Karta informacyjna

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
  WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW
  ul. Marszałkowska 3/5
  00-624 Warszawa
 
www.mazowieckie.pl
 
                                                              

  

 

Nr karty informacyjnej
  KI-WSC/11

 

 

Nr wersji: 2

 

 

Data wydania:
  13.05.2015 r.

 

 

SPRAWA: 

Postępowanie administracyjne w celu zarejestrowania   pobytu obywatela Unii Europejskiej i wydania karty pobytu członka rodziny   obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem Unii Europejskiej (UE).

 

 

PRZEDMIOT SPRAWY:

Zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela   Unii Europejskiej - obywatel Unii Europejskiej oraz   członek jego rodziny również posiadającyc obywatelstwo państwa unijnego jest   obowiązany zarejestrować swój pobyt, jeżeli pobyt na terytorium   Rzeczypospolitej polskiej trwa przez okres dłuższy niż 3 miesiące.

Karta pobytu członka rodziny obywatela Unii   Europejskiej niebędącego obywatelem Unii Europejskiej - członek rodziny obywatela Unii Europejskiej   niebędący obywatelem UE jest obowiązany uzyskać kartę pobytu członka rodziny   obywatela UE, jeżeli jego pobytu wraz z obywatelem UE na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej trwa przez okres dłuższy niż 3 miesiące. Wydanie   karty pobytu członka rodziny obywatela UE następuje na wniosek cudzoziemca.

 

 

PODSTAWA PRAWNA:

  • ustawa z dnia 14 lipca 2006r. o wjeździe na   terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego   terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich   rodzin (t.j. Dz. U. z 2014r. poz. 1525),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks   postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 267),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i   Administracji z dnia 24 sierpnia 2006r.w sprawie wniosków i dokumentów w   sprawach prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Unii   Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2006r. Nr 154, poz. 1105 z późn.   zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 stycznia   2007r. w sprawie wykazu chorób, które uzasadniają podjęcie decyzji o   wydaleniu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatela UE lub członka   rodziny niebędącego obywatelem UE z powodu zagrożenia dla zdrowia publicznego   (Dz. U. z 2007r. Nr 18, poz. 112)

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA   SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

Wniosek należy złożyć osobiście (bez pośrednictwa   pełnomocnika) w siedzibie Wydziału Spraw Cudzoziemców, Oddział Legalizacji   Pobytu II przy ul. Marszałkowska 3/5, w Warszawie, antresola, stanowisko nr   21.

 

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

I. W postępowaniu o zarejestrowanie pobytu obywatela   Unii Europejskiej

  • 1 egzemplarz kompletnie wypełnionego w języku   polskim wniosku o zarejestrowanie pobytu (zdecydowanie usprawni postępowanie   dołączenie do wniosku 2 kserokopii wniosku),
  • 1 kserokopia dokumentu podróży albo innego dokumentu   potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (zdecydowanie usprawni postępowanie   dołączenie 2 kserokopii).

DODATKOWO NALEŻY ZŁOŻYĆ:

  1. w przypadku wykonywania pracy:
  • pisemne oświadczenie pracodawcy lub podmiotu   upoważnionego do powierzenia obywatelowi UE wykonywania pracy o zamiarze   powierzenia mu wykonywania pracy lub zaświadczenie o wykonywaniu pracy;
  1. w przypadku pracy na własny rachunek na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej:
  • pisemne oświadczenie dotyczące wpisu do Krajowego   Rejestru Sądowego albo Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności   Gospodarczej lub inny dowód potwierdzający, że obywatel UE jest osobą   pracującą na własny rachunek na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  1. w przypadku studiowania lub odbywania szkolenia   zawodowego:
  • zaświadczenie państwowej lub niepaństwowej szkoły   wyższej o przyjęciu na studia lub skierowanie na szkolenie zawodowe,
  • dokument potwierdzający objęcie ubezpieczeniem   zdrowotnym lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na   podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
  • pisemne oświadczenie o posiadaniu wystarczających   środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny tak, aby nie   stanowić obciążenia dla pomocy społecznej, lub dowód potwierdzający ich   posiadanie. Dowodami potwierdzającymi ich posiadanie mogą być w   szczególności:
    • karta kredytowa,
    • zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w   banku lub innej instytucji finansowej, potwierdzone pieczęcią i podpisem   upoważnionego pracownika tego banku lub tej instytucji, wystawione najpóźniej   na miesiąc przed złożeniem wniosku o zarejestrowanie pobytu;
  1. w przypadku małżeństwa z obywatelem polskim:
  • dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa z   obywatelem polskim (aktualny odpis aktu małżeństwa),
  • kserokopię dokumentu tożsamości małżonka - oryginał   należy okazać do wglądu lub załączyć jego notarialnie poświadczoną   kserokopię;
  1. w przypadkach innych niż wskazane w pkt. 1-4:
  • dokument potwierdzający posiadanie ubezpieczenie   zdrowotnego lub uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej na   podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
      albo
      dokument potwierdzający posiadanie prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego,   pokrywająćego wszelkie wydatki, które mogą wyniknąć podczas pobytu na   terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z potrzebą pomocy medycznej   lub leczeniem szpitalnym, w którym ubezpieczyciel zobowiązuje się do pokrycia   kosztów udzielonych  ubezpieczonemu świadczeń zdrowotnych bezpośrednio   na rzecz podmiotu udzielającego takich świadczen, na podstawie wystawionego   przez ten podmiot rachunku,
  • dowód potwierdzający posiadanie wystarczających   środków finansowych do utrzymania siebie i członków rodziny tak, aby nie   stanowić obciążenia dla pomocy społecznej. Dowodami potwierdzającymi ich   posiadanie mogą być w szczególności:
    • karta kredytowa,
    • zaświadczenie o posiadaniu środków płatniczych w   banku lub innej instytucji finansowej, potwierdzone pieczęcią i podpisem   upoważnionego pracownika tego banku lub tej instytucji, wystawione najpóźniej   na miesiąc przed złożeniem wniosku;
  1. w przypadku rejestracji pobytu członka rodziny   obywatela UE posiadającego obywatelstwo unijne:
  • małżonek - dokument potwierdzający zawarcie   małżeństwa,
  • zstępny (dziecko obywatela UE lub dziecko jego   małżonka, wieku do 21 lat lub pozostające na utrzymaniu obywatela UE lub jego   małżonka - dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument   potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela   UE lub jego małżonka,
  • wstępny (rodzic obywatela UE lub rodzic jego   małżonka, pozostający na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka) -   dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument   potwierdzający pozostawanie na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka.

II. W postępowaniu o wydanie karty pobytu członka   rodziny obywatela Unii Europejskiej

  • 1 egzemplarz kompletnie wypełnionego w języku   polskim wniosku o wniosku o wydanie karty pobytu członka   rodziny obywatela UE (zdecydowanie   usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku),
  • 1 kserokopia dokumentu podróży cudzoziemca   (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii),
  • 5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych,   o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na   jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy   i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować   70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z   otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i   zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami   narządu wzroku może dołączyć fotografię przedstawiającą go w okularach z   ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z   zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w nakryciu głowy. Nakrycie   głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatel Unii   Europejskiej, wydane obywatelowi Unii Europejskiej, z którym członek rodziny   przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • dokument potwierdzający legalny wjazd na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej
  • małżonek - dokument potwierdzający zawarcie   małżeństwa,
  • zstępny - dokument potwierdzający istnienie więzi   rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie   na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej,
  • wstępny - dokument potwierdzający istnienie więzi   rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela   Unii Europejskiej
  • dokument potwierdzający legalny pobyt na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej,
  • dowód potwierdzający posiadanie środków   wystarczających do pokrycia kosztów pobytu bez potrzeby korzystania ze   środków pomocy społecznej

DODATKOWO NALEŻY ZŁOŻYĆ:

  • małżonek - dokument potwierdzający zawarcie   małżeństwa,
  • zstępny (dziecko obywatela UE lub dziecko jego   małżonka, w wieku do 21 lat lub pozostające na utrzymaniu obywatela UE lub   jego malżonka) - dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz   dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu   obywatela UE lub jego małżonka,
  • wstępny (rodzic obywatela UE lub rodzic jego   małżonka, pozostający na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka) -   dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający   pozostawaniu na utrzymaniu obywatela UE lub jego małżonka.

Przy składaniu kserokopii wymaganych dokumentów   należy okazać ich oryginały lub przedłożyć ich notarialnie poświadczone   kserokopie.

Dokumenty sporządzone w jezyku obcym, dołączone do   wniosku w sprawach uregulowanych w ustawie, składa się wraz z ich   tłumaczeniem na język polski, sporządzonym przez polskiego tłumacza   przysięgłego.

 

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

  • wydanie zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu   obywatela UE,
  • decyzja administracyjna o odmowie wydania   zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE,
  • wydanie karty pobytu członka rodziny obywatela UE,
  • decyzja administracyjna o odmowie wydania karty   członka rodziny obywatela UE

 

 

OPŁATY:

Zgodnie z ustawą o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej   Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw   członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2014r.   poz. 1525) w powyższych sprawach nie pobiera się opłat.

 

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Niezwłocznie po przeprowadzeniu postępowania   wyjaśniającego, tj.:

  • w przypadku rejestracji pobytu obywatela UE i   wydania zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE termin   załątwienia sprawy wynioski od 15 do 30 dni
  • w sprawie wydania karty pobytu członka rodziny   obywatela UE termin załatwienia sprawy wynosi od 45 dni do 6 miesięcy.

 

 

KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ SPRAWY:

Wydział Spraw Cudzoziemców
  Oddział Legalizacji Pobytu II
  ul. Marszałkowska 3/5, w Warszawie, antresola, stanowisko nr 21
  tel. 22 695 67 52
  e-mail: legalizacjapobytu@mazowieckie.pl
 
godziny i dni urzędowania:
  poniedziałek: 10:00–17:30
  wtorek, czwartek, piątek: 8:00-15:00
  środa: dzień bez obsługi klienta 

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw   Cudzoziemców, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

INFORMACJE DODATKOWE:

  • wniosek o zarejestrowaniu pobytu obywatel UE składa   osobiście do wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu nie   później niż w następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na   terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wymóg osobistego złożenia wniosku   nie dotyczy małoletniego;
  • wniosek o wydanie/wymianę karty pobytu członka   rodziny obywatela UE cudzoziemiec składa osobiście do wojewody właściwego ze   względu na miejsce pobytu obywatela UE, z którym przebywa na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej lub do którego dolącza, nie później niż w   następnym dniu po upływie 3 miesięcy od dnia wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej   Polskiej. Wymóg osobistego złożenia wniosku nie dotyczy małoletniego;
  •  
  • niedopełnienie obowiązku zarejestrowania pobytu na   terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub uchylanie się od obowiązku   posiadania karty pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej podlega   karze grzywny;
  • posiadanie zezwolenia na pobyt, zezwolenia na   osiedlenie się lub zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE zwalnia   obywatela UE z obowiązku zarejestrowania pobytu, a członka rodziny obywatle   Unii Europejskiej z obowiązku uzyskania karty pobytu członka rodziny.

 

 

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA: 

 

wniosek o zarejestrowanie pobytu, wniosek o   wydanie/wymianę karty pobytu członka rodziny obywatela UE, wniosek o   wymianę/wydanie nowego zaświadczenia o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE



Załączniki: