KARTA INFORMACYJNA

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW
ul. Marszałkowska 3/5
00-624 Warszawa
tel. 22 695 65 51
www.mazowieckie.pl

 

Nr karty informacyjnej
KI-WSC/5

 

Nr wersji: 8

 

Data wydania:
24 października 2016 r.



SPRAWA:

Uznanie za repatrianta.

 


PRZEDMIOT SPRAWY:

Przeprowadzenie postępowania administracyjnego w celu wydania decyzji administracyjnej
o uznaniu za repatrianta dla osoby polskiego pochodzenia, która przed dniem wejścia w życie ustawy zamieszkiwała na stałe na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżańskiej, Republiki Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej, przebywała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, udzielonego w związku z pobieraniem nauki w szkole wyższej jako stypendyście strony polskiej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi i złoży wniosek do wojewody w terminie 12 miesięcy od ukończenia szkoły wyższej.

 


PODSTAWA PRAWNA:

Ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (t.j.: Dz.U. z 2014 r., poz. 1392 z późn. zm.);

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 marca 2001 r. w sprawie postępowania w sprawach o uznanie za repatrianta (Dz. U. z 2001 r. Nr 22 poz. 260).

 

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

1. Osobiście:

a) w Wydziale Spraw Cudzoziemców
    Oddział do spraw Obywatelstwa i Polskiego Pochodzenia
     ul. Marszałkowska 3/5, pokój A2, stanowisko 20
    godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.00.
    Środa jest dniem bez obsługi interesanta.

 b) w Biurze Podawczym
     ul. Marszałkowska 3/5, stanowisko nr 8
     godziny przyjęć: poniedziałek: 10.00 - 17.30, wtorek, czwartek, piątek: 8.00 - 15.00
     Środa jest dniem bez obsługi interesanta.

Dokumenty składane w Biurze Podawczym nie są weryfikowane i potwierdzane za zgodność
z oryginałem.

c) w Punkcie Przyjmowania Korespondencji
    pl. Bankowy 3/5, wejście B, parter, pokój 38
    godziny przyjęć: poniedziałek - piątek: 8.00 - 16.00

Dokumenty składane w Punkcie Przyjmowania Korespondencji nie są weryfikowane
i potwierdzane za zgodność z oryginałem.

2. Pocztą na adres:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Wydział Spraw Cudzoziemców
Oddział do spraw Obywatelstwa i Polskiego Pochodzenia
ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa.

 


WYMAGANE DOKUMENTY:

 

  1. wniosek o uznanie za repatrianta wraz z aktualną wyraźną fotografią o wymiarach 5 cm x 4 cm,
  2. życiorys,
  3. oryginał odpisu skróconego aktu urodzenia wydanego przez polski urząd stanu cywilnego,
  4. oryginał odpisu skróconego aktu małżeństwa wydanego przez polski urząd stanu cywilnego lub inny dokument określający stan cywilny,
  5. potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo,
  6. potwierdzona za zgodność z oryginałem kopia karty pobytu,
  7. decyzja konsula o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia. Osoba nieposiadająca takiej decyzji dołącza do akt sprawy wniosek skierowany do właściwego konsula o uznanie za osobę polskiego pochodzenia oraz dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie. Wniosek i dokumenty urząd wysyła następnie do właściwego konsula w celu wydania przez niego decyzji o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia,
  8. zaświadczenie, że osoba pobierała naukę w szkole wyższej na podstawie przepisów
    o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi oraz odpis dyplomu,
  9. zaświadczenie potwierdzające fakt stałego zamieszkiwania przed dniem wejścia w życie ustawy na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżańskiej, Republiki Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kirgiskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej,
  10. oświadczenie czy wnioskodawca w czasie pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działałał na szkodę podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej lub uczestniczył/uczesniczy w łamaniu praw człowieka.

 


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna.

 


OPŁATY:

Wniosek o uznanie za repatrianta nie podlega opłacie skarbowej.

 


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja jest wydawana w terminie 1 miesiąca. W sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Do terminów wydania decyzji nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (np. oczekiwanie na decyzję konsula o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia), okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony (np. jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku niezbędnych dokumentów) albo z przyczyn niezależnych od organu (np. jeżeli urząd nie może działać z powodu klęski żywiołowej).


KOMÓRKA ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Oddział do spraw Obywatelstwa i Polskiego Pochodzenia
ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa, pokój A2, stanowisko nr 20
tel. 22 695 65 51
e-mail – obywatelstwo@mazowieckie.pl

Dni i godziny przyjęć interesantów:
poniedziałek: 10.00 – 17.30
wtorek, czwartek, piątek: 8.00 – 15.00
środa: dzień bez obsługi interesanta

 


TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

INFORMACJE DODATKOWE:

 

  1. W toku postępowania organ jest uprawniony do żądania złożenia przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów, niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego.
  2. Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi.
  3. Wszystkie dokumenty należy złożyć w oryginale, za wyjątkiem decyzji o uznaniu przez konsula za osobę polskiego pochodzenia, którą można złożyć w formie kserokopii. Decyzję tę można poświadczyć urzędowo u polskiego notariusza lub bezpłatnie w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie w dniu złożenia wniosku. Należy wówczas przedłożyć oryginał dokumentu do wglądu oraz wykonaną we własnym zakresie kserokopię.
  4. Dane zawarte w polskich aktach stanu cywilnego, karcie pobytu oraz paszporcie zagranicznym powinny być jednolite.
  5. Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym lub poświadczonym przez polskiego tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula.
  6. Wnioskodawca może wyznaczyć pełnomocnika do prowadzenia sprawy. Pełnomocnictwo
    z dowodem wniesienia opłaty skarbowej (17 PLN) dołącza się do wniosku.
  7. Osoba uznana za repatrianta nabywa obywatelstwo polskie z dniem, w którym decyzja
    o uznaniu za repatrianta stała się ostateczna.

 

 

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:

Wzór wniosku o uznanie za repatrianta.

 



Załączniki:

Formularz wniosku o uznanie za repatrianta