KARTA INFORMACYJNA

 

 

 MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
                               WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW                               
  ul. Marszałkowska 3/5
    00-624 Warszawa
              
www.mazowieckie.pl          

Nr karty informacyjnej

KI-WSC/12

Nr wersji:

5

Data wydania:

 

03 czerwca   2016

SPRAWA:

Prawo stałego pobytu obywateli Unii Europejskiej (UE) i członków ich rodzin.

PRZEDMIOT SPRAWY:

Legalizacja pobytu obywatela UE i członków ich rodzin.  

PODSTAWA PRAWNA:
  1. Ustawa z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1525)
  2. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.)
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie wniosków i dokumentów w sprawach prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywateli Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z  2006 r. Nr 154, poz. 1105 z późn. zm.)
  4.   Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wykazu chorób, które uzasadniają podjęcie decyzji o wydaleniu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatela UE lub członka rodziny   niebędącego obywatelem UE z powodu zagrożenia dla zdrowia publicznego (Dz. U. z 2007 r. Nr 18, poz. 112)

MIEJSCE   ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

Wyłącznie osobiście, w siedzibie Urzędu – ul. Marszałkowska 3/5, w Warszawie, antresola, stanowisko nr 21 (numerek z   literą I). 

WYMAGANE DOKUMENTY:

 

Prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej.

Wymagane dokumenty:

  •   1 egzemplarz wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu wypełnionego w języku polskim (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku);
  •   kserokopia dokumentu podróży albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii);
  •   5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych, o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy i twarz od   wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć fotografię przedstawiającą go w okularach z ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w   nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy;
    • dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany okres wykonywania pracy;
    • potwierdzenie zameldowania czasowego.

Przed upływem 5-letniego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskie prawo stałego pobytu nabywa się przez zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek oraz osiągnięcie wieku emerytalnego określonego przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego albo zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek w celu przejścia na wcześniejszą emeryturę

Dodatkowe dokumenty:

  1. Zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek oraz osiągnięcie wieku emerytalnego określonego przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego albo zakończenie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek w celu przejścia na wcześniejszą emeryturę. 

Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:

  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim przez okres 12 miesięcy przed przejściem na emeryturę lub na wcześniejszą emeryturę,
  •   dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt w Polsce przez okres dłuższy niż 3 lata.
  1. Zaprzestanie wykonywania pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP z powodu trwałej niezdolności do pracy. Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim,
  • dokumenty potwierdzające zaprzestanie pracy z powodu trwałej niezdolność do pracy,
  •   dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt na terytorium RP przez okres dłuższy niż 2 lata.
  1. Zaprzestanie wykonywania pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP z powodu trwałej niezdolności do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.

Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:

  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim,
  •   dokumenty potwierdzające trwałą niezdolność do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
  1. Małżeństwo z obywatelem polskim osoby, która zakończyła pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek oraz  osiągnęła wiek emerytalny określony przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego albo zakończyła pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek w celu przejścia na wcześniejszą emeryturę.

Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:

  • aktualny odpis aktu małżeństwa,
  • kopia dokumentu tożsamości małżonka,
  • dokumenty potwierdzające osiągnięcie wieku emerytalnego określonego przez polskie przepisy dotyczące ubezpieczenia emerytalnego,
  •   dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium   RP.
  1. Małżeństwo z obywatelem polskim osoby, która zakończyła pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek z powodu trwałej niezdolność do pracy.

Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:

  • aktualny odpis aktu małżeństwa,
  • kopia dokumentu tożsamości małżonka,
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP lub w innym państwie członkowskim,
  •   dokumenty potwierdzające trwałą niezdolność do pracy.
  1. 3-letni nieprzerwany pobyt i wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP przez osobę, która wykonuje pracę lub inną działalność zarobkową we własnym imieniu i na własny rachunek w innym państwie członkowskim, przebywając nadal na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokąd powraca co najmniej raz w tygodniu.

Oprócz wymaganych dokumentów dodatkowo należy dołączyć:

  • dokumenty potwierdzające nieprzerwany pobyt w Polsce przez 3 lata,
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek na terytorium RP przez okres 3 lat,
  • dokumenty potwierdzające wykonywanie pracy lub innej działalności zarobkowej we własnym imieniu i na własny rachunek w innym państwie członkowskim,
  • dokumenty potwierdzające pobyt na terytorium RP,
  • dokumenty potwierdzające powrót do innego państwa członkowskiego co najmniej raz w tygodniu.

 

Prawo stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej będącego obywatelem Unii Europejskiej.

Wymagane   dokumenty:

  •   1 egzemplarz wniosku o wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu wypełnionego w języku polskim (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku);
  •   kserokopia dokumentu podróży albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii);
  •   5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych, o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na jednolitym jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy i twarz od   wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć fotografię   przedstawiającą go w okularach z ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w   nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy;
    • dokumenty potwierdzające nieprzerwany 5-letni pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    • dokumenty potwierdzające istnienie więzi rodzinnych z obywatelem UE;
    • potwierdzenie zameldowania czasowego.

 

 

Karta stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej wydawana cudzoziemcowi niebędącemu obywatelem Unii Europejskiej.

Wymagane dokumenty:

  •   egzemplarz wniosku o wydanie karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE wypełnionego w języku polskim (zdecydowanie  usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii wniosku);
  •   kserokopia dokumentu podróży (zdecydowanie usprawni postępowanie dołączenie 2 kserokopii);
  •   5 aktualnych kolorowych fotografii, nieuszkodzonych, o wymiarach 4,5x3,5 cm, wykonanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy, na jednolitym   jasnym tle, mających dobrą ostrość oraz pokazujących wyraźnie oczy i twarz od   wierzchołka głowy do górnej części barków; twarz ma zajmować 70-80% fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowywać naturalny kolor skóry.
    • Cudzoziemiec z   wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć fotografię   przedstawiającą go w okularach z ciemnymi szkłami.
    • Cudzoziemiec noszący   nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć fotografię w   nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy;
    •   dokumenty potwierdzające 5-letni nieprzerwany pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z obywatelem UE;
    • dokument potwierdzający prawo pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatela Unii Europejskiej, np. zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii Europejskiej;
    • potwierdzenie zameldowania tylko i wyłącznie jeśli jest to zameldowanie na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące.

Dodatkowo należy złożyć:

  •   małżonek – dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa (np.   akt małżeństwa);
  •   zstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz   dokument potwierdzający wiek lub poświadczający pozostawanie na utrzymaniu   obywatela Unii Europejskiej lub jego małżonka (np. akt urodzenia);
  •   wstępny – dokument potwierdzający istnienie więzi rodzinnych oraz   dokument poświadczający pozostawanie na utrzymaniu obywatela Unii   Europejskiej lub jego małżonka.
    •   wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu   obywatela UE,
    •   decyzja o odmowie wydania dokumentu potwierdzającego prawo   stałego pobytu obywatela UE,
    •   wydanie karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,
    •   decyzja o odmowie wydania karty stałego pobytu członka   rodziny obywatela UE.

SPOSÓB   ZAŁATWIENIA SPRAWY:

  • wydanie dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE,
  • decyzja o odmowie wydania dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu obywatela UE,
  • wydanie karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE,

decyzja o odmowie wydania karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE.

OPŁATY :

Zgodnie z ustawą o wjeździe na   terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego   terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich   rodzin (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1525) w powyższych sprawach nie   pobiera się opłat.

TERMIN   ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Dokument potwierdzający prawo stałego pobytu obywatela Unii   Europejskiej wydaje się niezwłocznie po złożeniu wniosku o jego wydanie.

Kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej wydaje się   nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, albo w tym   terminie odmawia się jej wydania.

KOMÓRKA   ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Wydział Spraw Cudzoziemców
  Oddział Zaproszeń i Unii Europejskiej
  ul. Marszałkowska 3/5, Warszawa, antresola, stanowisko nr 21
  tel. 22 695 67 52

godziny i dni urzędowania:
  poniedziałek: 10:00–17:30 
  wtorek, czwartek, piątek: 8:00-15:00
  środa: dzień bez obsługi klienta

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw   Cudzoziemców, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

INFORMACJE DODATKOWE:

Złożenie   wniosku jest możliwe jedynie osobiście bez pośrednictwa pełnomocnika.

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:

Wniosek   o wydanie/wymianę dokumentu potwierdzającego prawo stałego pobytu

Wniosek   o wydanie/wymianę karty stałego pobytu członka rodziny obywatela UE



Załączniki: