Karta informacyjna

 

 

MAZOWIECKI URZĄD WOJEWÓDZKI
  WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW
  ul. Marszałkowska 3/5
  00-624 Warszawa
 
www.mazowieckie.pl
 
                                                              

  

 

Nr karty informacyjnej
  KI-WSC/14

 

 

Nr wersji: 2

 

 

Data wydania:
  13.05.2015 r.

 

 

SPRAWA: 

Postępowanie administracyjne w celu wydania lub   wymiany polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, wydania   tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, wydania lub   wymiany polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca

 

 

PRZEDMIOT SPRAWY:

Polski dokument podróży dla cudzoziemca (PDP) wydaje się cudzoziemcowi, który utracił swój   dokument podróży albo którego dokument podróży uległ zniszczeniu bądź utracił   ważność, a nie jest możliwe otrzymanie przez cudzoziemca nowego dokumentu   podróży, gdy cudzoziemcowi udzielono zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na   pobyt rezydenta długoterminowego UE, ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt   ze względów humanitarnych.

Tymczasowy polski dokument podroży dla cudzoziemca   (TPDP) może być wydany cudzoziemcowi,   który nie posiada dokumentu podróży i nie jest możliwe otrzymanie przez niego   nowego dokumentu podróży, gdy cudzoziemiec zamierza opuścić terytorium Rzeczypospolitej   Polskiej lub został zobowiązany do opuszczenia tego terytorium.

Polski dokument tożsamości cudzoziemca (PDTC) może być wydany:

  • małoletniemu cudzoziemcowi urodzonemu na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej i przebywającemu na tym terytorium bez opieki   rodziców, jeżeli nie sprzeciwia się temu interes Rzeczypospolitej Polskiej   oraz przemawia za tym dobro dziecka;
  • cudzoziemcowi, który przebywa na terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej i nie posiada żadnego obywatelstwa, jeżeli   przemawia za tym interes Rzeczypospolitej Polskiej;
  • osobie posiadającej zaświadczenie o tym, ze jest   ofiarą handlu ludźmi.

Cudzoziemiec jest obowiązany wymienić polski   dokument podróży dla cudzoziemca lub polski dokument tożsamości   cudzoziemca w przypadku:

  • zmiany danych umieszczonych w dotychczasowym   dokumencie;
  • zmiany wizerunku twarzy posiadacza dokumentu w   stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w dokumencie w stopniu   utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację posiadacza dokumentu;
  • utraty dokumentu;
  • uszkodzenia dokumentu.

 

 

PODSTAWA PRAWNA:

  • ustawa z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach (Dz.   U. z 2013r., poz. 1650),
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25   kwietnia 2014 r. w sprawie opłat pobieranych w Rzeczypospolitej Polskiej od   cudzoziemców za wydanie i wymianę dokumentów, które mogą być wydane   cudzoziemcom, oraz trybu ich uiszczania (Dz. U. z 2014r., poz. 563)

 

MIEJSCE ZAŁATWIENIA   SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

  1. Osobiście:
  • w siedzibie Wydziału Spraw Cudzoziemców,   Oddział Legalizacji Pobytu II przy ul. Marszałkowska 3/5 w Warszawie,   parter, stanowisko nr 13,
      godziny przyjęć: 10:00-17:30 (poniedziałek), 8:00-15:00 (wtorek, czwartek,   piątek)
  • w Punkcie Przyjmowania Korespondencji Mazowieckiego   Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, pok. 39, wejście B;
      godziny przyjęć: 8:00-16:00 (poniedziałek-piątek)
      (dokumenty składane w Biurze Podawczym nie podlegają weryfikacji   i nie są poświadczane za zgodność z oryginałem)
  1. Pocztą na adres:   Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, Wydział Spraw Cudzoziemców, Oddział   Legalizacji Pobytu II, ul. Długa 5, 00-263 Warszawa

 

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

  • 1 egzemplarz wypełnionego wniosku o wydanie lub   wymianę PDP,wniosku o wydanie TPDP, wniosku o wydanie lub   wymianę PDTC,
  • 2 aktualne fotografie osób, których wniosek dotyczy,   nieuszkodzone, kolorowe, o wymiarach 4,5 cm × 3,5 cm, wykonane w ciągu   ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz   pokazujące wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części   barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii; fotografie mają   przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą   na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem   twarzy i zamkniętymi ustami,fotografie winny być trwale złączone z wnioskiem   przez ich naklejenie w miejscu do tego przeznaczonym,
  • dokument podróży albo inny dokument potwierdzający   tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca (1 kserokopia + oryginał do   wglądu),
  • kserokopia karty pobytu,
  • decyzja administracyjna udzielająca ochrony   uzupełniającej, zezwolenia na osiedlenie się, na pobyt rezydenta   długoterminowego UE na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku   wnioskowania o polski dokument podróży),
  • aktualne poświadczenie zameldowania na pobyt czasowy   (w przypadku wnioskowania o polski dokument podróży),
  • zaświadczenie z ambasady o niemożności wydania   dokumentu podróży w kraju pochodzenia (w przypadku wnioskowania o polski   dokument podróży).

Przy składaniu kserokopii wymaganych dokumentów   należy okazać ich oryginały.

 

 

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna.

 

 

OPŁATY:

Za wydanie tymczasowego dokumentu podróży dla   cudzoziemca

  • 50 zł

Za wydanie lub wymianę polskiego dokumentu   podróży

  • 100 zł
  • 200 zł za wymianę w przypadku pierwszej zawinionej   przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu podróży
  • 300 zł za wymianę w przypadku kolejnej zawinionej   przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu podróży

Za wydanie lub wymianę polskiego dokumentu   tożsamości cudzoziemca

  • 50 zł
  • 100 zł za wymianę w przypadku pierwszej zawinionej   przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu tożsamości   cudzoziemca
  • 150 zł za wymianę w przypadku kolejnej zawinionej   przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu tożsamości   cudzoziemca

przelewem na konto:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
  Biuro Budżetowo-Księgowe
  83-1010-1010-0137-1022-3100-0000
  NBP O/O Warszawa
  tytułem "wydanie polskiego dokumentu podróży" lub   "wymiana polskiego dokumentu podróży", "wydanie polskiego   dokumentu tożsamości cudzoziemca" lub "wymiana polskiego dokumentu   tożsamości cudzoziemca", "wydanie tymczasowego dokumentu podróży   dla cudzoziemca"

 

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Dokument podróży (dokument tożsamości   cudzoziemca) zostanie wydany w terminie miesiąca od dnia złożenia   wniosku.

 

 

KOMÓRKA ODPOWIEDZIALNA ZA REALIZACJĘ SPRAWY:

Wydział Spraw Cudzoziemców
  Oddział Legalizacji Pobytu II
  ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa, tel. 22 695 67 70, 22 695 67 73
  e-mail: legalizacjapobytu@mazowieckie.pl
  godziny i dni urzędowania:
  poniedziałek: 10:00–17:30 
  wtorek, czwartek, piątek: 8:00-15:00
  środa: dzień bez obsługi klienta

 

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw   Cudzoziemców, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

 

INFORMACJE DODATKOWE:

Wydanie polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca   nie zwalnia cudzoziemca z obowiązku podjęcia działań zmierzających do   uzyskania dokumentu podróży kraju pochodzenia.

Polski dokument tożsamości cudzoziemca potwierdza jedynie tożsamość cudzoziemca, nie   potwierdza natomiast jego obywatelstwa oraz nie uprawnia do przekraczania   granicy i nie zwalnia od obowiązku zalegalizowania pobytu na terytorium   naszego kraju.

Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca uprawnia tylko i wyłącznie do wyjazdu z   terytorium Polski. W przypadku konieczności powrotu cudzoziemiec powinien   ubiegać się o dokument podróży kraju pochodzenia lub ewentualnie o tymczasowy   polski dokument podróży dla cudzoziemca u konsula Rzeczypospolitej Polskiej   zgodnie z miejscem pobytu.

Ważność wydawanych dokumentów:

  • polski dokument podróży dla cudzoziemca – 1 rok;
  • tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca –   do 7 dni;
  • polski dokument tożsamości cudzoziemca – 1 rok.

Wymiana polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca   lub polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca następuje w przypadku:

  • zmiany danych umieszczonych w dotychczasowym   dokumencie;
  • zmiany wizerunku twarzy posiadacza dokumentu w   stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w dokumencie w stopniu   utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację posiadacza dokumentu;
  • utraty dokumentu;
  • uszkodzenia dokumentu.

Wniosek o wymianę ww. dokumentów należy złożyć w   ciągu 14 dni od wystąpienia przyczyn do wymiany dokumentu.

 

 

 

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA: 

 

Wniosek o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu   podróży dla cudzoziemca, wniosek o wydanie tymczasowego polskiego   dokumentu podróży dla cudzoziemca, Wniosek o wydanie lub wymianę   polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca

 



Załączniki: