Karta informacyjna

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW
ul. Długa 5
00-263 Warszawa
www.mazowieckie.pl
                                                              

  

 

Nr karty informacyjnej
KI-WSC/14

 

 

Nr wersji: 2

 

 

Data wydania:
13.05.2015 r.

 

 

SPRAWA: 

Postępowanie administracyjne w celu wydania lub wymiany polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, wydania tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, wydania lub wymiany polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca

 

 

PRZEDMIOT SPRAWY:

Polski dokument podróży dla cudzoziemca (PDP) wydaje się cudzoziemcowi, który utracił swój dokument podróży albo którego dokument podróży uległ zniszczeniu bądź utracił ważność, a nie jest możliwe otrzymanie przez cudzoziemca nowego dokumentu podróży, gdy cudzoziemcowi udzielono zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych.

Tymczasowy polski dokument podroży dla cudzoziemca (TPDP) może być wydany cudzoziemcowi, który nie posiada dokumentu podróży i nie jest możliwe otrzymanie przez niego nowego dokumentu podróży, gdy cudzoziemiec zamierza opuścić terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub został zobowiązany do opuszczenia tego terytorium.

Polski dokument tożsamości cudzoziemca (PDTC) może być wydany:

  • małoletniemu cudzoziemcowi urodzonemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przebywającemu na tym terytorium bez opieki rodziców, jeżeli nie sprzeciwia się temu interes Rzeczypospolitej Polskiej oraz przemawia za tym dobro dziecka;

  • cudzoziemcowi, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie posiada żadnego obywatelstwa, jeżeli przemawia za tym interes Rzeczypospolitej Polskiej;

  • osobie posiadającej zaświadczenie o tym, ze jest ofiarą handlu ludźmi.

Cudzoziemiec jest obowiązany wymienić polski dokument podróży dla cudzoziemca lub polski dokument tożsamości cudzoziemca w przypadku:

  • zmiany danych umieszczonych w dotychczasowym dokumencie;

  • zmiany wizerunku twarzy posiadacza dokumentu w stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w dokumencie w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację posiadacza dokumentu;

  • utraty dokumentu;

  • uszkodzenia dokumentu.

 

 

PODSTAWA PRAWNA:

  • ustawa z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2013r., poz. 1650),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2014 r. w sprawie opłat pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej od cudzoziemców za wydanie i wymianę dokumentów, które mogą być wydane cudzoziemcom, oraz trybu ich uiszczania (Dz. U. z 2014r., poz. 563)

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
  1. Osobiście:
    • w siedzibie Wydziału Spraw Cudzoziemców, Oddział Legalizacji Pobytu II przy ul. Długiej 5 w Warszawie, II piętro, pokój nr 50,
      godziny przyjęć: 10:00-17:30 (poniedziałek), 8:00-15:00 (wtorek, czwartek, piątek)
    • w Punkcie Przyjmowania Korespondencji Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, pok. 39, wejście B;
      godziny przyjęć: 8:00-16:00 (poniedziałek-piątek)
      (dokumenty składane w Biurze Podawczym nie podlegają weryfikacji i nie są poświadczane za zgodność z oryginałem)
  2. Pocztą na adres: Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, Wydział Spraw Cudzoziemców, Oddział Legalizacji Pobytu II, ul. Długa 5, 00-263 Warszawa

 

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

  • 1 egzemplarz wypełnionego wniosku o wydanie lub wymianę PDP,wniosku o wydanie TPDP, wniosku o wydanie lub wymianę PDTC,
  • 2 aktualne fotografie osób, których wniosek dotyczy, nieuszkodzone, kolorowe, o wymiarach 4,5 cm × 3,5 cm, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz pokazujące wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii; fotografie mają przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami,fotografie winny być trwale złączone z wnioskiem przez ich naklejenie w miejscu do tego przeznaczonym,
  • dokument podróży albo inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca (1 kserokopia + oryginał do wglądu),
  • kserokopia karty pobytu,
  • decyzja administracyjna udzielająca ochrony uzupełniającej, zezwolenia na osiedlenie się, na pobyt rezydenta długoterminowego UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku wnioskowania o polski dokument podróży),
  • aktualne poświadczenie zameldowania na pobyt czasowy (w przypadku wnioskowania o polski dokument podróży),
  • zaświadczenie z ambasady o niemożności wydania dokumentu podróży w kraju pochodzenia (w przypadku wnioskowania o polski dokument podróży).

Przy składaniu kserokopii wymaganych dokumentów należy okazać ich oryginały.

 

 

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna.

 

 

OPŁATY:

Za wydanie tymczasowego dokumentu podróży dla cudzoziemca

  • 50 zł

Za wydanie lub wymianę polskiego dokumentu podróży

  • 100 zł
  • 200 zł za wymianę w przypadku pierwszej zawinionej przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu podróży
  • 300 zł za wymianę w przypadku kolejnej zawinionej przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu podróży

Za wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca

  • 50 zł
  • 100 zł za wymianę w przypadku pierwszej zawinionej przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca
  • 150 zł za wymianę w przypadku kolejnej zawinionej przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca

przelewem na konto:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Biuro Budżetowo-Księgowe
83-1010-1010-0137-1022-3100-0000
NBP O/O Warszawa
tytułem "wydanie polskiego dokumentu podróży" lub "wymiana polskiego dokumentu podróży", "wydanie polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca" lub "wymiana polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca", "wydanie tymczasowego dokumentu podróży dla cudzoziemca"

 

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Dokument podróży (dokument tożsamości cudzoziemca) zostanie wydany w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku.

 

 

KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ SPRAWY:

Wydział Spraw Cudzoziemców
Oddział Legalizacji Pobytu II
ul. Długa 5, Warszawa, tel. 22 695 67 70, 22 695 67 73
e-mail: legalizacjapobytu@mazowieckie.pl
godziny i dni urzędowania:
poniedziałek: 10:00–17:30 
wtorek, czwartek, piątek: 8:00-15:00
środa: dzień bez obsługi klienta

 

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

INFORMACJE DODATKOWE:

Wydanie polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca nie zwalnia cudzoziemca z obowiązku podjęcia działań zmierzających do uzyskania dokumentu podróży kraju pochodzenia.

Polski dokument tożsamości cudzoziemca potwierdza jedynie tożsamość cudzoziemca, nie potwierdza natomiast jego obywatelstwa oraz nie uprawnia do przekraczania granicy i nie zwalnia od obowiązku zalegalizowania pobytu na terytorium naszego kraju.

Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca uprawnia tylko i wyłącznie do wyjazdu z terytorium Polski. W przypadku konieczności powrotu cudzoziemiec powinien ubiegać się o dokument podróży kraju pochodzenia lub ewentualnie o tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca u konsula Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z miejscem pobytu.

Ważność wydawanych dokumentów:

  • polski dokument podróży dla cudzoziemca – 1 rok;
  • tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca – do 7 dni;
  • polski dokument tożsamości cudzoziemca – 1 rok.

Wymiana polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca lub polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca następuje w przypadku:

  • zmiany danych umieszczonych w dotychczasowym dokumencie;
  • zmiany wizerunku twarzy posiadacza dokumentu w stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w dokumencie w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację posiadacza dokumentu;
  • utraty dokumentu;
  • uszkodzenia dokumentu.

Wniosek o wymianę ww. dokumentów należy złożyć w ciągu 14 dni od wystąpienia przyczyn do wymiany dokumentu.


 

 

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA: 

 

Wniosek o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, wniosek o wydanie tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, Wniosek o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca