Karta informacyjna

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
  WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW
  ul. Marszałkowska 3/5
  00-624 Warszawa
 
www.mazowieckie.pl
 
                                                              

  

 

Nr karty informacyjnej
  KI-WSC/12

 

 

Nr wersji: 2

 

 

Data wydania:
  13.05.2015 r.

 

 

SPRAWA: 

Prawo stałego pobytu obywateli Unii Europejskiej   (UE) i członków ich rodzin

 

 

PRZEDMIOT SPRAWY:

Legalizacja pobytu obywatela UE i członków ich   rodzin

 

 

PODSTAWA PRAWNA:

  • ustawa z dnia 14 lipca 2006r. o wjeździe na   terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego   terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich   rodzin (t.j. Dz. U. z 2014r. poz. 1525),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks   postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013r.  poz. 267 z późn.   zm.),
  •  
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i   Administracji z dnia 24 sierpnia 2006r. w sprawie wniosków i dokumentów w   sprawach prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Unii   Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z  2006r. Nr 154, poz. 1105 z   późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 stycznia   2007r. w sprawie wykazu chorób, które uzasadniają podjęcie decyzji o wydaleniu   z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatela UE lub członka rodziny   niebędącego obywatelem UE z powodu zagrożenia dla zdrowia publicznego (Dz. U.   z 2007r. Nr 18, poz. 112)

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA   SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

Wyłącznie osobiście, w siedzibie Urzędu – ul.   Marszałkowska 3/5, w Warszawie, antresola, stanowisko nr 21 (numerek z literą   I).

 

 

Prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej.

WYMAGANE DOKUMENTY:

  • 1 egzemplarz wniosku o wydanie dokumentu   potwierdzającego prawo stałego pobytu wypełnionego w języku polskim   (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku)
  • kserokopia dokumentu podróży albo innego dokumentu   potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (zdecydowanie usprawni postępowanie   dołączenie 2 kserokopii),
  • 5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych,   o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na   jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy   i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować   70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z   otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i   zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami   narządu wzroku może dołączyć fotografię przedstawiającą go w okularach z   ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z   zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w nakryciu głowy. Nakrycie   głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany okres   wykonywania pracy,
  • potwierdzenie zameldowania czasowego

Przed upływem 5-letniego pobytu na   terytorium Rzeczypospolitej Polskie prawo stałego pobytu nabywa się przez   zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na   własny rachunek oraz osiągnięcie wieku emerytalnego określonego przez polskie   przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego albo zakończenie pracy lub   innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek w celu   przejścia na wcześniejszą emeryturę

DODATKOWE DOKUMENTY:

  1. Zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej   we własnym imieniu i na własny rachunek oraz  osiągnięcie wieku   emerytalnego określonego przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia   emerytalnego albo zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we   własnym imieniu i na własny rachunek w celu przejścia na wcześniejszą   emeryturę. 
  2. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy   dołączyć:
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej   działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium   RP lub w innym państwie członkowskim przez okres 12 miesięcy przed   przejściem na emeryturę  lub na wcześniejszą emeryturę,
  • dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt w Polsce   przez okres dłuższy niż 3 lata,
  1. Zaprzestanie wykonywania pracy lub innej   działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium   RP z powodu trwałej niezdolności do pracy. Oprócz wymaganych dokumentów   dodatkowo należy dołączyć:
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej   działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium   RP lub w innym państwie członkowskim,
  • dokumenty potwierdzające zaprzestanie pracy z powodu   trwałej niezdolność do pracy,
  • dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt na   terytorium RP przez okres dłuższy niż 2 lata,
  1. Zaprzestanie wykonywania pracy lub innej   działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium   RP z powodu trwałej niezdolności do pracy  wskutek wypadku przy pracy   lub choroby zawodowej. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy   dołączyć:
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej   działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium   RP lub w innym państwie członkowskim,
  • dokumenty potwierdzające trwałą niezdolność do pracy   wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej,
  1. Małżeństwo z obywatelem polskim osoby, która   zakończyła pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na   własny rachunek oraz  osiągnęła wiek emerytalny określony przez polskie   przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego albo zakończyła pracę lub inną   działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek w celu przejścia   na wcześniejszą emeryturę. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy   dołączyć:
  • aktualny odpis aktu małżeństwa,
  • kopia dokumentu tożsamości małżonka,
  • dokumenty potwierdzające osiągnięcie wieku   emerytalnego określonego przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia   emerytalnego,
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej   działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium   RP,
  1. Małżeństwo z obywatelem polskim osoby, która   zakończyła pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na   własny rachunek z powodu trwałej niezdolność do pracy. Oprócz wymaganych   dokumentów dodatkowo należy dołączyć:
  • aktualny odpis aktu małżeństwa,
  • kopia dokumentu tożsamości małżonka,
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej   działalności   zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek   na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim,
  • dokumenty potwierdzające trwałą niezdolność do   pracy,
  1. 3-letni nieprzerwany pobyt i wykonywanie pracy lub   innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na   terytorium RP przez osobę, która wykonuje pracę lub inną działalność   zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek w innym państwie   członkowskim, przebywając nadal na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,   dokąd powraca co najmniej raz w tygodniu. Oprócz wymaganych dokumentów   dodatkowo należy dołączyć:
  • dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt w Polsce   przez 3 lata,
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej   działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium   RP przez okres 3 lat,
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej   działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek w innym   państwie członkowskim,
  • dokumenty potwierdzające pobyt na terytorium RP,
  • dokumenty potwierdzające powrót do innego państwa   członkowskiego co najmniej raz w tygodniu.

Prawo stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii   Europejskiej będącego obywatelem Unii Europejskiej.


  WYMAGANE DOKUMENTY:

  • 1 egzemplarz wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego   prawo stałego pobytu wypełnionego w języku polskim (zdecydowanie   usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku),
  • kserokopia dokumentu podróży albo innego dokumentu   potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (zdecydowanie usprawni postępowanie   dołączenie 2 kserokopii),
  • 5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych,   o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na   jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy   i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować   70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z   otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i   zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami   narządu wzroku może dołączyć fotografię przedstawiającą go w okularach z   ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z   zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w nakryciu głowy. Nakrycie   głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • dokumenty potwierdzające nieprzerwany 5 letni pobyt   na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • dokumenty potwierdzające istnienie więzi rodzinnych   z obywatelem UE,
  • potwierdzenie zameldowania czasowego

Karta stałego pobytu członka rodziny   obywatela UE wydawana cudzoziemcowi niebędącemu obywatelem Unii Europejskiej.


  WYMAGANE DOKUMENTY:

  • egzemplarz wniosku o wydanie karty stałego   pobytu członka rodziny obywatela UE wypełnionego w języku polskim (zdecydowanie   usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku)
  • kserokopia dokumentu podróży (zdecydowanie usprawni   postępowanie dołączenie 2 kserokopii),
  • 5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych,   o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na   jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy   i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować   70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z   otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i   zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami   narządu wzroku może dołączyć fotografię przedstawiającą go w okularach z   ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z   zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w nakryciu głowy. Nakrycie   głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.
  • dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany pobyt   na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z obywatelem UE,
  • dokument potwierdzający prawo pobytu na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej obywatela Unii Europejskiej, np. zaświadczenie o   zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub dokument   potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej, 
  • potwierdzenie zameldowania tylko i wyłącznie jeśli   jest to zameldowanie na  pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3   miesiące.

Dodatkowo należy złożyć:

  • małżonek – dokument potwierdzający zawarcie   małżeństwa (np. akt małżeństwa),
  • zstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi   rodzinnych oraz dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie   na utrzymaniu obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka (np. akt   urodzenia),
  • wstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi   rodzinnych oraz dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela   Unii Europejskiej lub jego małżonka.

 

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

  • wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego   pobytu obywatela UE,
  • decyzja o odmowie wydania dokumentu potwierdzającego   prawo stałego pobytu obywatela UE,
  • wydanie karty stałego pobytu członka rodziny   obywatela UE,
  • decyzja o odmowie wydania karty stałego pobytu   członka rodziny obywatela UE

 

 

OPŁATY:

Zgodnie z ustawą o wjeździe na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli   państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (t.j. Dz. U. z   2014r. poz. 1525) w powyższych sprawach nie pobiera się opłat.

 

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Dokument potwierdzający prawo stałego pobytu   obywatela UE wydanie się niezwłocznie po złożeniu wniosku o jego wydanie.

Kartę pobytu członka rodziny obywatela UE wydanie   się nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, albo w   tym terminie odmawia się jej wydania.

 

 

KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ SPRAWY:

Wydział Spraw Cudzoziemców
  Oddział Legalizacji Pobytu II
  Warszawa, ul. Marszałkowska 3/5, w Warszawie, antresola, stanowisko nr 21
  tel. 22 695 67 52
  e-mail: atuleja@mazowieckie.pl
  godziny i dni urzędowania:
  poniedziałek: 10:00–17:30 
  wtorek, czwartek, piątek: 8:00-15:00
  środa: dzień bez obsługi klienta

 

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, w   terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

INFORMACJE DODATKOWE:

Złożenie wniosku jest możliwe jedynie osobiście bez   pośrednictwa pełnomocnika

 

 

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA: 

 Wniosek o wydanie/wymianę dokumentu potwierdzającego   prawo stałego pobytu, wniosek o wydanie/wymianę karty stałego pobytu   członka rodziny obywatela UE

 



Załączniki: