do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej;
  • dotychczas posiadany dokument paszportowy małoletniego – do wglądu;
    • pisemna zgoda obojga rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów prawnych na wydanie małoletniemu dokumentu paszportowego (obecność obydwojga rodziców lub opiekunów z ważnymi dowodami osobistymi lub ważnymi dokumentami paszportowymi; opiekunowie prawni przedkładają zaświadczenie o ustanowieniu opieki prawnej):
      • w przypadku pozbawienia lub ograniczenia władzy rodzicielskiej jednego
        z rodziców - prawomocne orzeczenie sądu,
      • w przypadku braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności uzyskania zgody jednego z nich – orzeczenie sądu wyrażające zgodę na wydanie dokumentu paszportowego małoletniemu  (orzeczenie na podstawie, którego wystawiono już dokument paszportowy, nie może zostać wykorzystane ponownie przy ubieganiu się o wydanie kolejnego paszportu),
      • w przypadku niemożności osobistego przybycia jednego z rodziców - pisemna zgoda na wydanie dokumentu paszportowego małoletniemu, poświadczona przez organ paszportowy (inny wojewoda lub konsul za granicą) lub notariusza
        (w przypadku notariusza za granicą wymagane jest opatrzenie dokumentu klauzulą apostille i załączenie tłumaczenia przysięgłego dokumentu). Oświadczenie rodzica powinno zawierać sformułowanie: wyrażam zgodę na wydanie dokumentu paszportowego mojemu dziecku... (imiona i nazwisko dziecka, data i miejsce urodzenia dziecka) – w przypadku niemożności osobistego przybycia jednego z rodziców,
      • w przypadku nieustalonego ojcostwa małoletniego - aktualny odpis zupełny aktu urodzenia małoletniego,
      • w przypadku zgonu jednego z rodziców - akt zgonu rodzica;
      • oryginał dowodu uiszczenia opłaty paszportowej wniesionej na konto Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie;
      • dokument uprawniający do wniesienia opłaty ulgowej np. legitymacja szkolna;
    • organ może zażądać odpisów polskich aktów stanu cywilnego lub dokumentu potwierdzającego obywatelstwo polskie, jeżeli dane zawarte w dokumentach przedkładanych przez osobę, która ubiega się o wydanie dokumentu paszportowego lub dane zawarte w dostępnych ewidencjach budzą wątpliwości co do tożsamości lub obywatelstwa osoby ubiegającej się o dokument paszportowy.

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Wydanie dokumentu paszportowego.

Odbiór dokumentu paszportowego następuje osobiście, z wyjątkiem osoby małoletniej
i ubezwłasnowolnionej całkowicie, dla których odbioru może dokonać jeden z rodziców
lub ustanowionych przez sąd opiekunów.

Paszport jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania, zaś wydany dziecku, które nie ukończyło 13 roku życia jest ważny 5 lat od daty jego wydania.

Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od jego wydania.

OPŁATY :

Opłaty paszportowe wnosi się:

na konto:                  

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie

Wydział Finansów

pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa

83 1010 1010 0137 1022 3100 0000

z dopiskiem: opłata paszportowa dla… imię i nazwisko osoby ubiegającej się o paszport,
np. „opłata paszportowa dla Jana Kowalskiego”

 

Istnieje możliwość uiszczenia opłaty paszportowej w niektórych punktach paszportowych:

► w Referacie Paszportów nr 1 w Warszawie, ul. Krucza 5/11 - wejście „B” w funkcjonującej na terenie urzędu agencji finansowej po pobraniu opłaty manipulacyjnej

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 17.30

wtorek, środa, czwartek: 8.00 – 15.30

piątek: 8.00 – 14.00

 

► w Referacie Paszportów nr 3 w Warszawie, ul. Floriańska 10 – w funkcjonującej na terenie urzędu agencji finansowej po pobraniu opłaty manipulacyjnej

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 17.30

wtorek, środa, czwartek: 8.00 – 15.30

piątek: 8.00 – 14.00

 

►  w Referacie Paszportów nr 4 w Warszawie, Al. Komisji Edukacji Narodowej 61 – w kasie urzędu dzielnicy (Wydział Obsługi Mieszkańców - parter), po pobraniu numerka „F”

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

► w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawy w Warszawie, ul. Grochowska 274 – w kasie urzędu dzielnicy

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

 

►  dla klientów Terenowego Punktu Paszportowego w Urzędzie Dzielnicy Ursus m. st. Warszawy, 02-495 Warszawa, pl. Czerwca 1976 r. 1 – w kasie urzędu dzielnicy, (parter)

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

► w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy w Warszawie, ul. Słowackiego 6/8 – w kasie urzędu dzielnicy

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

►  w Terenowym Punkcie Paszportowym Ochota w budynku Urzędu m. st. Warszawy w Warszawie, pl. Starynkiewicza 7/9 - odpłatnie w funkcjonującej  na terenie urzędu agencji finansowej

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 17.30

wtorek, środa, czwartek: 8.00 – 15.30

piątek: 8.00 – 14.00

 

► w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy w Warszawie, ul. Powstańców Śląskich 70 – w kasie urzędu dzielnicy: parter – po pobraniu numerka "J", I piętro – po pobraniu numerka "K"

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

► w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy w Warszawie, ul. Stefana Żeromskiego 29 – w kasie urzędu dzielnicy

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

► w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Miasta Legionowo, ul. Józefa Piłsudskiego 41 – w kasie urzędu miasta

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

► w Terenowym Punkcie Paszportowym w starostwie Powiatu Warszawskiego Zachodniego w Ożarowie Mazowieckim, ul. Poznańska 129/133, pok. 20 – w kasie urzędu

Godziny pracy:

poniedziałek: 8.00 – 17.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

► w Terenowym Punkcie Paszportowym w starostwie Powiatu Wołomińskiego w Wołominie, ul. Prądzyńskiego 3 – w kasie urzędu, I piętro, za pok. nr 14

Godziny pracy:

poniedziałek: 9.00 – 14.00

wtorek - piątek: 8.00 – 13.00

 

► w Terenowym Punkcie Paszportowym w starostwie Powiatu Pruszkowskiego w Pruszkowie, ul. Drzymały 30 – w kasie urzędu, sala "B" Wydziału Obsługi Mieszkańców

Godziny pracy:

 poniedziałek: 8.00 – 18.00

wtorek - piątek: 8.00 – 16.00

► w Mazowieckim Banku Spółdzielczym w Łomiankach, ul. Szpitalna 8 - dla klientów Terenowego Punktu Paszportowego w Łomiankach.

Godziny pracy:

 poniedziałek: 8.00 – 18.00

lub w terminalu płatniczym, który dostępny jest w punkcie paszportowym w godzinach pracy punktu paszportowego.

 

W przypadku osób pełnoletnich

► Opłata za wydanie paszportu – 140,00 zł (należy sprawdzić uprawnienia do ulgi).

► Ulgowa opłata za wydanie paszportu – 70 zł (przysługuje po udokumentowaniu):

  • emerytom, rencistom, osobom niepełnosprawnym, a także współmałżonkom tych osób pozostającym na ich wyłącznym utrzymaniu,
  • osobom przebywającym w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych albo korzystającym z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,
  • kombatantom i innym osobom, do których stosuje się przepisy ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
  • uczniom i studentom,
  • rodzicom i małżonkom rodziców, członkom rodzin wielodzietnych w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny posiadającym ważną Kartę Dużej Rodziny (dalej KDR).

► Ulgowa opłata za wydanie paszportu – 35 zł  (przysługuje po udokumentowaniu):

  • osobom uczącym się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia 25 roku życia, członkom rodzin wielodzietnych w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny posiadającym ważną KDR (po okazaniu dokumentu potwierdzającego pobieranie nauki i ważnej KDR),
  • osobom legitymującym się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, członkom rodzin wielodzietnych w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny posiadającym ważną KDR (po okazaniu ważnej KDR).

W razie zbiegu tytułów uprawniających do ulgi w opłacie za wydanie paszportu przysługuje tylko jedna ulga w opłacie.

 

 

Nie pobiera się opłaty za wydanie paszportu (po udokumentowaniu) od:

  • osób, które w dniu złożenia wniosku mają ukończone 70 lat,
  • osób przebywających w domach opieki społecznej lub zakładach opiekuńczych albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji,
  • osób, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej,
  • żołnierzy wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa, z wyjątkiem żołnierzy zawodowych.

Opłatę za wydanie paszportu obniża się w przypadku wydania nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu na skutek wystąpienia jednej         z następujących okoliczności:

  • zmiany lub konieczności sprostowania danych podlegających wpisowi do paszportu,
    tj. nazwiska, imienia (imion), daty i miejsca urodzenia, płci, numeru PESEL,
  • zmiany wyglądu osoby posiadającej paszport, mogącej utrudnić ustalenie jej tożsamości,
  • braku w dotychczas posiadanym paszporcie miejsca na umieszczenie w nim wiz lub
    stempli poświadczających przekroczenia granicy.

Wysokość obniżonej opłaty ustala się, odejmując od opłaty obowiązującej w dniu złożenia wniosku o nowy paszport jedną dziesiątą część opłaty za każdy pełny rok pozostający do upływu ważności dotychczas posiadanego paszportu.

► Opłata za wydanie paszportu tymczasowego 30 zł.

Opłatę za wydanie nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu podwyższa się o 200% w stosunku do opłaty za wydanie paszportu obowiązującej wnioskodawcę w dniu złożenia wniosku o nowy paszport, jeżeli paszport został utracony lub zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza.

W przypadku osób małoletnich

30 zł - ulgowa opłata za wydanie paszportu dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku paszportowego nie ukończyły 13 roku życia (dzieci objęte ustawowo określonym obowiązkiem szkolnym po okazaniu dokumentu uprawniającego do ulgi np.  potwierdzającego realizację obowiązku szkolnego).

15 zł - ulgowa opłata za wydanie paszportu dla dzieci do 13 roku życia, członków rodzin wielodzietnych w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, posiadających ważną KDR (po okazaniu ważnej KDR).

60 zł  - pełna opłata paszportowa dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku paszportowego nie ukończyły 13 roku życia.

70 zł - ulgowa opłata za wydanie paszportu dla osób małoletnich, które w dniu złożenia wniosku paszportowego ukończyły 13 lat, a nie ukończyły 18 roku życia (po okazaniu dokumentu uprawniającego do ulgi).

35 zł - ulgowa opłata za wydanie paszportu dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku paszportowego ukończyły 13 lat, a nie ukończyły 18 roku życia, członków rodzin wielodzietnych w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, posiadających ważną KDR (po okazaniu ważnej KDR).

140 zł - pełna opłata za wydanie paszportu dla osób małoletnich, które w dniu złożenia wniosku paszportowego ukończyły 13 lat, a nie ukończyły 18 roku życia.

► Opłata za wydanie dla małoletniego paszportu tymczasowego (brak zwolnień i ulg) –
 30 zł.

 

Ulgowa opłata za wydanie paszportu dla osób małoletnich (po udokumentowaniu) przysługuje:

► w wysokości 50% pełnej opłaty:

  • osobom małoletnim do czasu podjęcia ustawowo określonego obowiązku szkolnego, uczniom  i studentom,
  • osobom niepełnosprawnym,
  • osobom przebywającym w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych,
  • osobom korzystającym z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,

► w wysokości 75% pełnej opłaty:

  • członkom rodzin wielodzietnych w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r.
    o Karcie Dużej Rodziny posiadającym ważną Kartę Dużej Rodziny.

W razie zbiegu tytułów uprawniających do ulgi w opłacie za wydanie paszportu przysługuje tylko jedna ulga w opłacie.

Nie pobiera się opłaty za paszport (po udokumentowaniu) od:

  • osób przebywających w domach opieki społecznej lub zakładach opiekuńczych albo
    korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji,
  • osób, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej.

Opłatę za wydanie paszportu obniża się w przypadku wydania nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu na skutek wystąpienia jednej z następujących okoliczności:

  • zmiany lub konieczności sprostowania danych podlegających wpisowi do paszportu,
    tj. nazwiska, imienia (imion), daty i miejsca urodzenia, płci, numeru PESEL,
  • zmiany wyglądu osoby posiadającej paszport, mogącej utrudnić ustalenie jej tożsamości,
  • braku w dotychczas posiadanym paszporcie miejsca na umieszczenie w nim wiz lub
    stempli poświadczających przekroczenia granicy.

Wysokość obniżonej opłaty ustala się, odejmując od opłaty obowiązującej w dniu złożenia wniosku o nowy paszport jedną dziesiątą część opłaty za każdy pełny rok pozostający do upływu ważności dotychczas posiadanego paszportu – w przypadku paszportu z terminem ważności 10 lat lub jedną piątą – w przypadku wydania paszportu z terminem ważności 5 lat.

►Opłatę za wydanie nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu podwyższa się o 200% w stosunku do opłaty za wydanie paszportu obowiązującej wnioskodawcę w dniu złożenia wniosku o nowy paszport, jeżeli paszport został utracony lub zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza.

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Czas oczekiwania na paszport wynosi do miesiąca.

Czas oczekiwania na paszport tymczasowy wynosi do 2 tygodni.

KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Poniższe godziny pracy nie są godzinami pracy punktów obsługi paszportowej

Wydział Spraw Obywatelskich

   Oddział Paszportów

00-548 Warszawa, ul. Krucza 5/11

Telefon: 22 695 73 02

E-mail: paszport@mazowieckie.pl

Godziny pracy:

poniedziałek – piątek: 8.00 – 16.00

 

Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze

Placówce Zamiejscowej w Ciechanowie

06-400 Ciechanów, ul. 17 Stycznia 7

E-mail: paszporty.ciechanow@mazowieckie.pl

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze

Placówce Zamiejscowej w Ostrołęce

07-410 Ostrołęka, ul. Gorbatowa 15

E-mail: paszporty.ostroleka@mazowieckie.pl

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze

Placówce Zamiejscowej w Płocku

09-402 Płock, ul. 3 Maja 16

E-mail: paszporty.plock@mazowieckie.pl

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze

Placówce Zamiejscowej w Radomiu

26-600 Radom, ul. Żeromskiego 53

E-mail: paszporty.radom@mazowieckie.pl

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

 

Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze

Placówce Zamiejscowej w Siedlcach

08 - 110 Siedlce, ul. Piłsudskiego 38

E-mail: paszporty.siedlce@mazowieckie.pl

Godziny pracy:

poniedziałek: 10.00 – 18.00

wtorek – piątek: 8.00 – 16.00

TRYB ODWOŁAWCZY:

Odwołanie od decyzji wojewody wnosi się do ministra właściwego do spraw wewnętrznych za pośrednictwem wojewody (adres - Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa) w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.

Paszportowy Portal Informacyjny – umożliwia sprawdzenie stanu realizacji wniosku paszportowego

INFORMACJE DODATKOWE:

PASZPORT TYMCZASOWY

► W paszportach tymczasowych nie zamieszcza się danych biometrycznych.

► Paszporty tymczasowe w kraju wydaje się:

  • osobom przebywającym czasowo w Rzeczypospolitej Polskiej na powrót do miejsca stałego pobytu,
  • w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,
  • osobom przebywającym w Rzeczypospolitej Polskiej, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z prowadzoną działalnością zawodową,
  • osobom, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy.

 

WYMIANA PASZPORTU

►W przypadku zmiany lub konieczności sprostowania danych zamieszczonych
w dokumencie paszportowym (nazwiska, imion, daty i miejsca urodzenia, płci, numeru PESEL), osoba posiadająca ważny dokument paszportowy jest zobowiązana wystąpić o jego wymianę niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę albo sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym – od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa.

Dokument paszportowy traci ważność po upływie 60 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę danych zamieszczonych w paszporcie, tj. nazwiska, imienia (imion), daty i miejsca urodzenia, płci, numeru PESEL, albo sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska,                  a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym – od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin, o którym mowa wyżej, wynosi 4 miesiące.

 

ZGŁOSZENIE UTRATY I ZNISZCZENIA WAŻNEGO DOKUMENTU PASZPORTOWEGO

Osoba, która utraciła dokument paszportowy lub której dokument paszportowy uległ zniszczeniu, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym organ paszportowy, który dokument wydał lub organ paszportowy właściwy ze względu na miejsce pobytu tej osoby (art. 36 ust. 1 ustawy o dokumentach paszportowych).

Odnaleziony dokument paszportowy nie podlega zwrotowi osobie, której został uprzednio wydany. Osoba, która znalazła dokument paszportowy innej osoby, jest obowiązana do przekazania tego dokumentu do najbliższego organu paszportowego, policji lub innego organu administracji publicznej (art. 36 ust. 2 i 3 ustawy o dokumentach paszportowych).

Dokument paszportowy traci ważność z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub znalezieniu.

 

DRUGI PASZPORT

►Ustawa przewiduje możliwość wydania tej samej osobie drugiego paszportu w wyjątkowych sytuacjach, w szczególności uzasadnionych:

  • względami ochrony życia i zdrowia tej osoby,
  • poważnymi trudnościami w prowadzeniu przez nią działalności humanitarnej,
  • posiadaniem w paszporcie wiz lub pieczęci potwierdzających przekraczanie granicy państw lub pobyt na ich terytorium, co uniemożliwia lub znacznie utrudnia wjazd na terytorium innego państwa,
  • względami bezpieczeństwa państwa.

 

Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze decyzji administracyjnej, wyraża zgodę lub odmawia wyrażenia zgody na wydanie obywatelowi drugiego paszportu. Osoba, która otrzymała decyzję ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wyrażającą zgodę na wydanie drugiego paszportu, składa wniosek o jego wydanie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo do wybranego przez siebie wojewody, a za granicą do konsula.

Złożenie wniosku powinno nastąpić przed upływem 3 miesięcy od daty wydania decyzji

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:

dostępne w wersji elektronicznej na stronie: www.mazowieckie.pl

 

UWAGA: Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego nie może być wydrukowany ze strony internetowej. Należy go wypełnić na oryginalnym druku dostępnym w punktach obsługi.

 

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych
na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych)

TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA

Administratorami są:

1.            Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru,

2.            Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – sprawuje zwierzchni nadzór nad prowadzeniem spraw dotyczących paszportów i paszportów tymczasowych oraz odpowiada za ewidencję paszportową prowadzoną w MSWiA

 

W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i wojewódzkiej ewidencji paszportowej administratorem jest:

 

Wojewoda Mazowiecki z siedzibą  przy pl. Bankowym 3/5 w Warszawie (kod pocztowy: 00-950)

DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA

Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.

Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.

 

Z administratorem – Wojewodą Mazowieckim można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.

DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH

Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

 

Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.

 

Administrator – Wojewoda Mazowiecki  wyznaczył inspektora ochrony danych  (Pani Katarzyna Frelak),  z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mazowieckie.pl, telefonicznie pod numerem 22 695 69 80 lub pisemnie na adres siedziby administratora.

 

 Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA

Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu:

  • wydania Pani/Panu dokumentu paszportowego
  • rejestracji w ewidencji paszportowej utraty ważności dokumentu paszportowego z powodu:

-         zgłoszenia utraty lub uszkodzenia

-         zmiany danych zawartych w dokumencie paszportowym

-         upływu terminu ważności

-         utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.

 

  • Rejestracji informacji o wniosku dotyczącym unieważnienia lub odmowy wydania dokumentu paszportowego oraz o jej wycofaniu bądź  o zastosowaniu oraz uchyleniu lub zmianie środka zapobiegawczego w postaci zakazu opuszczania kraju połączonego z zatrzymaniem paszportu lub o tymczasowym zatrzymaniu paszportu przez uprawniony organ

 

Pani/Pana dane będą przetwarzane na podstawie i zgodnie z przepisami ustawy o dokumentach paszportowych.

ODBIORCY DANYCH

 

W celu sporządzenia paszportu Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA.

Ponadto, dane z centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych mogą być udostępniane i przekazywane podmiotom, które – w zakresie realizacji zadań ustawowych – są uprawnione do korzystania z tych danych (m.in. służby, sąd, prokurator). Wyżej wymienionym podmiotom nie udostępnia się danych biometrycznych w postaci odcisków palców.

PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ

Pani/Pana dane dotyczące utraconego dokumentu paszportowego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.

Ponadto, dane z centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych mogą być udostępniane na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH

Dane będą przetwarzane bezterminowo, za wyjątkiem danych biometrycznych
w postaci odcisków palców, które przechowuje się w centralnej ewidencji
i w ewidencjach paszportowych jedynie do czasu potwierdzenia przez organ paszportowy prawidłowości sporządzenia dokumentu paszportowego (weryfikacji poprawności danych biometrycznych podczas wydawania dokumentu).

PRAWA PODMIOTÓW DANYCH

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci

PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH

Pani/Pana dane do ewidencji paszportowych oraz centralnej ewidencji wydanych i unieważnionych dokumentów paszportowych wprowadzane są przez następujące organy:

-         wojewodę, konsula RP, ministra właściwego do spraw wewnętrznych
i ministra właściwego do spraw zagranicznych w zakresie danych niezbędnych do wydania lub unieważnienia dokumentu paszportowego;

-         ministra właściwego do spraw wewnętrznych w zakresie informacji niezbędnych do personalizacji paszportów, oraz na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych paszportów dyplomatycznych
i paszportów służbowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych;

INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH

Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dokumentach paszportowych.