KARTA INFORMACYJNA

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW
ul. Długa 5
00-263 Warszawa
tel. 22 695 65 51
www.mazowieckie.pl

 

Nr karty informacyjnej
KI-WSC/3

 

Nr wersji: 5

 

Data wydania:
27 lipca 2015 r.


SPRAWA:

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.

 


PRZEDMIOT SPRAWY:

Przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu potwierdzenia czy wnioskodawca posiada lub utracił obywatelstwo polskie.

 


PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r., poz. 161 z późn. zm.);

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego (Dz. U. z 2012 r. poz. 925).

 

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

1. Osobiście:

a) w Wydziale Spraw Cudzoziemców
    Oddział Obywatelstwa i Repatriacji
    pl. Bankowy 3/5, wejście F od al. Solidarności, parter, pokój 416
    godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.00.

 b) w Kancelarii Wydziału Spraw Cudzoziemców
     ul. Długa 5, parter, pokój 6
     godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek - piątek: 8.00 - 15.00

Dokumenty składane w Kancelarii Wydziału Spraw Cudzoziemców nie są weryfikowane i potwierdzane za zgodność z oryginałem.

c) w Punkcie Przyjmowania Korespondencji
    pl. Bankowy 3/5, wejście B, parter, pokój 39
    godziny przyjęć: poniedziałek - piątek: 8.00 - 16.00

Dokumenty składane w Punkcie Przyjmowania Korespondencji nie są weryfikowane i potwierdzane za zgodność z oryginałem.

2. Pocztą na adres:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Wydział Spraw Cudzoziemców
Oddział Obywatelstwa i Repatriacji
ul. Długa 5, 00-263 Warszawa.


WYMAGANE DOKUMENTY:

 

  1. wniosek na formularzu urzędowo określonym zawierający dane osobowe wnioskodawcy oraz jego wstępnych do drugiego stopnia (rodzice, dziadkowie) oraz informacje o istotnych okolicznościach niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego i prawnego,
  2. potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia aktualnego dokumentu tożsamości,
  3. odpisy aktów stanu cywilnego, tj. aktu urodzenia, aktu małżeństwa (może zaistnieć konieczność umiejscowienia ich w polskim urzędzie stanu cywilnego jeżeli zostały sporządzone poza granicami RP), 
  4. inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku (np. nieważny paszport polski, książeczka wojskowa wydana przez władze polskie, nieważny polski dowód osobisty, zaświadczenie o ostatnim miejscu zameldowania w Polsce z adnotacją o wydanym dowodzie osobistym, poświadczenie obywatelstwa polskiego rodzica, akt zmiany imienia bądź nazwiska, akt nabycia obywatelstwa obcego),
  5. dowód wniesienia opłaty skarbowej.

 


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna.

 


OPŁATY:

58 PLN za decyzję potwierdzającą posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego.

Numer rachunku na który wnosi się opłatę skarbową:
Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa
nr konta: 60-1030-1508-0000-0005-5001-0038

Osoby wnoszące opłatę skarbową za granicą, powinny posłużyć się dodatkowo zapisem:

SWIFT CODE: CITIPLPX
IBAN: IBAN(spacja)PL60 1030 1508 0000 0005 5001 0038

W przypadku decyzji negatywnej lub umorzenia postępowania, możliwe jest ubieganie się o zwrot wniesionej opłaty skarbowej.

 


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja jest wydawana w terminie 1 miesiąca. W sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Do terminów wydania decyzji nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (np. oczekiwanie na informacje i dokumenty z innych urzędów, archiwów, placówek konsularnych), okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony (np. jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku niezbędnych dokumentów) albo z przyczyn niezależnych od organu (np. jeżeli urząd nie może działać z powodu klęski żywiołowej).


KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Oddział Obywatelstwa i Repatriacji
pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa, wejście F, pok. nr 416
tel. 22 695 65 51
e-mail – obywatelstwo@mazowieckie.pl

Dni i godziny przyjęć klientów:
poniedziałek: 10.00 – 17.30
wtorek, czwartek, piątek: 8.00 – 15.00
środa: dzień bez obsługi klienta

 


TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych, za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

INFORMACJE DODATKOWE:

 

  1. Dokumenty załączane do wniosku powinny być złożone w oryginałach.
  2. Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez polskiego tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula  (art. 12 ustawy o obywatelstwie polskim).
  3. W toku postępowania organ jest uprawniony do żądania złożenia przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów albo informacji, niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego.
  4. Wnioskodawca może wyznaczyć pełnomocnika do prowadzenia swojej sprawy. Pełnomocnictwo z dowodem wniesienia opłaty skarbowej dołącza się do wniosku. Jeżeli wnioskodawca mieszka za granicą i nie wyznaczył pełnomocnika do prowadzenia sprawy, powinien wskazać pełnomocnika do doręczeń w Polsce, czyli osobę na której adres będzie wysyłana korespondencja. Pełnomocnictwo do doręczeń nie podlega opłacie skarbowej.
    W razie braku pełnomocnika do odbioru korespondencji wszystkie pisma i decyzję pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

 

 

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:

Formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.

 



Załączniki:

Formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego