KARTA INFORMACYJNA
|
MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW ul. Marszałkowska 3/5 00-624 Warszawa tel. 22 695 65 51 www.mazowieckie.pl
|
Nr karty informacyjnej KI-WSC/3
|
Nr wersji: 7
|
Data wydania: 11 stycznia 2016 r.
|
SPRAWA:
Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.
|
PRZEDMIOT SPRAWY:
Przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu potwierdzenia czy wnioskodawca posiada lub utracił obywatelstwo polskie.
|
PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r., poz. 161 z późn. zm.);
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego (Dz. U. z 2012 r. poz. 925).
|
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
1. Osobiście:
a) w Wydziale Spraw Cudzoziemców Oddział Obywatelstwa i Repatriacji ul. Marszałkowska 3/5, antresola, pokój A2, stanowisko 20 godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.00.
b) w Kancelarii Wydziału Spraw Cudzoziemców ul. Marszałkowska 3/5, pokój 14 godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek - piątek: 8.00 - 15.00
Dokumenty składane w Kancelarii Wydziału Spraw Cudzoziemców nie są weryfikowane i potwierdzane za zgodność z oryginałem.
c) w Punkcie Przyjmowania Korespondencji pl. Bankowy 3/5, wejście B, parter, pokój 39 godziny przyjęć: poniedziałek - piątek: 8.00 - 16.00
Dokumenty składane w Punkcie Przyjmowania Korespondencji nie są weryfikowane i potwierdzane za zgodność z oryginałem.
2. Pocztą na adres:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie Wydział Spraw Cudzoziemców Oddział Obywatelstwa i Repatriacji ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa.
|
WYMAGANE DOKUMENTY:
- wniosek na formularzu urzędowo określonym zawierający dane osobowe wnioskodawcy oraz jego wstępnych do drugiego stopnia (rodzice, dziadkowie) oraz informacje o istotnych okolicznościach niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego i prawnego,
- potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia aktualnego dokumentu tożsamości,
- odpisy aktów stanu cywilnego, tj. aktu urodzenia, aktu małżeństwa (może zaistnieć konieczność umiejscowienia ich w polskim urzędzie stanu cywilnego jeżeli zostały sporządzone poza granicami RP),
- inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku (np. nieważny paszport polski, książeczka wojskowa wydana przez władze polskie, nieważny polski dowód osobisty, zaświadczenie o ostatnim miejscu zameldowania w Polsce z adnotacją o wydanym dowodzie osobistym, poświadczenie obywatelstwa polskiego rodzica, akt zmiany imienia bądź nazwiska, akt nabycia obywatelstwa obcego),
- dowód wniesienia opłaty skarbowej.
|
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Decyzja administracyjna.
|
OPŁATY:
58 PLN za decyzję potwierdzającą posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego.
Numer rachunku na który wnosi się opłatę skarbową: Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa nr konta: 60-1030-1508-0000-0005-5001-0038
Osoby wnoszące opłatę skarbową za granicą, powinny posłużyć się dodatkowo zapisem: SWIFT CODE: CITIPLPX IBAN: IBAN(spacja)PL60 1030 1508 0000 0005 5001 0038
W przypadku decyzji negatywnej lub umorzenia postępowania, możliwe jest ubieganie się o zwrot wniesionej opłaty skarbowej.
|
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Decyzja jest wydawana w terminie 1 miesiąca. W sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Do terminów wydania decyzji nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (np. oczekiwanie na informacje i dokumenty z innych urzędów, archiwów, placówek konsularnych), okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony (np. jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku niezbędnych dokumentów) albo z przyczyn niezależnych od organu (np. jeżeli urząd nie może działać z powodu klęski żywiołowej).
|
KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:
Oddział Obywatelstwa i Repatriacji pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa, wejście F, pok. nr 416 tel. 22 695 65 51 e-mail – obywatelstwo@mazowieckie.pl Dni i godziny przyjęć klientów: poniedziałek: 10.00 – 17.30 wtorek, czwartek, piątek: 8.00 – 15.00 środa: dzień bez obsługi klienta
|
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
|
INFORMACJE DODATKOWE:
- Dokumenty załączane do wniosku powinny być złożone w oryginałach.
- Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez polskiego tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula (art. 12 ustawy o obywatelstwie polskim).
- W toku postępowania organ jest uprawniony do żądania złożenia przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów albo informacji, niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego.
- Wnioskodawca może wyznaczyć pełnomocnika do prowadzenia swojej sprawy. Pełnomocnictwo z dowodem wniesienia opłaty skarbowej dołącza się do wniosku. Jeżeli wnioskodawca mieszka za granicą i nie wyznaczył pełnomocnika do prowadzenia sprawy, powinien wskazać pełnomocnika do doręczeń w Polsce, czyli osobę na której adres będzie wysyłana korespondencja. Pełnomocnictwo do doręczeń nie podlega opłacie skarbowej.
W razie braku pełnomocnika do odbioru korespondencji wszystkie pisma i decyzję pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
|
ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:
Formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.
|