KARTA INFORMACYJNA

 

 

MAZOWIECKI   URZĄD WOJEWÓDZKI
  WYDZIAŁ SPRAW CUDZOZIEMCÓW                                 
  ul. Marszałkowska 3/5
  00-624 Warszawa
 
www.mazowieckie.pl

Nr karty informacyjnej

KI-WSC/14

Nr wersji:

4

Data wydania:

03 czerwca 2016

SPRAWA:

Postępowanie administracyjne w celu wydania lub wymiany polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, wydania   tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca, wydania lub wymiany polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca.

PRZEDMIOT SPRAWY:

Polski dokument podróży dla cudzoziemca (PDP) wydaje się cudzoziemcowi, który utracił swój dokument podróży albo którego dokument podróży uległ zniszczeniu   bądź utracił ważność, a nie jest możliwe otrzymanie przez cudzoziemca nowego   dokumentu podróży, gdy cudzoziemcowi udzielono zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE, ochrony uzupełniającej,   zgody na pobyt ze względów humanitarnych.

Tymczasowy polski dokument podroży dla cudzoziemca (TPDP) może być wydany cudzoziemcowi,   który nie posiada dokumentu podróży i nie jest możliwe otrzymanie przez niego   nowego dokumentu podróży, gdy cudzoziemiec zamierza opuścić terytorium   Rzeczypospolitej Polskiej lub został zobowiązany do opuszczenia tego   terytorium.

Polski dokument tożsamości cudzoziemca   (PDTC) może być wydany:

  •   małoletniemu cudzoziemcowi urodzonemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przebywającemu na tym terytorium bez opieki   rodziców, jeżeli nie sprzeciwia się temu interes Rzeczypospolitej Polskiej   oraz przemawia za tym dobro dziecka;
  •   cudzoziemcowi, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie posiada żadnego obywatelstwa, jeżeli   przemawia za tym interes Rzeczypospolitej Polskiej;
  •   osobie posiadającej zaświadczenie o tym, ze jest ofiarą handlu ludźmi.

 

Cudzoziemiec jest obowiązany wymienić polski dokument podróży dla cudzoziemca lub polski dokument tożsamości   cudzoziemca w przypadku:

  •   zmiany danych umieszczonych w dotychczasowym dokumencie;
  •   zmiany wizerunku twarzy posiadacza dokumentu w stosunku do   wizerunku twarzy umieszczonego w dokumencie w stopniu utrudniającym lub   uniemożliwiającym identyfikację posiadacza dokumentu;
  •   utraty dokumentu;
  •   uszkodzenia dokumentu.    

PODSTAWA   PRAWNA:

  1. Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1650)
  2.   Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z   dnia 25 kwietnia 2014 r. w sprawie opłat pobieranych w Rzeczypospolitej   Polskiej od cudzoziemców za wydanie i wymianę dokumentów, które mogą być   wydane cudzoziemcom, oraz trybu ich uiszczania (Dz. U. z 2014 r., poz.   563)

MIEJSCE   ZAŁATWIENIA SPRAWY/ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:

 

1.        Osobiście:

  • w   siedzibie Wydziału Spraw Cudzoziemców, Oddział Legalizacji Pobytu   II przy ul. Marszałkowska 3/5 w Warszawie, antresola, stanowisko nr 21,
      godziny przyjęć: 10:00-17:30 (poniedziałek), 8:00-15:00 (wtorek,   czwartek, piątek)
  • w Punkcie Przyjmowania Korespondencji Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, pl.   Bankowy 3/5, pok. 39, wejście B

godziny   przyjęć: 8:00-16:00 (poniedziałek-piątek)

(dokumenty składane w Punkcie Przyjmowania Korespondencji nie podlegają weryfikacji i nie są   poświadczane za zgodność z oryginałem)

 

2.        Pocztą na adres:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie

Wydział Spraw Cudzoziemców, Oddział Zaproszeń i Unii Europejskiej

ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa

WYMAGANE DOKUMENTY:

  •   1 egzemplarz wypełnionego wniosku o wydanie lub wymianę PDP, wniosku o wydanie TPDP, wniosku o wydanie lub   wymianę PDTC;
  •   2 aktualne fotografie osób, których wniosek dotyczy, nieuszkodzone, kolorowe, o wymiarach 4,5 cm × 3,5 cm, wykonane w ciągu   ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz   pokazujące wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części   barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii; fotografie mają przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z   otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i   zamkniętymi ustami. Fotografie winny być trwale złączone z wnioskiem   przez ich naklejenie w miejscu do tego przeznaczonym;
  •   dokument podróży albo inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo cudzoziemca (1 kserokopia + oryginał do   wglądu);
  •   kserokopia karty pobytu;
  •   decyzja administracyjna udzielająca ochrony uzupełniającej, zezwolenia na osiedlenie się, na pobyt rezydenta długoterminowego UE na   terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (w przypadku wnioskowania o polski   dokument podróży);
  •   aktualne poświadczenie zameldowania na pobyt czasowy (w przypadku wnioskowania o polski dokument podróży);
  •   zaświadczenie z ambasady o niemożności wydania dokumentu podróży w kraju pochodzenia (w przypadku wnioskowania o polski dokument podróży).

Przy składaniu kserokopii   wymaganych dokumentów należy okazać ich oryginały.

SPOSÓB   ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Decyzja administracyjna.

OPŁATY :

Za wydanie tymczasowego dokumentu podróży dla cudzoziemca:

  •   50 zł.

Za wydanie lub wymianę polskiego dokumentu podróży:

  •   100 zł,
  •   200 zł za wymianę w przypadku pierwszej zawinionej przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu podróży,
  •   300 zł za wymianę w przypadku kolejnej zawinionej przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu podróży.

Za wydanie lub wymianę polskiego   dokumentu tożsamości cudzoziemca:

  •   50 zł,
  •   100 zł za wymianę w przypadku pierwszej zawinionej przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca,
  •   150 zł za wymianę w przypadku kolejnej zawinionej przez cudzoziemca utraty/zniszczenia polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca.

 

Przelewem   na konto:

Mazowiecki   Urząd Wojewódzki w Warszawie
  Biuro Budżetowo-Księgowe
  83-1010-1010-0137-1022-3100-0000
  NBP O/O Warszawa
  tytułem "wydanie polskiego dokumentu podróży" lub  "wymiana polskiego dokumentu podróży", "wydanie polskiego   dokumentu tożsamości cudzoziemca" lub "wymiana polskiego dokumentu   tożsamości cudzoziemca", "wydanie tymczasowego dokumentu podróży   dla cudzoziemca"

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:

Dokument podróży (dokument tożsamości   cudzoziemca) zostanie wydany w terminie miesiąca od dnia złożenia   wniosku.

KOMÓRKA   ORGANIZACYJNA ZAŁATWIAJĄCA SPRAWĘ:

Wydział Spraw Cudzoziemców
  Oddział Zaproszeń i Unii Europejskiej
  ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa

tel. 22 695 67 73
  e-mail: legalizacjapobytu@mazowieckie.pl

godziny i dni urzędowania:
  poniedziałek: 10:00–17:30 
  wtorek, czwartek, piątek: 8:00-15:00
  środa: dzień bez obsługi klienta

TRYB ODWOŁAWCZY:

Od decyzji służy odwołanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

INFORMACJE DODATKOWE:

Wydanie polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca nie zwalnia   cudzoziemca z obowiązku podjęcia działań zmierzających do uzyskania dokumentu   podróży kraju pochodzenia.

Polski dokument tożsamości cudzoziemca potwierdza jedynie tożsamość   cudzoziemca, nie potwierdza natomiast jego obywatelstwa oraz nie uprawnia do   przekraczania granicy i nie zwalnia od obowiązku zalegalizowania pobytu na   terytorium kraju.

Tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca uprawnia tylko i wyłącznie do   wyjazdu z terytorium Polski. W przypadku konieczności powrotu cudzoziemiec  powinien ubiegać się o dokument podróży kraju pochodzenia lub ewentualnie o   tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca u konsula Rzeczypospolitej   Polskiej zgodnie z miejscem pobytu.

Ważność wydawanych dokumentów:

      
  • polski dokument podróży dla cudzoziemca – 1 rok,
  •   
  • tymczasowy polski dokument podróży dla cudzoziemca – do 7 dni,
  •   
  • polski dokument tożsamości cudzoziemca – 1 rok.

Wymiana polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca lub polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca następuje w   przypadku:

      
  • zmiany danych umieszczonych w dotychczasowym dokumencie,
  •   
  • zmiany wizerunku twarzy posiadacza dokumentu w stosunku do wizerunku twarzy umieszczonego w dokumencie w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację posiadacza dokumentu,
  •   
  • utraty dokumentu,
  •   
  • uszkodzenia dokumentu.

Wniosek o wymianę ww. dokumentów należy złożyć w ciągu 14 dni od   wystąpienia przyczyn do wymiany dokumentu.

ZAŁĄCZNIKI / FORMULARZE / WNIOSKI DO POBRANIA:

Wniosek o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca

Wniosek o wydanie tymczasowego polskiego dokumentu podróży dla cudzoziemca

Wniosek o wydanie lub wymianę polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca



Załączniki: