Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2023

 

Na podstawie art. 21 ust. 1a ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 505 ze zm.) ogłaszam nabór wniosków dla jednostek samorządu terytorialnego[1] z terenu województwa mazowieckiego, zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania w ramach wyżej wymienionego Funduszu.

W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – dalej RFRD, dla województwa mazowieckiego na rok 2023 przyznane zostały środki w wysokości 111 470 558,58 zł. Na dofinansowanie zadań powiatowych i gminnych przewiduje się przeznaczyć po 50 % alokacji środków przewidzianej dla województwa mazowieckiego. W zależności od zapotrzebowania wynikającego z listy złożonych wniosków spełniających wymogi formalne, powyższa proporcja może ulec zmianie.

Zadanie może obejmować odcinek drogi, będący drogą publiczną (powiatową lub gminną) w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych w trybie określonym przepisami ww. ustawy.

Przedmiotem wniosku może być zadanie polegające na budowie (rozbudowie), przebudowie, remoncie dróg gminnych lub dróg powiatowych wraz z ich skrzyżowaniami oraz skrzyżowaniami z innymi drogami publicznymi, mające na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, polegające w szczególności na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów.

Powyższe oznacza, że:

  • zakres rzeczowy wniosku musi obejmować co najmniej wykonywanie robót budowlanych polegających na budowie, przebudowie, remoncie jednego lub kilku ze wskazanych elementów: drogi dla pieszych (chodnika), drogi dla pieszych i rowerów (ścieżki pieszo-rowerowej), drogi dla rowerów (ścieżki rowerowej), przejścia dla pieszych, przejazdu dla rowerów, peronu przystankowego wraz z dojściem do tego peronu na całej długości odcinka objętego wnioskiem,
  • w przypadku wykonywania robót dotyczących budowy, przebudowy, remontu ww. elementów – długość odcinka zgłoszonego do dofinansowania musi odpowiadać długości odcinka, na jakim wykonywane będą roboty budowlane w zakresie tych elementów – jednego lub kilku wybranych (łącznie).

 

Dofinansowaniu podlegają koszty kwalifikowane zadania, w szczególności związane z wykonaniem robót budowlanych, a także innych prac w pasie drogowym drogi zgłoszonej do dofinansowania, służących poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu lub dotyczących jej wyposażenia technicznego, z wyjątkiem robót dotyczących jezdni. Dofinansowaniu nie podlegają koszty robót stanowiących bieżące utrzymanie drogi.

Szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów określa załącznik nr 2.

W ramach naboru można zgłosić do dofinansowania wyłącznie zadania, których termin rozpoczęcia przypada na rok 2023, a przewidywany termin ich realizacji nie przekracza 12 miesięcy.

Jeżeli zadanie zgłoszone do dofinansowania zostało bądź zostanie umieszczone na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania ze środków Funduszu na rok 2023 (zakres w całości lub w części pokrywający się) to informuję, że brak będzie możliwości umieszczenia go na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania w ramach niniejszego naboru.

Dla zgłoszonego zadania wnioskodawca powinien posiadać pełną dokumentację techniczną i projektową (w tym m.in. projekt stałej organizacji ruchu, przedmiar robót, kosztorys inwestorski) oraz dopełnić wszystkich wymogów prawnych związanych z jego realizacją, tj. powinien posiadać aktualne zgłoszenie, pozwolenie na budowę lub zezwolenie na realizację inwestycji drogowej oraz inne wymagane przepisami, w tym przepisami o ochronie środowiska, pozwolenia, uzgodnienia, opinie i oceny.

Ponadto, w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, wszelkie elementy drogi zgłoszonej do dofinansowania (zarówno zaprojektowane jak i te, na których nie zaplanowano do realizacji żadnych prac) na dzień oddania zadania do użytkowania muszą spełniać warunki i wymogi techniczne określone w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych.

W ramach jednego zadania można zgłosić 1 odcinek drogi.

Ponadto odcinek ten musi spełniać następujące wymagania:

  • na całej długości odcinka prowadzone będą roboty budowlane jednego rodzaju, tj. budowa (rozbudowa), przebudowa lub remont,
  • odcinek ma charakter ciągły (nieprzerwany),
  • odcinek obejmuje drogę publiczną o jednym numerze,
  • odcinek posiada jedną klasę, o której mowa w przepisach techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych,
  • odcinek jest jednorodny pod względem przekroju jezdni,
  • odcinek posiada jeden początek i jeden koniec.

 

Zadanie nie może obejmować:

  • odcinków dróg zlokalizowanych w strefie zamieszkania, z wyjątkiem stref zamieszkania, w których wyodrębniono jezdnię oraz chodniki, pobocza lub ścieżki pieszo-rowerowe,
  • odcinków dróg, na których w odniesieniu do nawierzchni zaplanowano do wykonania roboty polegające na powierzchniowym utrwaleniu nawierzchni gruntowych emulsją asfaltową.

Jednostki samorządu terytorialnego, których wnioski zostaną zakwalifikowane do realizacji w ramach Funduszu, mogą otrzymać dofinansowanie zadania w wysokości do 80 % kosztów kwalifikowanych zadania, w kwocie nie większej niż 30 000 000,00 zł, przy czym przewidywany minimalny poziom dofinansowania zadania wyniesie 50 % kosztów kwalifikowanych.

W ramach niniejszego naboru każda jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jeden wniosek i otrzymać środki na dofinasowanie jednego zadania.

Wniosek o dofinansowanie może złożyć jedynie ustawowy zarządca drogi (w dniu złożenia wniosku), odpowiednio: dla dróg powiatowych – zarząd powiatu, prezydent miasta na prawach powiatu, dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz prezydent miasta na prawach powiatu – zgodnie z art. 19 ust. 2 i 5 ustawy o drogach publicznych.

Wnioski można składać osobiście w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie lub za pośrednictwem operatora pocztowego (adres: pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa). Dopuszcza się również składanie wniosków za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), jednakże konieczne jest zapewnienie prawidłowych podpisów kwalifikowanych osób uprawnionych do jego złożenia oraz czytelność wszystkich składanych dokumentów, a w szczególności mapy poglądowej.

Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa w dniu 1 kwietnia 2023 r., jednakże z uwagi na fakt, iż ostatni dzień terminu przypada na sobotę, przyjmowanie wniosków trwać będzie do dnia 3 kwietnia 2023 r. W przypadku dokumentów przesłanych za pośrednictwem operatora pocztowego o terminie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.

Wnioski o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać wyłącznie na wzorze zatwierdzonym przez Wojewodę Mazowieckiego, załączonym do ogłoszenia o naborze (załącznik nr 1).

Niedozwolone jest wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji określonego wzoru wniosku, z wyjątkiem punktów, w których modyfikacje zostały dopuszczone w instrukcji jego wypełniania.

Do wniosku obligatoryjnie należy dołączyć:

  1. kopię (poświadczoną za zgodność z oryginałem) dokumentu z prawa budowlanego, uprawniającego do realizacji robót budowlanych, tj. w zależności od rodzaju prowadzonych robót:
  1. decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z kopią oświadczenia/oświadczeń o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, dołączonego/dołączonych do wniosku o jej wydanie,
  2. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej lub
  3. zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej wykonywania robót budowlanych, wraz z kopią oświadczenia/oświadczeń o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i opisu technicznego (jeżeli stanowił załącznik do zgłoszenia, również jako część projektu budowlanego),
  4. postanowienia właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w przypadku uzyskania zgody na odstępstwo od warunków technicznych określonych w przepisach techniczno-budowlanych.

Na etapie składania wniosku nie jest wymagane dysponowanie ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę/ZRID lub przyjętym zgłoszeniem zamiaru wykonania robót budowlanych. Jednak dokumenty te, uzupełnione o adnotację o ostateczności lub niewniesieniu sprzeciwu, będą musiały zostać przedłożone na wezwanie Komisji lub przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, z zastrzeżeniem, iż ich negatywna weryfikacja lub nieprzedłożenie w wyznaczonym terminie, może spowodować odmowę zawarcia umowy o dofinansowanie zadania powiatowego lub gminnego.

Jeżeli z daty wydania pozwolenia na budowę/zezwolenia na realizację inwestycji drogowej/zgłoszenia wynika, że wygasa ono przed planowanym terminem rozpoczęcia inwestycji, do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający jego aktualność na dzień planowanego rozpoczęcia realizacji zadania, np. kopię dziennika budowy z dokonanymi wpisami.

  1. mapę poglądową. Załącznik w postaci mapy poglądowej powinien zawierać informacje i obrazować lokalizację odcinka drogi objętego zadaniem na tle sieci dróg i pokazywać istotne punkty, mogące mieć wpływ na ocenę wniosku (art. 24 ust. 1a ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg).
  2. oświadczenie potwierdzające wypełnienie przez Wnioskodawcę obowiązku wynikającego z § 2.2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz.U. 2005 nr 67 poz. 583), tj. oświadczenie potwierdzające sporządzenie oraz przekazanie do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad informacji dla celów statystycznych o sieci dróg publicznych (dotyczy informacji na dzień 31 grudnia 2021 r.), sporządzone na wzorze stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego ogłoszenia.

W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie nie spełnia wymogów formalnych opisanych w niniejszym ogłoszeniu lub zawiera oczywiste omyłki – komisja wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia lub poprawienia w nim oczywistych omyłek w terminie 10 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie, nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku. Ponadto odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia lub sprostowania powinna odnosić się wyłącznie do kwestii zawartych w wezwaniu, dlatego też uzupełniając wniosek niedopuszczalne będzie zmniejszenie zakresu rzeczowego zadania, za wyjątkiem sytuacji kiedy Komisja wezwie do wprowadzenia takiej zmiany w drodze sprostowania.

Wszelkie pytania/wezwania komisji w toku oceny wniosków kierowane będą do Wnioskodawców elektronicznie za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), przy czym do doręczeń oraz sposobu obliczania terminów stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.).

Jeżeli na etapie zawierania umowy o dofinansowanie okaże się, że informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie nie są zgodne ze stanem faktycznym, wojewoda może odmówić zawarcia umowy o dofinansowanie.

Na etapie prowadzonej oceny formalnej i merytorycznej wniosków, Wojewoda zastrzega sobie prawo wglądu do poniższych dokumentów, którymi Wnioskodawca powinien dysponować w dniu składania wniosku o dofinansowanie (jednak nie są one obligatoryjnymi załącznikami do wniosku o dofinansowanie):

  • oryginałów dokumentacji technicznej i projektowej, w tym: projektu zagospodarowania terenu wraz z przekrojami normalnymi pasa drogowego (jeżeli był podstawą uzyskania dokumentu z prawa budowlanego uprawniającego do wykonania robót objętych wnioskiem), projektu stałej organizacji ruchu, kosztorysu inwestorskiego lub przedmiaru robót objętych zgłoszonym do dofinansowania zadaniem,
  • dokumentów potwierdzających zaliczenie dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do kategorii dróg gminnych lub powiatowych.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawcy, na wezwanie Komisji, powinni przedłożyć przedmiotowe dokumenty niezwłocznie.

Wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gdy:

  • wnioskodawca nie zastosował się do określonego ogłoszeniem o naborze wzoru wniosku o dofinansowanie,
  • wnioskodawca nie zastosował się do wytycznych określonych w ogłoszeniu o naborze,
  • nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników,
  • wpłynął do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego po terminie zakończenia naboru wniosków,
  • dotyczy zadania niepolegającego na budowie (rozbudowie), przebudowie lub remoncie drogi,
  • zakres rzeczowy zadania nie obejmuje budowy, przebudowy lub remontu co najmniej jednego z elementów: drogi dla pieszych (chodnika), drogi dla pieszych i rowerów (ścieżki pieszo-rowerowej), drogi dla rowerów (ścieżki rowerowej), przejścia dla pieszych, przejazdu dla rowerów, peronu przystankowego wraz z dojściami do tego peronu na całej długości odcinka zgłoszonego do dofinansowania (jeden lub kilka elementów łącznie na całej długości odcinka),
  • dotyczy zadania nieposiadającego zgody na odstępstwo od warunków technicznych określonych w przepisach techniczno-budowlanych,
  • dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1376 ze zm.). Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych,
  • dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie) nie jest zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2),
  • dotyczy zadania złożonego przez dwóch wnioskodawców obejmującego swym zakresem dwa (lub więcej) odcinki dróg, dla których zarządcy są różni,
  • nie został podpisany przez osoby upoważnione z ramienia wnioskodawcy.

Wnioski o dofinansowanie spełniające wymogi formalne, będą podlegać ocenie merytorycznej. Komisja dokona oceny wniosków o dofinansowanie, biorąc pod uwagę wyłącznie poprawę:

  • jakości życia mieszkańców,
  • stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego niechronionych uczestników ruchu.

 

Integralną część niniejszego ogłoszenia stanowią załączniki:

  • wzór wniosku o dofinansowanie wraz z instrukcją wypełniania wniosku,
  • informacje dla wnioskodawców dotyczące kwalifikowalności kosztów,
  • wzór oświadczenia o przekazaniu danych o sieci dróg publicznych.

 

Zgodnie z treścią ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg Komisja nie ma obowiązku informowania o przyczynie nieumieszczenia zadania na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania.

 

Od rozstrzygnięć Komisji nie przysługuje odwołanie.

 

[1] Zgodnie z art. 4 ust. 7 ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, zadania gminne oraz zadań powiatowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1a) nie mogą obejmować dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.



Załączniki: