KARTA INFORMACYJNA
|
 WYDZIAŁ SPRAW OBYWATELSKICH
ul. Krucza 5/11, 00-548 Warszawa
Tel. 22 695 66 01/695 66 02
www.gov.pl/web/uw-mazowiecki
|
Nr karty informacyjnej
KI – WSO/01
|
Nr wersji: 18
|
Data wydania:
13 października
2021 r.
|
SPRAWA:
Dokumenty paszportowe
|
PRZEDMIOT SPRAWY:
Wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego
|
PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa o dokumentach paszportowych z dnia 13 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 617 z późn. zm.); 2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentów paszportowych (Dz. U. poz. 1026 z późn. zm.); 3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lutego 2010 r. w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu (Dz. U. poz. 126); 4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji (Dz. U. poz. 131); 5. Ustawa z dnia 14 czerwca 2000 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.); 6. Rozporządzenie Rady (WE) nr 2252/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i dokumentach podróży wydanych przez państwa członkowskie (Dz. U. EU.L z 2004 r. nr 385 str. 1); 7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 444/2009 z dnia 6 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2252/2004 w sprawie norm dotyczących zabezpieczeń i danych biometrycznych w paszportach i w dokumentach podróży wydawanych przez państwa członkowskie (Dz. U.UE.L z 2009 nr 142 str. 1). |
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Oddział Paszportów Wydziału Spraw Obywatelskich w wyznaczonych punktach obsługi paszportowej: informacja w sprawach paszportowych - tel. 22 695 73 45 1) Referat Paszportów nr 1: - Warszawa, ul. Krucza 5/11 Wejście „C” – składanie wniosków Wejście „B” – wydawanie dokumentów paszportowych Fax: 22 695 73 45 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
2) Referat Paszportów nr 2: - Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Bemowo m. st. Warszawy: Warszawa, ul. Powstańców Śląskich 70 Fax: 22 325 40 25 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy: Warszawa, ul. Stefana Żeromskiego 29 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Ursus m. st. Warszawy: Warszawa, pl. Czerwca 1976 r. 1 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy: Warszawa, ul. J. Słowackiego 6/8 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
3) Referat Paszportów nr 3: Warszawa, ul. Floriańska 10 Fax: 22 619 49 80 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Urzędzie Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawy: Warszawa, ul. Grochowska 274 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
4) Referat Paszportów nr 4: Warszawa, Al. Komisji Edukacji Narodowej 61 Fax: 22 855 09 75 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Legionowie: Legionowo, ul. Józefa Piłsudskiego 41 Telefon: 22 774 33 90 Fax: 22 774 33 03 Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek: 08:00 - 15:45
- Terenowy Punkt Paszportowy w Mińsku Mazowieckim: Mińsk Mazowiecki, ul. Konstytucji 3 Maja 16 Telefon: 22 695 73 88 Fax: 25 759 87 02 obowiązuje system rezerwacji kolejki: tel. 25 756 40 50 http://powiatminski.pl/rezerwacja-5-paszporty_zaproszenia_dla_cudzoziemcow.html Godziny otwarcia: poniedziałek, wtorek, czwartek: 8.00 – 15.30 środa: 8.00 – 16.30 piątek: 8.00 – 14.30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Otwocku: Otwock, ul. Armii Krajowej 5 Telefon: 22 788 09 09 Fax: 22 788 09 09 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.45 wtorek – piątek: 8.00 – 15.15
- Terenowy Punkt Paszportowy w Ożarowie Mazowieckim: Ożarów Mazowiecki, ul. Poznańska 129/133, pok. 12 Telefon: 22 733 72 16 Fax: 22 733 73 16 Godziny otwarcia: poniedziałek: 9.00 – 16.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Piasecznie: Piaseczno, ul. Chyliczkowska 14 Telefon: 22 756 61 95 Fax: 22 737 11 59, 22 737 11 58 (sekretariat) Godziny otwarcia: poniedziałek: 8.00 – 16.45 wtorek – piątek: 8.00 – 15.40
- Terenowy Punkt Paszportowy w Pruszkowie: Pruszków, ul. Drzymały 30 Telefon: 22 738 14 97 Godziny otwarcia: poniedziałek, środa: 8.00 – 17.30 wtorek, czwartek: 8.00 – 15.30 piątek: 8.00 – 13.30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Wołominie: Wołomin, ul. Prądzyńskiego 3 Telefon: 22 776 44 97 Fax: 22 787 34 19, 22 776 50 93 Godziny otwarcia: poniedziałek: 8:00 - 16:30
wtorek – czwartek: 8:00 – 15:30
piątek: 08:00 - 14:30
- Terenowy Punkt Paszportowy w Łomiankach: Łomianki, ul. Warszawska 115 Telefon: 22 768 63 10 Fax: 22 76 86 302 Godziny otwarcia: poniedziałek, czwartek: 10.00 – 18.00 wtorek, środa, piątek: 8.00 – 16.00
► Delegatura Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Ciechanowie: Ciechanów, ul. 17 Stycznia 60A Telefon: 23 671 93 50; 23 671 93 53 Fax: 23 671 93 56 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
► Delegatura Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Ostrołęce: Ostrołęka, ul. Augusta Emila Fieldorfa „Nila” 15 Telefon: 29 746 62 70; 29 746 62 74, 75 Fax: 29 746 62 78 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
► Delegatura Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Płocku: Płock, ul. Kolegialna 15, wejście od ul. 1 Maja Telefon: 24 235 11 12; 24 235 11 15 Fax: 24 235 11 18 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
► Delegatura Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Radomiu: Radom, ul. Stefana Żeromskiego 53 Telefon: 48 362 08 03, 48 362 08 91, 48 362 04 70 Fax: 48 362 06 12 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
► Delegatura Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Siedlcach: Siedlce, ul. Piłsudskiego 38 Telefon: 25 644 71 65; 25 644 71 65 Fax: 25 644 82 34 Godziny otwarcia: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
|
WYMAGANE DOKUMENTY:
Informacje ogólne
Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego składa się osobiście, z wyjątkiem następujących przypadków:
- wniosek o wydanie dokumentu paszportowego osobie małoletniej składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub ustanowionego przez sąd opiekuna, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ paszportowy lub notariusza,
- wniosek o wydanie dokumentu paszportowego osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską składają rodzice, a niepozostającej pod władzą rodzicielską składa opiekun ustanowiony przez sąd.
Osoba małoletnia, która ukończyła 5 lat oraz osoba ubezwłasnowolniona całkowicie musi być obecna przy składaniu dla niej wniosku o wydanie dokumentu paszportowego.
Odbiór dokumentu paszportowego następuje osobiście, z wyjątkiem osoby małoletniej i ubezwłasnowolnionej całkowicie, dla których odbioru może dokonać jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów.
Dokumenty dla osoby pełnoletniej:
- wniosek o wydanie dokumentu paszportowego (do pobrania w punktach paszportowych) – wypełniony czytelnie, literami drukowanymi, podpisany przez osobę ubiegającą się o wydanie dokumentu paszportowego. Podpis pod fotografią nie może dotykać linii ramki;
- ważny dokument paszportowy lub w przypadku jego nieposiadania (utraty lub zniszczenia) ważny dowód osobisty – jako dokument potwierdzający tożsamość
i obywatelstwo polskie – do wglądu;
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty paszportowej na konto Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie;
- dokument uprawniający do wniesienia opłaty ulgowej, np. legitymacja studenta, legitymacja emeryta/rencisty;
- kolorowa fotografia paszportowa o wymiarach 35x45 mm, wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowująca naturalny kolor skóry, mająca dobrą ostrość oraz pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii. Fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy
i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami
wyjątki:
- fotografia przedstawiająca osobę w okularach z ciemnymi szkłami – jedynie osoby z wadami wzroku (wymagane orzeczenie o niepełnosprawności z uwagi na nabytą lub wrodzoną wadę wzroku),
- fotografia przedstawiająca osobę w nakryciu głowy, które nie zakrywa ani nie zniekształca owalu twarzy – jedynie osoby noszące nakrycie głowy zgodnie
z zasadami swojego wyznania (wymagane zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Polsce),
- osoba, która posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na wykonanie fotografii zgodnej
z wymienionymi powyżej wymogami w zakresie wizerunku osoby, może złożyć fotografię o wymiarach 35x45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowująca naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej;
- odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu małżeństwa – w przypadku ubiegania się
o dokument każdorazowo po zmianie nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa za granicą;
- W przypadku wątpliwości co do tożsamości i obywatelstwa osoby ubiegającej się
o dokument paszportowy oraz w przypadku rozbieżności w danych, organ ma prawo żądać przedłożenia dodatkowych dokumentów, w szczególności odpisów polskich aktów stanu cywilnego, ważnego zagranicznego dokumentu tożsamości lub dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego, wydanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 347).
Dokumenty dla osoby małoletniej:
- wniosek o wydanie dokumentu paszportowego (do pobrania w punktach paszportowych) – wypełniony czytelnie, literami drukowanymi, podpisany przez rodziców (opiekunów) małoletniego. Niezbędny jest numer ewidencyjny (PESEL) małoletniego. Podpis posiadacza dokumentu paszportowego w ramce pod zdjęciem składają małoletni, którzy ukończyli 13 lat. Podpis nie może dotykać linii ramki;
- kolorowa fotografia paszportowa o wymiarach 35x45 mm, wykonana w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowująca naturalny kolor skóry, mająca dobrą ostrość oraz pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, a także twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii. Fotografia ma przedstawiać osobę w pozycji frontalnej bez nakrycia głowy
i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami
wyjątki:
- fotografia przedstawiająca osobę w okularach z ciemnymi szkłami – jedynie osoby z wadami wzroku (wymagane orzeczenie o niepełnosprawności z uwagi na nabytą lub wrodzoną wadę wzroku),
- fotografia przedstawiająca osobę w nakryciu głowy, które nie zakrywa ani nie zniekształca owalu twarzy – jedynie osoby noszące nakrycie głowy zgodnie
z zasadami swojego wyznania (wymagane zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Polsce),
- dla dziecka do 5. roku życia i osoby, która posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a także osoby, której stan zdrowia nie pozwala na wykonanie fotografii zgodnej z wymienionymi powyżej wymogami w zakresie wizerunku osoby, można złożyć fotografię o wymiarach 35x45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, odwzorowująca naturalny kolor skóry, mającą dobrą ostrość oraz pokazującą twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, fotografia ma przedstawiać osobę w
pozycji frontalnej.
- dotychczas posiadany dokument paszportowy małoletniego – do wglądu;
- ważny dowód osobisty małoletniego, jeżeli posiada
- pisemna zgoda obojga rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów prawnych na wydanie małoletniemu dokumentu paszportowego (obecność obydwojga rodziców lub opiekunów z ważnymi dowodami osobistymi lub ważnymi dokumentami paszportowymi; opiekunowie prawni przedkładają zaświadczenie o ustanowieniu opieki prawnej):
-
- w przypadku pozbawienia lub ograniczenia władzy rodzicielskiej jednego
z rodziców - prawomocne orzeczenie sądu,
- w przypadku braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności uzyskania zgody jednego z nich – orzeczenie sądu wyrażające zgodę na wydanie dokumentu paszportowego małoletniemu (orzeczenie na podstawie, którego wystawiono już dokument paszportowy, nie może zostać wykorzystane ponownie przy ubieganiu się o wydanie kolejnego paszportu),
- w przypadku niemożności osobistego przybycia jednego z rodziców - pisemna zgoda na wydanie dokumentu paszportowego małoletniemu, poświadczona przez organ paszportowy (inny wojewoda lub konsul za granicą) lub notariusza
(w przypadku notariusza za granicą wymagane jest opatrzenie dokumentu klauzulą apostille i załączenie tłumaczenia przysięgłego dokumentu). Oświadczenie rodzica powinno zawierać sformułowanie: wyrażam zgodę na wydanie dokumentu paszportowego mojemu dziecku... (imiona i nazwisko dziecka, data i miejsce urodzenia dziecka) – w przypadku niemożności osobistego przybycia jednego z rodziców,
- w przypadku nieustalonego ojcostwa małoletniego - aktualny odpis zupełny aktu urodzenia małoletniego,
- w przypadku zgonu jednego z rodziców - akt zgonu rodzica;
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty paszportowej wniesionej na konto Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie;
- w sytuacji korzystania z ulgi dla członków rodzin wielodzietnych, posiadających Kartę
Dużej Rodziny – ważna Karta Dużej Rodziny małoletniego.
- W przypadku wątpliwości co do tożsamości i obywatelstwa osoby ubiegającej się
o dokument paszportowy oraz w przypadku rozbieżności w danych, organ ma prawo żądać przedłożenia dodatkowych dokumentów, w szczególności odpisów polskich aktów stanu cywilnego, ważnego zagranicznego dokumentu tożsamości lub dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego, wydanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 347).
|
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Wydanie dokumentu paszportowego.
Powiadomienia – składający wniosek o wydanie paszportu może skorzystać z usługi powiadomienia sms-em lub e-mailem o gotowości paszportu do odbioru.
Odbiór dokumentu paszportowego następuje osobiście, z wyjątkiem osoby małoletniej i ubezwłasnowolnionej całkowicie, dla których odbioru może dokonać jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów. |
OPŁATY :
1. Na rachunek bankowy:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Biuro Finansów Urzędu
pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa
83 1010 1010 0137 1022 3100 0000
z dopiskiem w tytule: opłata paszportowa dla… imię i nazwisko osoby ubiegającej się o paszport, np. „opłata paszportowa dla Jana Kowalskiego”
2. Istnieje możliwość uiszczenia opłaty paszportowej w niektórych punktach paszportowych:
• w Referacie Paszportów nr 1 w Warszawie,
ul. Krucza 5/11 – opłatomat (tylko płatność kartą płatniczą)
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 17.30
wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
• w Referacie Paszportów nr 3 w Warszawie,
ul. Floriańska 10 – opłatomat (tylko płatność kartą płatniczą)
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 17.30
wtorek – piątek: 8.00 – 15.30
• w Referacie Paszportów nr 4 w Warszawie,
Al. Komisji Edukacji Narodowej 61 – w kasie urzędu dzielnicy (Wydział Obsługi Mieszkańców – parter), po pobraniu numerka „F”
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawy w Warszawie
ul. Grochowska 274 – w kasie urzędu dzielnicy (gotówka, karta płatnicza) lub opłatomacie (płatność kartą płatniczą)
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Ursus m. st. Warszawy, 02-495 Warszawa
pl. Czerwca 1976 r. 1 – w kasie urzędu dzielnicy (gotówka, karta płatnicza) lub opłatomacie (płatność kartą płatniczą)
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Żoliborz m. st. Warszawy w Warszawie,
ul. Słowackiego 6/8 – w kasie urzędu dzielnicy
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy w Warszawie
ul. Powstańców Śląskich 70 – w kasie urzędu dzielnicy:
parter – po pobraniu numerka "J",
I piętro – po pobraniu numerka "K"
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Dzielnicy Bielany m. st. Warszawy w Warszawie
ul. Stefana Żeromskiego 29 – w kasie urzędu dzielnicy
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w Urzędzie Miasta Legionowo, ul. Józefa Piłsudskiego 41 – w kasie urzędu miasta
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w starostwie Powiatu Warszawskiego Zachodniego w Ożarowie Mazowieckim,
ul. Poznańska 129/133, pok. 20 – w kasie urzędu
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 17.00
wtorek – piątek: 8.00 – 15.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w starostwie Powiatu Wołomińskiego w Wołominie
ul. Prądzyńskiego 3 – opłatomat (tylko płatność kartą płatniczą)
Godziny pracy:
poniedziałek: 11:00 – 17:00 (przerwa: 15:00 - 16:00) wtorek – piątek: 9:00 – 15:30 (przerwa: 13:00 - 14:00)
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w starostwie Powiatu Pruszkowskiego w Pruszkowie
ul. Drzymały 30 – w kasie urzędu, sala "B" Wydziału Obsługi Mieszkańców
Godziny pracy:
poniedziałek: 8.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w starostwie Powiatu Piaseczyńskiego w Piasecznie
ul. Chyliczkowska 14 – płatność kartą płatniczą i BLIK
w godzinach otwarcia punktu paszportowego
oddział banku PKO (płatność gotówką)
• w Terenowym Punkcie Paszportowym w Łomiankach w Urzędzie Miasta Łomianki:
płatność kartą płatniczą bezpośrednio w punkcie paszportowym;
płatność w Mazowieckim Banku Spółdzielczym w Łomiankach, ul. Szpitalna 8 w godzinach: 8.00 – 18.00 od poniedziałku do piątku.
• w Delegaturze MUW w Ciechanowie
06-400 Ciechanów, ul. 17 Stycznia 60A
– opłatomat (tylko płatność kartą płatniczą)
w godzinach otwarcia punktu paszportowego
• w Delegaturze MUW w Płocku
09-402 Płock, ul. Kolegialna 15
– opłatomat (tylko płatność kartą płatniczą)
w godzinach otwarcia punktu paszportowego
• w Delegaturze MUW w Siedlcach
08-110 Siedlce, ul. Piłsudskiego 38
– opłatomat (tylko płatność kartą płatniczą)
w godzinach otwarcia punktu paszportowego
Opłaty za dokument paszportowy dla osób pełnoletnich
• Opłata za wydanie paszportu – 140 zł (należy sprawdzić uprawnienia do ulgi).
• Bez opłaty paszportowej – osoby, które w dniu złożenia wniosku mają ukończone 70 lat.
• Ulgowa opłata za wydanie paszportu – 70 zł przysługuje (po udokumentowaniu):
- emerytom, rencistom, osobom niepełnosprawnym, a także współmałżonkom tych osób pozostającym na ich wyłącznym utrzymaniu,
- osobom przebywającym w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych albo korzystającym z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,
- kombatantom i innym osobom, do których stosuje się przepisy ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego,
- uczniom i studentom,
- rodzicom i małżonkom rodziców, członkom rodzin wielodzietnych, posiadającym ważną ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny.
• Ulgowa opłata za wydanie paszportu – 35 zł przysługuje dorosłym dzieciom rodzin wielodzietnych, legitymującym się ważną ogólnopolską Kartą Dużej Rodziny.
W razie zbiegu tytułów uprawniających do ulgi w opłacie za wydanie paszportu przysługuje tylko jedna ulga w opłacie.
• Opłata za wydanie paszportu tymczasowego – 30 zł.
• Opłatę za wydanie nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu podwyższa się o 200% w stosunku do opłaty za wydanie paszportu obowiązującej wnioskodawcę w dniu złożenia wniosku o nowy paszport, jeżeli paszport został utracony lub zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza.
• Nie pobiera się opłaty za wydanie paszportu (po udokumentowaniu) od:
- osób, które w dniu złożenia wniosku mają ukończone 70 lat,
- osób przebywających w domach opieki społecznej lub zakładach opiekuńczych albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji,
- osób, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej,
- żołnierzy wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa, z wyjątkiem żołnierzy zawodowych.
• Opłatę za wydanie paszportu obniża się w przypadku wydania nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu na skutek wystąpienia jednej z następujących okoliczności:
- zmiany lub konieczności sprostowania danych podlegających wpisowi do paszportu, tj. nazwiska, imienia (imion), daty i miejsca urodzenia, płci, numeru PESEL,
- zmiany wyglądu osoby posiadającej paszport, mogącej utrudnić ustalenie jej tożsamości,
- braku w dotychczas posiadanym paszporcie miejsca na umieszczenie w nim wiz lub stempli poświadczających przekroczenia granicy.
Wysokość obniżonej opłaty ustala się, odejmując od opłaty obowiązującej w dniu złożenia wniosku o nowy paszport jedną dziesiątą część opłaty za każdy pełny rok pozostający do upływu ważności dotychczas posiadanego paszportu.
Opłaty za wydanie dokumentu paszportowego dla osób małoletnich
• 15 zł – opłata z ulgą 75% za wydanie paszportu dla dzieci do 13 roku życia, członków rodzin wielodzietnych, posiadających ważną ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny (po okazaniu ważnej Karty Dużej Rodziny małoletniego).
• 30 zł – opłata z ulgą 50 % za wydanie paszportu dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku paszportowego nie ukończyły 13 roku życia.
• 60 zł – pełna opłata paszportowa dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku paszportowego nie ukończyły 13 roku życia.
• 70 zł – opłata z ulgą 50 % za wydanie paszportu dla osób małoletnich, które w dniu złożenia wniosku paszportowego ukończyły 13 lat, a nie ukończyły 18 roku życia.
• 35 zł – opłata z ulgą 75% za wydanie paszportu dla dzieci, które w dniu złożenia wniosku paszportowego ukończyły 13 lat, a nie ukończyły 18 roku życia, członków rodzin wielodzietnych, posiadających ogólnopolską ważną Kartę Dużej Rodziny (po okazaniu ważnej Karty Dużej Rodziny małoletniego).
• 140 zł – pełna opłata za wydanie paszportu dla osób małoletnich, które w dniu złożenia wniosku paszportowego ukończyły 13 lat, a nie ukończyły 18 roku życia.
• opłata za wydanie paszportu tymczasowego (brak zwolnień i ulg) – 30 zł.
Uprawnienia:
• 50% ulga w opłacie za wydanie paszportu dla osób małoletnich przysługuje:
- osobom małoletnim do czasu podjęcia ustawowo określonego obowiązku szkolnego, uczniom i studentom,
- osobom niepełnosprawnym,
- osobom przebywającym w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych,
- osobom korzystającym z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych.
• 75% ulga w opłacie za wydanie paszportu dla osób małoletnich przysługuje dzieciom z rodzin wielodzietnych, posiadającym ważną ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny (po okazaniu Karty Dużej Rodziny).
W razie zbiegu tytułów uprawniających do ulgi w opłacie za wydanie paszportu przysługuje tylko jedna ulga w opłacie.
• Opłatę za wydanie nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu podwyższa się o 200% w stosunku do opłaty za wydanie paszportu obowiązującej wnioskodawcę w dniu złożenia wniosku o nowy paszport, jeżeli paszport został utracony lub zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza.
• Nie pobiera się opłaty za paszport (po udokumentowaniu) od:
- osób przebywających w domach opieki społecznej lub zakładach opiekuńczych albo korzystających z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji,
- osób, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej.
• Opłatę za wydanie paszportu obniża się w przypadku wydania nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu na skutek wystąpienia jednej z następujących okoliczności:
- zmiany lub konieczności sprostowania danych podlegających wpisowi do paszportu, tj. nazwiska, imienia (imion), daty i miejsca urodzenia, płci, numeru PESEL,
- zmiany wyglądu osoby posiadającej paszport, mogącej utrudnić ustalenie jej tożsamości,
- braku w dotychczas posiadanym paszporcie miejsca na umieszczenie w nim wiz lub stempli poświadczających przekroczenia granicy.
Wysokość obniżonej opłaty ustala się, odejmując od opłaty obowiązującej w dniu złożenia wniosku o nowy paszport jedną dziesiątą część opłaty za każdy pełny rok pozostający do upływu ważności dotychczas posiadanego paszportu – w przypadku paszportu z terminem ważności 10 lat lub jedną piątą – w przypadku wydania paszportu z terminem ważności 5 lat.
|
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Czas oczekiwania na paszport wynosi do miesiąca.
Czas oczekiwania na paszport tymczasowy wynosi do 2 tygodni.
|
KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:
Poniższe godziny pracy nie są godzinami pracy punktów obsługi paszportowej
►Wydział Spraw Obywatelskich
Oddział Paszportów
00-548 Warszawa, ul. Krucza 5/11
Telefon: 22 695 73 02
E-mail: paszport@mazowieckie.pl
Godziny pracy:
poniedziałek – piątek: 8.00 – 16.00
►Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze
Placówce Zamiejscowej w Ciechanowie
06-400 Ciechanów, ul. 17 Stycznia 7
E-mail: paszporty.ciechanow@mazowieckie.pl
Godziny pracy:
poniedziałek: 10.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
►Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze
Placówce Zamiejscowej w Ostrołęce
07-410 Ostrołęka, ul. Gorbatowa 15
E-mail: paszporty.ostroleka@mazowieckie.pl
Godziny pracy:
poniedziałek: 10.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
►Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze
Placówce Zamiejscowej w Płocku
09-402 Płock, ul. 3 Maja 16
E-mail: paszporty.plock@mazowieckie.pl
Godziny pracy:
poniedziałek: 10.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
►Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze
Placówce Zamiejscowej w Radomiu
26-600 Radom, ul. Żeromskiego 53
E-mail: paszporty.radom@mazowieckie.pl
Godziny pracy:
poniedziałek: 10.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
►Oddział Spraw Obywatelskich w Delegaturze
Placówce Zamiejscowej w Siedlcach
08 - 110 Siedlce, ul. Piłsudskiego 38
E-mail: paszporty.siedlce@mazowieckie.pl
Godziny pracy:
poniedziałek: 10.00 – 18.00
wtorek – piątek: 8.00 – 16.00
|
TRYB ODWOŁAWCZY:
Odwołanie od decyzji wojewody wnosi się do ministra właściwego do spraw wewnętrznych za pośrednictwem wojewody (adres - Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa) w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
|
INFORMACJE DODATKOWE:
Paszport jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania, zaś wydany dziecku, które nie ukończyło 13 roku życia jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od jego wydania. Paszportowy Portal Informacyjny umożliwia sprawdzenie stanu realizacji wniosku paszportowego https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/sprawdz-czy-twoj-paszport-jest-gotowy PASZPORT TYMCZASOWY • W paszportach tymczasowych nie zamieszcza się danych biometrycznych. Paszporty tymczasowe w kraju wydaje się: • osobom przebywającym czasowo w Rzeczypospolitej Polskiej na powrót do miejsca stałego pobytu, • w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny, • osobom przebywającym w Rzeczypospolitej Polskiej, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z prowadzoną działalnością zawodową, • osobom, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy. WYMIANA PASZPORTU • W przypadku zmiany lub konieczności sprostowania danych zamieszczonych w dokumencie paszportowym (nazwiska, imion, daty i miejsca urodzenia, płci, numeru PESEL), osoba posiadająca ważny dokument paszportowy jest zobowiązana wystąpić o jego wymianę niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę albo sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym – od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa.
Dokument paszportowy traci ważność po upływie 60 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji administracyjnej lub prawomocnego orzeczenia sądu stwierdzającego zmianę danych zamieszczonych w paszporcie, tj. nazwiska, imienia (imion), daty i miejsca urodzenia, płci, numeru PESEL, albo sporządzenia aktu małżeństwa stwierdzającego zmianę nazwiska, a w przypadku małżeństwa zawartego przed konsulem lub organem zagranicznym – od dnia doręczenia odpisu aktu małżeństwa. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin, o którym mowa wyżej, wynosi 4 miesiące.
ZGŁOSZENIE UTRATY I ZNISZCZENIA WAŻNEGO DOKUMENTU PASZPORTOWEGO • Osoba, która utraciła dokument paszportowy lub której dokument paszportowy uległ zniszczeniu, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym organ paszportowy, który dokument wydał lub organ paszportowy właściwy ze względu na miejsce pobytu tej osoby (art. 36 ust. 1 ustawy o dokumentach paszportowych). • Odnaleziony dokument paszportowy nie podlega zwrotowi osobie, której został uprzednio wydany. Osoba, która znalazła dokument paszportowy innej osoby, jest obowiązana do przekazania tego dokumentu do najbliższego organu paszportowego, policji lub innego organu administracji publicznej (art. 36 ust. 2 i 3 ustawy o dokumentach paszportowych). Dokument paszportowy traci ważność z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub znalezieniu. DRUGI PASZPORT Ustawa przewiduje możliwość wydania tej samej osobie drugiego paszportu w wyjątkowych sytuacjach, w szczególności uzasadnionych: • względami ochrony życia i zdrowia tej osoby, • poważnymi trudnościami w prowadzeniu przez nią działalności humanitarnej, • posiadaniem w paszporcie wiz lub pieczęci potwierdzających przekraczanie granicy państw lub pobyt na ich terytorium, co uniemożliwia lub znacznie utrudnia wjazd na terytorium innego państwa, • względami bezpieczeństwa państwa. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, w drodze decyzji administracyjnej, wyraża zgodę lub odmawia wyrażenia zgody na wydanie obywatelowi drugiego paszportu. Osoba, która otrzymała decyzję ministra właściwego do spraw wewnętrznych, wyrażającą zgodę na wydanie drugiego paszportu, składa wniosek o jego wydanie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo do wybranego przez siebie wojewody, a za granicą do konsula. Złożenie wniosku powinno nastąpić przed upływem 3 miesięcy od daty wydania decyzji.
|
ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:
UWAGA: Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego nie może być wydrukowany ze strony internetowej. Należy go wypełnić na oryginalnym druku dostępnym w punktach obsługi.
|