Warszawa, 19 czerwca 2023 r.


[start]Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2024[koniec]

Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 747 ze zm.) ogłaszam nabór wniosków dla jednostek samorządu terytorialnego[1] z terenu województwa mazowieckiego, zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania w ramach wyżej wymienionego Funduszu.

W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – dalej RFRD, dla województwa mazowieckiego na rok 2024 przyznane zostały środki w wysokości 512 771 671,54 zł, z czego kwotę 468 701 917,84 zł[2] przeznacza się na dofinansowanie zadań zgłoszonych w ramach niniejszego naboru. Na dofinansowanie zadań powiatowych i gminnych przewiduje się przeznaczyć odpowiednio 60% i 40% alokacji środków przewidzianej dla województwa mazowieckiego, pomniejszonej o zobowiązania podjęte na zadania wieloletnie. W zależności od zapotrzebowania wynikającego z listy złożonych wniosków spełniających wymogi formalne, powyższa proporcja może ulec zmianie. Limit zaciągniętych zobowiązań na zadania wieloletnie nie może przekroczyć w każdym kolejnym roku kwoty 122 897 993,04 zł.

Przedmiotem wniosku może być zadanie obejmujące odcinek/odcinki drogi/dróg, będących drogą publiczną (powiatową lub gminną) w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych w trybie określonym przepisami ww. ustawy.

W zakresie rzeczowym wniosek może dotyczyć budowy (rozbudowy), przebudowy lub remontu dróg gminnych lub dróg powiatowych wraz z ich skrzyżowaniami oraz skrzyżowaniami z innymi drogami publicznymi. Dofinansowaniu podlegają koszty kwalifikowane zadania, w szczególności związane z wykonaniem robót budowlanych, a także innych prac w pasie drogowym drogi zgłoszonej do dofinansowania, służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub dotyczących jej wyposażenia technicznego, z wyłączeniem robót stanowiących jej bieżące utrzymanie.

Szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów określa załącznik nr 3.

W ramach naboru można zgłosić do dofinansowania wyłącznie zadania, których termin rozpoczęcia przypada na rok 2024. Ponadto w przypadku zadań, w ramach których do dofinansowania zgłoszony jest tylko określony etap zatwierdzonego projektu budowlanego, etap ten musi stanowić funkcjonalną całość.

Dla zgłoszonego zadania wnioskodawca powinien posiadać pełną dokumentację techniczną i projektową (w tym m.in. projekt stałej organizacji ruchu, przedmiar robót, kosztorys inwestorski), niezbędną do pozyskania dokumentu uprawniającego do wykonania robót budowlanych.

Ponadto w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, wszelkie elementy odcinków drogi/dróg zgłoszonych do dofinansowania (zarówno zaprojektowane jak i te, na których nie zaplanowano do realizacji żadnych prac) muszą spełniać warunki i wymogi techniczne określone w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych wydanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

Każda jednostka samorządu terytorialnego uprawniona jest do złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie, po jednym z każdego rodzaju zadań:
  • zadań inwestycyjnych – zadań polegających na budowie (w tym rozbudowie) lub przebudowie drogi/dróg,
  • bieżących – zadań polegających na remoncie drogi/dróg, z okresem realizacji do 12 miesięcy.

W przypadku złożenia przez daną jednostkę większej liczby wniosków niż dopuszczalny limit dla każdego rodzaju zadań, wszystkie wnioski pozostawione zostaną bez rozpatrzenia.

W ramach zadania inwestycyjnego można zgłosić maksymalnie dwa odcinki drogi/dróg, przy czym jeżeli odcinki te nie są ze sobą powiązane[3], to wartość zadania nie może przekroczyć 5 mln zł.

W ramach zadania bieżącego (remontowego) można zgłosić maksymalnie dwa dowolne odcinki drogi/dróg, ponadto wartość zadania nie może przekroczyć:
  • 1 mln zł – w przypadku zadań zgłaszanych przez gminy,
  • 4 mln zł – w przypadku zadań zgłaszanych przez powiaty i miasta na prawach powiatu.

Odcinki muszą spełniać następujące wymagania:
  1. na całej długości odcinka/odcinków przewiduje się prowadzenie robót budowlanych polegających na budowie (rozbudowie), przebudowie lub remoncie,
  2. pojedynczy odcinek ma charakter ciągły (nieprzerwany),
  3. jeden odcinek obejmuje drogę publiczną o jednym numerze,
  4. każdy odcinek może posiadać inną klasę, o której mowa w § 4 ww. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, właściwą dla danej kategorii drogi,
  5. na jednym odcinku prowadzone będą roboty budowlane jednego rodzaju, przy czym:
    a) w przypadku budowy (w tym rozbudowy) i przebudowy drogi – na każdym odcinku mogą być wykonywane roboty budowlane innego rodzaju,
    b) w przypadku remontu drogi – na wszystkich odcinkach wykonywane są wyłącznie roboty budowlane polegające na remoncie,
  6. odcinek jest jednorodny pod względem przekroju jezdni,
  7. odcinek posiada jeden początek i jeden koniec.

Zadanie nie może obejmować odcinków dróg, na których w odniesieniu do nawierzchni zaplanowano do wykonania roboty polegające na powierzchniowym utrwaleniu nawierzchni gruntowych emulsją asfaltową.

Jednostki samorządu terytorialnego, których wnioski zostaną zakwalifikowane do realizacji w ramach Funduszu, mogą otrzymać dofinansowanie zadania w wysokości do 80 % kosztów kwalifikowanych zadania, w kwocie nie większej niż 30 000 000,00 zł, przy czym przewidywany minimalny poziom dofinansowania zadania wyniesie 50 % kosztów kwalifikowanych.

Wniosek o dofinansowanie może złożyć jedynie ustawowy zarządca drogi (w dniu złożenia wniosku), odpowiednio: dla dróg powiatowych – zarząd powiatu, prezydent miasta na prawach powiatu, dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz prezydent miasta na prawach powiatu – zgodnie z art. 19 ust. 2 i 5 ustawy o drogach publicznych.

Wnioski można składać osobiście w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie lub za pośrednictwem operatora pocztowego (adres: pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa).[4]

Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa w dniu 19 lipca 2023 r. W przypadku dokumentów przesłanych za pośrednictwem operatora pocztowego, o terminie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.

Wnioski o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać wyłącznie na wzorach zatwierdzonych przez Wojewodę Mazowieckiego, załączonych do ogłoszenia o naborze (załącznik nr 1 – zadania inwestycyjne polegające na budowie (w tym rozbudowie) lub przebudowie, załącznik nr 2 – zadania bieżące polegające na remoncie).

Niedozwolone jest wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji określonych wzorów wniosków, z wyjątkiem punktów, w których modyfikacje zostały dopuszczone w instrukcji jego wypełniania.

Do wniosku obligatoryjnie należy dołączyć:
  1. mapę poglądową. Załącznik w postaci mapy poglądowej powinien zawierać informacje i obrazować lokalizację odcinka/odcinków drogi/dróg objętego/objętych zadaniem na tle sieci dróg i pokazywać istotne punkty, mogące mieć wpływ na ocenę wniosku (art. 24 ww. ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg). W przypadku zadań dotyczących 2 odcinków, na załączniku niezbędne jest czytelne oznaczenie każdego z odcinków.
  2. sporządzone wg wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do niniejszego ogłoszenia oświadczenie potwierdzające wypełnienie przez Wnioskodawcę obowiązku wynikającego z § 2.2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz.U. 2005 nr 67 poz. 583), tj. oświadczenie potwierdzające sporządzenie oraz przekazanie do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad informacji dla celów statystycznych o sieci dróg publicznych (dotyczy informacji na dzień 31 grudnia 2022 r.).
Zgodnie z art. 21 ust. 8 ww. ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg określa się dodatkowy wymóg formalny, tj. obowiązek przedłożenia w terminie do 10 stycznia 2024 r. dokumentów z Prawa budowalnego uprawniających do wykonania robót budowlanych wskazanych we wniosku o dofinansowanie, pod rygorem odmowy podpisania umowy o dofinansowanie zadania.

W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie nie spełnia wymogów formalnych opisanych w niniejszym ogłoszeniu lub zawiera oczywiste omyłki – komisja wzywa wnioskodawcę, w terminie 10 dni od dnia otrzymania wniosku, do jego uzupełnienia lub poprawienia w nim oczywistych omyłek, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie, nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku.

Wszelkie pytania/wezwania komisji w toku oceny wniosków kierowane będą do Wnioskodawców elektronicznie za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), przy czym do doręczeń oraz sposobu obliczania terminów stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).

Jeżeli na etapie zawierania umowy o dofinansowanie okaże się, że informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie nie są zgodne ze stanem faktycznym, wojewoda może odmówić zawarcia umowy o dofinansowanie.

Na etapie prowadzonej oceny formalnej i merytorycznej wniosków, Wojewoda zastrzega sobie prawo wglądu do poniższych dokumentów, którymi Wnioskodawca powinien dysponować w dniu składania wniosku o dofinansowanie:
  1. oryginałów dokumentacji technicznej i projektowej, w tym: projektu zagospodarowania terenu wraz z przekrojami normalnymi pasa drogowego (jeżeli był podstawą uzyskania dokumentu z prawa budowlanego uprawniającego do wykonania robót objętych wnioskiem), projektu stałej organizacji ruchu, kosztorysu inwestorskiego lub przedmiaru robót objętych zgłoszonym do dofinansowania zadaniem,
  2. dokumentów potwierdzających zaliczenie dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do kategorii dróg gminnych lub powiatowych, w szczególności w przypadku, gdy do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie drodze nie nadano odpowiedniego numeru lub numer ten nie został prawidłowo wskazany w pkt. 13 wniosku.
Powyższe oznacza, że Wnioskodawcy, na wezwanie Komisji, powinni przedłożyć przedmiotowe dokumenty niezwłocznie.

Wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gdy:
  1. wnioskodawca nie zastosował się do określonego ogłoszeniem o naborze wzoru wniosku o dofinansowanie,
  2. wnioskodawca nie zastosował się do wytycznych określonych w ogłoszeniu o naborze,
  3. nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników,
  4. wpłynął do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego po terminie zakończenia naboru wniosków,
  5. dotyczy zadania niepolegającego na budowie, rozbudowie, przebudowie lub remoncie drogi,
  6. dotyczy zadania nieposiadającego zgody na odstępstwo od warunków technicznych określonych w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych, w przypadku gdy zgoda taka jest wymagana,
  7. dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1376 ze zm.). Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych,
  8. dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie) nie jest ustawowym zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2),
  9. dotyczy zadania złożonego przez dwóch wnioskodawców obejmującego swym zakresem dwa (lub więcej) odcinki dróg, dla których zarządcy są różni,
  10. nie został podpisany przez osoby upoważnione z ramienia wnioskodawcy.
Wnioski o dofinansowanie spełniające wymogi formalne, będą podlegać ocenie merytorycznej. Komisja dokona oceny wniosków o dofinansowanie, biorąc pod uwagę:
  1. poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu drogowego niechronionych uczestników ruchu;
  2. zapewnienie spójności sieci dróg publicznych;
  3. podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i dróg gminnych, w szczególności dostosowanie ich do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, oraz zachowanie jednorodności sieci dróg powiatowych i dróg gminnych pod względem spełniania tych standardów;
  4. zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych;
  5. poprawę dostępności terenów inwestycyjnych;
  6. zwiększenie liczby obwodnic w ciągu dróg powiatowych i dróg gminnych;
  7. poprawę dostępności terenów objętych przedsięwzięciami lub inwestycjami powiązanymi z przedsięwzięciem infrastrukturalnym, o których mowa w art. 5c ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 377, 1561 i 2456 oraz z 2023 r. poz. 28 i 185).
Integralną część niniejszego ogłoszenia stanowią załączniki:
  1. wzór wniosku o dofinansowanie zadań inwestycyjnych polegających na budowie (w tym rozbudowie) lub przebudowie drogi/dróg wraz z instrukcją wypełniania wniosku (WNIOSEK PRB),
  2. wzór wniosku o dofinansowanie zadań bieżących polegających na remoncie drogi/dróg wraz z instrukcją wypełniania wniosku (WNIOSEK R),
  3. informacje dla wnioskodawców dotyczące kwalifikowalności kosztów,
  4. wzór oświadczenia o przekazaniu danych o sieci dróg publicznych.
Zgodnie z treścią ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg Komisja nie ma obowiązku informowania o przyczynie nieumieszczenia zadania na liście zadań rekomendowanych do dofinansowania.

Od rozstrzygnięć Komisji nie przysługuje odwołanie.

  
[1] Zgodnie z art. 4 ust. 7 ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, zadania gminne oraz zadań powiatowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1) nie mogą obejmować dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
[2] Kwota może ulec zmianie po aktualizacji listy zadań rekomendowanych do dofinansowania na 2023 rok.
[3] Odcinki drogi o tym samym numerze lub odcinki dróg połączone ze sobą  skrzyżowaniem, przejazdem kolejowym lub  mostem/wiaduktem/tunelem. Jednocześnie w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, ww. obiekty lub skrzyżowania powinny spełniać warunki i wymogi określone w przepisach techniczno-budowlanych i nie wymagać przebudowy (wyjątek od niniejszej zasady stanowią przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty, tunele lub skrzyżowania realizowane równolegle ze zgłoszonym do dofinansowania zadaniem, pod warunkiem ich zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi).
[4] dopuszcza się składanie wniosków za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jednakże konieczne jest zapewnienie prawidłowych podpisów kwalifikowanych osób uprawnionych do jego złożenia oraz czytelność wszystkich składanych dokumentów, a w szczególności mapy poglądowej.


Załączniki:

Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze z 19.06.2023.pdf
Załącznik nr 1 - wniosek o dofinansowanie - WNIOSEK PRB.xlsx
Załącznik nr 2 - wniosek o dofinansowanie - WNIOSEK R.xlsx
Załącznik nr 3 - istotne informacje dot. kwalifikowalności kosztów.pdf
Załącznik nr 4 - wzór oświadczenia.pdf