Karta informacyjna

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW
ul. Marszałkowska 3/5
00-624 Warszawa
www.mazowieckie.pl
                                                              

  

 

Nr karty informacyjnej
KI-WSC/12

 

 

Nr wersji: 2

 

 

Data wydania:
13.05.2015 r.

 

 

SPRAWA: 

Prawo stałego pobytu obywateli Unii Europejskiej (UE) i członków ich rodzin

 

 

PRZEDMIOT SPRAWY:

Legalizacja pobytu obywatela UE i członków ich rodzin

 

 

PODSTAWA PRAWNA:

  • ustawa z dnia 14 lipca 2006r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2014r. poz. 1525),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013r.  poz. 267 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 sierpnia 2006r. w sprawie wniosków i dokumentów w sprawach prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z  2006r. Nr 154, poz. 1105 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 stycznia 2007r. w sprawie wykazu chorób, które uzasadniają podjęcie decyzji o wydaleniu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatela UE lub członka rodziny niebędącego obywatelem UE z powodu zagrożenia dla zdrowia publicznego (Dz. U. z 2007r. Nr 18, poz. 112)

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

Wyłącznie osobiście, w siedzibie Urzędu – ul. Marszałkowska 3/5, w Warszawie, antresola, stanowisko nr 21 (numerek z literą I).

 

 

Prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej.

WYMAGANE DOKUMENTY:

  • 1 egzemplarz wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu wypełnionego w języku polskim (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku)
  • kserokopia dokumentu podróży albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii),
  • 5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych, o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć fotografię przedstawiającą go w okularach z ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany okres wykonywania pracy,
  • potwierdzenie zameldowania czasowego

Przed upływem 5-letniego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskie prawo stałego pobytu nabywa się przez zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek oraz osiągnięcie wieku emerytalnego określonego przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego albo zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek w celu przejścia na wcześniejszą emeryturę

DODATKOWE DOKUMENTY:

  1. Zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek oraz  osiągnięcie wieku emerytalnego określonego przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego albo zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek w celu przejścia na wcześniejszą emeryturę. 
  2. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:
    • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim przez okres 12 miesięcy przed przejściem na emeryturę  lub na wcześniejszą emeryturę,
    • dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt w Polsce przez okres dłuższy niż 3 lata,
  3. Zaprzestanie wykonywania pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP z powodu trwałej niezdolności do pracy. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:
    • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim,
    • dokumenty potwierdzające zaprzestanie pracy z powodu trwałej niezdolność do pracy,
    • dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt na terytorium RP przez okres dłuższy niż 2 lata,
  4. Zaprzestanie wykonywania pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP z powodu trwałej niezdolności do pracy  wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:
    • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim,
    • dokumenty potwierdzające trwałą niezdolność do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej,
  5. Małżeństwo z obywatelem polskim osoby, która zakończyła pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek oraz  osiągnęła wiek emerytalny określony przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego albo zakończyła pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek w celu przejścia na wcześniejszą emeryturę. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:
    • aktualny odpis aktu małżeństwa,
    • kopia dokumentu tożsamości małżonka,
    • dokumenty potwierdzające osiągnięcie wieku emerytalnego określonego przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego,
    • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP,
  6. Małżeństwo z obywatelem polskim osoby, która zakończyła pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek z powodu trwałej niezdolność do pracy. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:
    • aktualny odpis aktu małżeństwa,
    • kopia dokumentu tożsamości małżonka,
    • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności   zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim,
    • dokumenty potwierdzające trwałą niezdolność do pracy,
  7. 3-letni nieprzerwany pobyt i wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP przez osobę, która wykonuje pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek w innym państwie członkowskim, przebywając nadal na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokąd powraca co najmniej raz w tygodniu. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:
    • dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt w Polsce przez 3 lata,
    • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP przez okres 3 lat,
    • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek w innym państwie członkowskim,
    • dokumenty potwierdzające pobyt na terytorium RP,
    • dokumenty potwierdzające powrót do innego państwa członkowskiego co najmniej raz w tygodniu.
Prawo stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej będącego obywatelem Unii Europejskiej.


WYMAGANE DOKUMENTY:

  • 1 egzemplarz wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu wypełnionego w języku polskim (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku),
  • kserokopia dokumentu podróży albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii),
  • 5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych, o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć fotografię przedstawiającą go w okularach z ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • dokumenty potwierdzające nieprzerwany 5 letni pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • dokumenty potwierdzające istnienie więzi rodzinnych z obywatelem UE,
  • potwierdzenie zameldowania czasowego

Karta stałego pobytu członka rodziny obywatela UE wydawana cudzoziemcowi niebędącemu obywatelem Unii Europejskiej.


WYMAGANE DOKUMENTY:

  • egzemplarz wniosku o wydanie karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE wypełnionego w języku polskim (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku)
  • kserokopia dokumentu podróży (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii),
  • 5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych, o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć fotografię przedstawiającą go w okularach z ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z obywatelem UE,
  • dokument potwierdzający prawo pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatela Unii Europejskiej, np. zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej, 
  • potwierdzenie zameldowania tylko i wyłącznie jeśli jest to zameldowanie na  pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące.

Dodatkowo należy złożyć:

  • małżonek – dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa (np. akt małżeństwa),
  • zstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka (np. akt urodzenia),
  • wstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka.

 

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

  • wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE,
  • decyzja o odmowie wydania dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE,
  • wydanie karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
  • decyzja o odmowie wydania karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE

 

 

OPŁATY:

Zgodnie z ustawą o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2014r. poz. 1525) w powyższych sprawach nie pobiera się opłat.

 

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela UE wydanie się niezwłocznie po złożeniu wniosku o jego wydanie.

Kartę pobytu członka rodziny obywatela UE wydanie się nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, albo w tym terminie odmawia się jej wydania.

 

 

KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ SPRAWY:

Wydział Spraw Cudzoziemców
Oddział Legalizacji Pobytu II
Warszawa, ul. Marszałkowska 3/5, w Warszawie, antresola, stanowisko nr 21
tel. 22 695 67 52
e-mail: atuleja@mazowieckie.pl
godziny i dni urzędowania:
poniedziałek: 10:00–17:30 
wtorek, czwartek, piątek: 8:00-15:00
środa: dzień bez obsługi klienta

 

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

INFORMACJE DODATKOWE:

Złożenie wniosku jest możliwe jedynie osobiście bez pośrednictwa pełnomocnika

 

 

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA: 

 Wniosek o wydanie/wymianę dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu, wniosek o wydanie/wymianę karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE

 

 



Załączniki: