Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków
o dofinansowanie zadań w ramach
Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
na rok 2022

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1122) ogłaszam nabór wniosków dla jednostek samorządu terytorialnego1 z terenu województwa mazowieckiego, zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania w ramach wyżej wymienionego Funduszu.
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – dalej RFRD, dla województwa mazowieckiego na rok 2022 przyznane zostały środki w wysokości 295 209 485,01 zł, z czego kwotę 243 037 715,15 zł2 przeznacza się na dofinansowanie zadań zgłoszonych w ramach niniejszego naboru. Na dofinansowanie zadań powiatowych i gminnych przewiduje się przeznaczyć po 50 % alokacji środków przewidzianej dla województwa mazowieckiego, pomniejszonej o zobowiązania podjęte na zadania wieloletnie. W zależności od zapotrzebowania wynikającego z listy złożonych wniosków spełniających wymogi formalne, powyższa proporcja może ulec zmianie. Limit zaciągniętych zobowiązań na zadania wieloletnie nie może przekroczyć w każdym kolejnym roku kwoty 122 263 488,98 zł, z czego w 2023 r. zadania z niniejszego naboru będą mogły uzyskać łączne dofinansowanie w kwocie 116 036 517,49 zł2.
Przedmiotem wniosku może być zadanie obejmujące odcinek/odcinki drogi/dróg, będących drogą publiczną (powiatową lub gminną) w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych w trybie określonym przepisami ww. ustawy.
W zakresie rzeczowym wniosek może dotyczyć budowy (rozbudowy), przebudowy lub remontu dróg gminnych lub dróg powiatowych wraz z ich skrzyżowaniami oraz skrzyżowaniami z innymi drogami publicznymi. Dofinansowaniu podlegają koszty kwalifikowane zadania, w szczególności związane z wykonaniem robót budowlanych, a także innych prac w pasie drogowym drogi zgłoszonej do dofinansowania, służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub dotyczących jej wyposażenia technicznego, z wyłączeniem robót, które powinny być wykonywane w ramach jej bieżącego utrzymania.
Szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów określa załącznik nr 3.
W ramach naboru można zgłosić do dofinansowania wyłącznie zadania, których termin rozpoczęcia przypada na rok 2022. Ponadto w przypadku zadań, w ramach których do dofinansowania zgłoszony jest tylko określony etap zatwierdzonego projektu budowlanego, etap ten musi stanowić funkcjonalną całość.
Dla zgłoszonego zadania wnioskodawca powinien posiadać pełną dokumentację techniczną i projektową (w tym m.in. projekt stałej organizacji ruchu, przedmiar robót, kosztorys inwestorski) oraz dopełnić wszystkich wymogów prawnych związanych z jego realizacją, tj. powinien posiadać aktualne zgłoszenie, pozwolenie na budowę lub zezwolenie na realizację inwestycji drogowej oraz inne wymagane przepisami, w tym przepisami o ochronie środowiska, pozwolenia, uzgodnienia, opinie i oceny.
Ponadto w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, wszelkie elementy odcinków drogi/dróg zgłoszonych do dofinansowania (zarówno zaprojektowane jak i te, na których nie zaplanowano do realizacji żadnych prac) muszą spełniać warunki i wymogi techniczne określone m. in. w:
  • rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie;
  • rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
W ramach jednego zadania można zgłosić 1 odcinek drogi. Dopuszcza się zgłoszenie 2 odcinków drogi/dróg w przypadku spełnienia co najmniej jednego z poniższych warunków:
  • odcinki tej samej drogi (o tym samym numerze) są połączone przejazdem kolejowym, mostem/wiaduktem/tunelem lub skrzyżowaniem. Jednocześnie w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, ww. obiekty lub skrzyżowania powinny spełniać warunki i wymogi określone w przepisach techniczno-budowlanych i nie wymagać przebudowy (wyjątek od niniejszej zasady stanowią przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty, tunele lub skrzyżowania realizowane równolegle ze zgłoszonym do dofinansowania zadaniem, pod warunkiem ich zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi),
  • szacowany koszt realizacji zadania określony we wniosku o dofinansowanie nie przekracza 2 000 000 zł.
Ponadto zgłoszone odcinki muszą spełniać następujące wymagania:
  1. na całej długości odcinka/odcinków przewiduje się prowadzenie robót budowlanych polegających na budowie (rozbudowie), przebudowie lub remoncie,
  2. pojedynczy odcinek ma charakter ciągły (nieprzerwany),
  3. jeden odcinek obejmuje drogę publiczną o jednym numerze,
  4. każdy odcinek może posiadać inną klasę, o której mowa w § 4 ww. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, właściwą dla danej kategorii drogi,
  5. na jednym odcinku prowadzone będą roboty budowlane jednego rodzaju, przy czym:
    1. w przypadku budowy, rozbudowy i przebudowy drogi – na każdym odcinku mogą być wykonywane roboty budowlane innego rodzaju,
    2. w przypadku remontu drogi – na wszystkich odcinkach wykonywane są wyłącznie roboty budowlane polegające na remoncie,
  6. odcinek jest jednorodny pod względem przekroju jezdni,
  7. odcinek posiada jeden początek i jeden koniec.
Zadanie nie może obejmować:
  1. odcinków dróg zlokalizowanych w strefie zamieszkania, z wyjątkiem stref zamieszkania, w których wyodrębniono jezdnię oraz chodniki, pobocza lub ścieżki pieszo-rowerowe,
  2. odcinków dróg, na których w odniesieniu do nawierzchni zaplanowano do wykonania roboty polegające na powierzchniowym utrwaleniu nawierzchni gruntowych emulsją asfaltową.
Jednostki samorządu terytorialnego, których wnioski zostaną zakwalifikowane do realizacji w ramach Funduszu, mogą otrzymać dofinansowanie zadania w wysokości do 80 % kosztów kwalifikowanych zadania, w kwocie nie większej niż 30 000 000,00 zł, przy czym przewidywany minimalny poziom dofinansowania zadania wyniesie 50 % kosztów kwalifikowanych.
Gminy mogą złożyć jeden wniosek i otrzymać środki na dofinansowanie jednego zadania, natomiast powiaty ziemskie oraz miasta na prawach powiatu mogą złożyć dwa wnioski i otrzymać dofinansowanie na realizację dwóch zadań, przy czym w przypadku zadań zgłoszonych przez miasta na prawach powiatu, każde z nich musi dotyczyć drogi/dróg innej kategorii.
Wniosek o dofinansowanie może złożyć jedynie ustawowy zarządca drogi (w dniu złożenia wniosku), odpowiednio: dla dróg powiatowych – zarząd powiatu, prezydent miasta na prawach powiatu, dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz prezydent miasta na prawach powiatu – zgodnie z art. 19 ust. 2 i 5 ustawy o drogach publicznych.
Wnioski można składać osobiście w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie lub za pośrednictwem operatora pocztowego (adres: pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa).
Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa w dniu 25 sierpnia 2021 r. W przypadku dokumentów przesłanych za pośrednictwem operatora pocztowego, o terminie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.
Wnioski o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać wyłącznie na wzorach zatwierdzonych przez Wojewodę Mazowieckiego, załączonych do ogłoszenia o naborze (załącznik nr 1 – zadania polegające na budowie, rozbudowie lub przebudowie, załącznik nr 2 – zadania polegające na remoncie).
Niedozwolone jest wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji określonych wzorów wniosków, z wyjątkiem punktów, w których modyfikacje zostały dopuszczone w instrukcji jego wypełniania.
Do wniosku obligatoryjnie należy dołączyć, w zależności od rodzaju prowadzonych robót budowlanych, kopię (poświadczoną za zgodność z oryginałem):
  1. decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z kopią oświadczenia/oświadczeń o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, dołączonego/dołączonych do wniosku o jej wydanie,
  2. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej lub
  3. zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej wykonywania robót budowlanych, wraz z kopią oświadczenia/oświadczeń o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i opisu technicznego (jeżeli stanowił załącznik do zgłoszenia, również jako część projektu budowlanego).
  4. postanowienia właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w przypadku uzyskania zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Na etapie składania wniosku nie jest wymagane dysponowanie ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę/ZRID lub przyjętym zgłoszeniem zamiaru wykonania robót budowlanych. Jednak dokumenty te, uzupełnione o adnotację o ostateczności lub niewniesieniu sprzeciwu, będą musiały zostać przedłożone na wezwanie Komisji lub przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, z zastrzeżeniem, iż ich negatywna weryfikacja lub nieprzedłożenie w wyznaczonym terminie, może spowodować odmowę zawarcia umowy o dofinansowanie zadania powiatowego lub gminnego.
Jeżeli z daty wydania pozwolenia na budowę/zezwolenia na realizację inwestycji drogowej/zgłoszenia wynika, że wygasa ono przed planowanym terminem rozpoczęcia inwestycji, do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający jego aktualność, np. kopię dziennika budowy z dokonanymi wpisami.
Do wniosku o dofinansowanie zadania należy dołączyć mapę poglądową. Załącznik w postaci mapy poglądowej powinien zawierać informacje i obrazować lokalizację odcinka/odcinków drogi/dróg objętego/objętych zadaniem na tle sieci dróg i pokazywać istotne punkty, mogące mieć wpływ na ocenę wniosku (art. 24 ww. ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg). W przypadku zadań dotyczących 2 odcinków, na załączniku niezbędne jest czytelne oznaczenie każdego z odcinków.
Nieobligatoryjnymi załącznikami do wniosku o dofinansowanie są:
  1. projekt stałej organizacji ruchu – m.in. w oparciu o projekt SOR dokonywana będzie ocena wniosku w ramach kryterium nr 1, co umożliwia uzyskanie dodatkowych punktów podczas oceny merytorycznej,
  2. oświadczenie projektanta dotyczące dostosowania odcinka/odcinków drogi/dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t – oświadczenie należy przedłożyć indywidualnie dla każdego z odcinków wyłącznie w sytuacji, gdy dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu na drogę na tym odcinku wynosi 11,5 t. W oparciu o m.in. ww. oświadczenie  dokonywana będzie ocena wniosku w ramach kryterium nr 3, co umożliwia uzyskanie dodatkowych punktów podczas oceny merytorycznej.
W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie nie spełnia wymogów formalnych opisanych w niniejszym ogłoszeniu lub zawiera oczywiste omyłki – komisja wzywa wnioskodawcę, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku, do jego uzupełnienia lub poprawienia w nim oczywistych omyłek, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie, nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku. Ponadto odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia lub sprostowania powinna odnosić się wyłącznie do kwestii zawartych w wezwaniu, dlatego też uzupełniając wniosek niedopuszczalne będzie zmniejszenie zakresu rzeczowego zadania, za wyjątkiem sytuacji kiedy Komisja wezwie do wprowadzenia takiej zmiany w drodze sprostowania.
Wszelkie pytania/wezwania komisji w toku oceny wniosków kierowane będą do Wnioskodawców elektronicznie za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), przy czym do doręczeń oraz sposobu obliczania terminów stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
Jeżeli na etapie zawierania umowy o dofinansowanie okaże się, że informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie nie są zgodne ze stanem faktycznym, wojewoda może odmówić zawarcia umowy o dofinansowanie.
Na etapie prowadzonej oceny formalnej i merytorycznej wniosków, Wojewoda zastrzega sobie prawo wglądu do poniższych dokumentów, którymi Wnioskodawca powinien dysponować w dniu składania wniosku o dofinansowanie:
  1. oryginałów dokumentacji technicznej i projektowej, w tym: projektu zagospodarowania terenu wraz z przekrojami normalnymi pasa drogowego (jeżeli był podstawą uzyskania dokumentu z prawa budowlanego uprawniającego do wykonania robót objętych wnioskiem), projektu stałej organizacji ruchu, kosztorysu inwestorskiego lub przedmiaru robót objętych zgłoszonym do dofinansowania zadaniem,
  2. dokumentów potwierdzających zaliczenie dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do kategorii dróg gminnych lub powiatowych, w szczególności w przypadku, gdy do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie drodze nie nadano odpowiedniego numeru lub numer ten nie został prawidłowo wskazany w pkt. 13 wniosku,
Powyższe oznacza, że Wnioskodawcy, na wezwanie Komisji, powinni przedłożyć przedmiotowe dokumenty niezwłocznie.
Wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gdy:
  1. wnioskodawca nie zastosował się do określonego ogłoszeniem o naborze wzoru wniosku o dofinansowanie,
  2. wnioskodawca nie zastosował się do wytycznych określonych w ogłoszeniu o naborze,
  3. nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników,
  4. wpłynął do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego po terminie zakończenia naboru wniosków,
  5. dotyczy zadania niepolegającego na budowie, rozbudowie, przebudowie lub remoncie drogi,
  6. dotyczy zadania nieposiadającego zgody na odstępstwo od warunków technicznych określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r., poz. 124 ze zm.), w przypadku gdy zgoda taka jest wymagana,
  7. dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 470 ze zm.). Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych,
  8. dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie) nie jest zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2),
  9. dotyczy zadania złożonego przez dwóch wnioskodawców obejmującego swym zakresem dwa (lub więcej) odcinki dróg, dla których zarządcy są różni,
  10. deklarowany wkład własny obejmuje środki pochodzące z budżetu państwa lub budżetu Unii Europejskiej,
  11. nie został podpisany przez osoby upoważnione z ramienia wnioskodawcy.
Wnioski o dofinansowanie spełniające wymogi formalne, będą podlegać ocenie merytorycznej. Komisja dokona oceny wniosków o dofinansowanie, biorąc pod uwagę:
  1. poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych (ocena dokonywana m.in. w oparciu o nieobligatoryjny załącznik do wniosku – projekt SOR);
  2. zapewnienie spójności sieci dróg publicznych;
  3. podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i dróg gminnych, w szczególności dostosowanie ich do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, oraz zachowanie jednorodności sieci dróg powiatowych i dróg gminnych pod względem spełniania tych standardów (ocena w zakresie dostosowania drogi do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, dokonywana jest oparciu o oświadczenie projektanta - nieobligatoryjny załącznik do wniosku);
  4. zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych;
  5. poprawę dostępności terenów inwestycyjnych (wymagana informacja z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego);
  6. zwiększenie liczby obwodnic w ciągu dróg powiatowych i dróg gminnych (ocena dokonywana na podstawie informacji zawartych w formularzu wniosku, potwierdzonych w drodze analizy  obligatoryjnego załącznika do wniosku – mapy poglądowej);
  7. poprawę dostępności terenów objętych przedsięwzięciami lub inwestycjami powiązanymi z przedsięwzięciem infrastrukturalnym, o których mowa w art. 5c ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (Dz. U. z 2020 r. poz. 508 oraz z 2021 r. poz. 11 i 223) - (ocena dokonywana w oparciu o obligatoryjny załącznik – mapę poglądową oraz informacje zawarte w treści wniosku o dofinansowanie).
Integralną część niniejszego ogłoszenia stanowią załączniki:
  1. wzór wniosku o dofinansowanie dla budowy, rozbudowy lub przebudowy drogi/dróg wraz z instrukcją wypełniania wniosku (WNIOSEK PRB),
  2. wzór wniosku o dofinansowanie dla remontu drogi/dróg wraz z instrukcją wypełniania wniosku (WNIOSEK R),
  3. informacje dla wnioskodawców dotyczące kwalifikowalności kosztów.
Zgodnie z treścią ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg Komisja nie ma obowiązku informowania o przyczynie nieumieszczenia zadania na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania.
Od rozstrzygnięć Komisji nie przysługuje odwołanie.
1Zgodnie z art. 4 ust. 7 ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, przepisów ww. ustawy nie stosuje się do dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
2Kwota może ulec zmianie po aktualizacji listy zadań rekomendowanych do dofinansowania na 2021 rok.


Załączniki:

Ogłoszenie o naborze wniosków z 26.07.2021 r.
Załącznik nr 1 - wniosek o dofinansowanie - WNIOSEK PRB
Załącznik nr 2 - wniosek o dofinansowanie - WNIOSEK R
Załącznik nr 3 - istotne informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów