KARTA INFORMACYJNA

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW
ul. Marszałkowska 3/5
00-624 Warszawa
tel. 22 695 65 51
www.mazowieckie.pl

 

Nr karty informacyjnej
KI-WSC/3

 

Nr wersji: 8

 

Data wydania:
24 października 2016 r.


SPRAWA:

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.

 


PRZEDMIOT SPRAWY:

Przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu potwierdzenia czy wnioskodawca posiada lub utracił obywatelstwo polskie.

 


PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. z 2012 r., poz. 161 z późn. zm.);

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 sierpnia 2012 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego (Dz. U. z 2012 r. poz. 925).

 

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

1. Osobiście:

a) w Wydziale Spraw Cudzoziemców
    Oddział Obywatelstwa i Repatriacji
    ul. Marszałkowska 3/5, pokój A2, stanowisko 20
    godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.00.
    Środa jest dniem bez obsługi interesanta.

 b) w Biurze Podawczym
     ul. Marszałkowska 3/5, stanowisko nr 8
     godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.00
     Środa jest dniem bez obsługi interesanta.

Dokumenty składane w Biurze Podawczym nie są weryfikowane i potwierdzane za zgodność z oryginałem.

c) w Punkcie Przyjmowania Korespondencji
    pl. Bankowy 3/5, wejście B, parter, pokój 39
    godziny przyjęć: poniedziałek - piątek: 8.00 - 16.00

Dokumenty składane w Punkcie Przyjmowania Korespondencji nie są weryfikowane i potwierdzane za zgodność z oryginałem.

2. Pocztą na adres:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Wydział Spraw Cudzoziemców
Oddział Obywatelstwa i Repatriacji
ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa.

 


WYMAGANE DOKUMENTY:

  1. wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
  2. pełnomocnictwo, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika,
  3. potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia aktualnego dokumentu tożsamości (np. ważnego dosodu osobistego, ważnego paszportu zagranicznego),
  4. odpisy aktów stanu cywilnego, tj. aktu urodzenia, aktu małżeństwa (może zaistnieć konieczność umiejscowienia ich w polskim urzędzie stanu cywilnego jeżeli zostały sporządzone poza granicami RP), 
  5. inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku (np. oryginał lub uwierzytelniona kserokopia nieważnego paszportu polskiego, książeczki wojskowej wydanej przez władze polskie, nieważnego polskiego dowodu osobistego, zaświadczenia o ostatnim miejscu zameldowania w Polsce z adnotacją o wydanym dowodzie osobistym, poświadczenia obywatelstwa polskiego rodzica, aktu zmiany imienia bądź nazwiska, aktu nabycia obywatelstwa obcego - z zastrzeżeniem co do formy składanych dokumentów zawartym w Informacjach Dodatkowych),
  6. dowód wniesienia opłaty skarbowej (58 PLN).

 


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna.

 


OPŁATY:

58 PLN za decyzję potwierdzającą posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego.

Numer rachunku na który wnosi się opłatę skarbową:
Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa
nr konta: 60-1030-1508-0000-0005-5001-0038

Osoby wnoszące opłatę skarbową za granicą, powinny posłużyć się dodatkowo zapisem:

SWIFT CODE: CITIPLPX
IBAN: IBAN(spacja)PL60 1030 1508 0000 0005 5001 0038

W przypadku decyzji negatywnej lub umorzenia postępowania, możliwe jest ubieganie się o zwrot wniesionej opłaty skarbowej.

 


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja jest wydawana w terminie 1 miesiąca. W sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Do terminów wydania decyzji nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (np. oczekiwanie na informacje i dokumenty z innych urzędów, archiwów, placówek konsularnych), okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony (np. jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku niezbędnych dokumentów) albo z przyczyn niezależnych od organu (np. jeżeli urząd nie może działać z powodu klęski żywiołowej).


KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Oddział Obywatelstwa i Repatriacji
ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa, pokój A2, stanowisko nr 20
tel. 22 695 65 51
e-mail – obywatelstwo@mazowieckie.pl

Dni i godziny przyjęć interesantów:
poniedziałek: 10.00 – 17.30
wtorek, czwartek, piątek: 8.00 – 15.00
środa: dzień bez obsługi interesanta

 


TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

INFORMACJE DODATKOWE:

  1. Dokumenty załączane do wniosku powinny być złożone w oryginałach lub potwierdzone urzędowo za zgodność z oryginałem przez notariusza polskiego, konsula RP lub bezpłatnie w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w dniu składania wniosku (wówczas oryginały należy okazać do wglądu). Natomiast dokumenty wydane przez archiwa w Polsce i poza granicami Polski muszą być złożone w formie oryginalnej (w formie w jakiej zostały wydane przez archiwum); poświadczone za zgodność przez inne osoby niż wydające archiwum kopie wypisów i odpisów oraz zaświadczeń archiwalnych nie są przyjmowane.
  2. Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi.
  3. Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez polskiego tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula  (art. 12 ustawy o obywatelstwie polskim).
  4. W toku postępowania organ jest uprawniony do żądania złożenia przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów albo informacji, niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego.
  5. Wnioskodawca może wyznaczyć pełnomocnika do prowadzenia swojej sprawy. Pełnomocnictwo z dowodem wniesienia opłaty skarbowej (17 PLN) dołącza się do wniosku. Jeżeli wnioskodawca nie ma miejsca zamieszkania lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, i nie wyznaczył pełnomocnika do prowadzenia sprawy czy też nie działa za pośrednictwem Konsula Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązany jest wskazać pełnomocnika do doręczeń w Polsce, czyli osobę na której adres będzie wysyłana korespondencja. Pełnomocnictwo do doręczeń nie podlega opłacie skarbowej. W razie braku pełnomocnika do odbioru korespondencji wszystkie pisma i decyzję pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

 

 

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:

Formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.

 



Załączniki:

Formularz wniosku o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego