KARTA INFORMACYJNA

BIURO WOJEWODY

pl. Bankowy 3/5

00-950 Warszawa

Tel. 22 695 62 44

Faks. 22 695 62 22

www.gov.pl/web/uw-mazowiecki

Nr karty informacyjnej

KI-BW/03

Nr wersji : 1

Data wydania:

31 grudnia 2021 r..

SPRAWA :

Groby i cmentarze wojenne.

PRZEDMIOT SPRAWY :

Przyznanie samorządom dotacji na prace remontowe, pielęgnację zieleni oraz utrzymanie porządku na grobach i cmentarzach wojennych.

PODSTAWA PRAWNA:
  1. Ustawa z dnia 28 marca 1933 o grobach i cmentarzach wojennych

(Dz.U. 2018 poz. 2337).

  1. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U.2021 r. poz. 1672, 1901, 1927).
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

1. Osobiście:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Punkt Obsługi Klienta
pl. Bankowy 3/5
00-950 Warszawa
wejście F parter
Godziny przyjęć:
poniedziałek – piątek: 08:00 – 16:00

2. Pocztą na adres:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Biuro Wojewody

Oddział Współpracy Instytucjonalnej
pl. Bankowy 3/5
00-950 Warszawa.

WYMAGANE DOKUMENTY:

Złożenie przez jednostkę samorządu terytorialnego wniosku o przyznanie dotacji na prace remontowe, pielęgnację zieleni oraz utrzymanie porządku na grobach i cmentarzach wojennych wraz z niezbędnymi załącznikami, tj.:

1.      Przewidywany zakres.

2.      Kosztorys planowanych prac.

3.      Projekt architektoniczny nowego urządzenia grobu lub cmentarza.

4.      Plan sytuacyjny.

5.      Aktualna dokumentacja.

6.      Odpis aktualnej treści inskrypcji znajdującej się na obiekcie grobownictwa wojennego oraz ewentualna propozycja nowej.

7.      Opinia konserwatora dla obiektów wpisanych do rejestru zabytków Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY: 

Wnioski powinny wpłynąć do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym może zostać przyznana dotacja. Po tym terminie Wojewoda Mazowiecki może zwracać się do wnioskodawcy o uzupełnienie lub dodatkowe informacje dotyczące wniosku.

Przyznana dotacja może pokrywać 100% wnioskowanej kwoty bądź jej część. Wnioskodawca może wnieść wkład własny w planowany zakres prac, w tym niefinansowy, np. usunięcie chorych drzew z terenu kwatery wojennej przez pracowników gospodarki komunalnej.

Następnie Wojewoda Mazowiecki informuje wnioskodawcę o wysokości przyznanej dotacji oraz zaakceptowanym zakresie prac.

Do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie musi wpłynąć w wersji papierowej uchwała rady miasta lub gminy zezwalającą na podpisanie oraz realizację porozumienia dotyczącego obowiązku realizacji prac remontowych lub utrzymania porządku i pielęgnacji zieleni na grobach i cmentarzach wojennych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego.

Dokumenty zostają wysłane do samorządu na przełomie I i II kwartału roku budżetowego, którego dotyczy dotacja (5 egzemplarzy z prośbą o podpisanie oraz zwrot 3 egzemplarzy). Zwrócone porozumienia lub aneksy są publikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

W porozumieniu wskazano terminy:

  1. W przypadku remontów realizacja ma nastąpić do 30 września, a przesłanie rozliczenia do Wojewody Mazowieckiego do 15 października.
  2. W przypadku utrzymania porządku i pielęgnacji zieleni realizacja ma nastąpić do 31października, a przesłanie rozliczenia do Wojewody Mazowieckiego do 15 listopada.

W trakcie roku budżetowego istniej możliwość podpisania aneksu dotyczącego np. zmiany zakresu prac bądź terminu realizacji.

Rozliczenie zrealizowanych prac powinno zawierać:

  1. Kopię faktur wystawionych przez wykonawców, potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez Skarbnika Miasta lub Gminy.
  2. Protokół odbioru robót.
  3. Dokumentację fotograficzną wykonanych prac, sporządzoną na nośniku
  4. Sprawozdanie z wykonanych
Prace realizowane systemem gospodarczym powinny posiadać rozliczenie polegające na zestawieniu wszystkich dokumentów potwierdzających faktycznie poniesione wydatki na prace remontowe, w formie faktury lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości

dowodowej potwierdzające poniesione wydatki, w szczególności na zakupy materiałowe, usługi sprzętowe, transportowe oraz zatrudnienie pracowników. Dowody zapłaty muszą być opisane w sposób, który pozwoli na jednoznaczną identyfikację wykonanych operacji finansowych.

Po otrzymaniu rozliczenia wykonanych prac oraz ich akceptacji Wojewoda Mazowiecki przekazuje na rachunek bankowy wnioskodawcy kwotę w wysokości przyznanej dotacji lub w wysokości faktycznie poniesionych kosztów (w przypadku niewykorzystania całej kwoty dotacji).
OPŁATY: 
Brak.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY: 
Brak.
KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Biuro Wojewody

Oddział Współpracy Instytucjonalnej

00-950  Warszawa, pl. Bankowy 3/5

Piotr Oleńczak tel. 22 695 65 46, e-mail: polenczak@mazowieckie.pl

Magdalena Staszków tel. 22 695 65 07, e-mail: mstaszkow@mazowieckie.pl

Adam Falis tel. 22 695 65 13, e-mail: afalis@mazowieckie.pl

TRYB ODWOŁAWCZY:
Nie dotyczy.
INFORMACJE DODATKOWE:
Możliwe jest podpisanie przez Wojewodę porozumienia przekazującego samorządowi obowiązek nieodpłatnego utrzymania porządku i konserwacji zieleni na grobach i cmentarzach wojennych.
ZAŁĄCZNIKI /FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:
  1. Wniosek o przyznanie dotacji na prace remontowe, pielęgnację zieleni oraz utrzymanie porządku na grobach i cmentarzach wojennych.
  2. Wzór sprawozdania z wykonanych prac remontowych, pielęgnacji zieleni oraz utrzymania porządku na grobach i cmentarzach wojennych wykonanych z dotacji Wojewody Mazowieckiego.
  3. Wzór protokołu odbioru robót.
  4. Wzór wykazu cmentarzy i mogił wojennych.
  5. Karta ewidencyjna miejsca pamięci narodowej.
  6. Wzór porozumienia w sprawie powierzenia Gminie obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych.


Załączniki: