Moduł 1a/1b - Komunikat ws. ogłoszenia wyników naboru
Uprzejmie informujemy, że Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w dniu 23 stycznia2020 r. zamieścił na stronie internetowej resortu wyniki konkursu Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+ 2020” (dalej Program „MALUCH+” 2020).
W ramach modułu 1 Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przyznał dofinansowanie wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego zakwalifikowanym przez wojewodów. Wysokość dofinansowania ̶ w zakresie tworzenia miejsc opieki ̶ odpowiada wysokości wnioskowanego zapotrzebowania na ten cel. Wysokość dofinansowania na funkcjonowanie miejsc wynosi 100 zł miesięcznie na dziecko, a w przypadku miejsca dla dziecka niepełnosprawnego lub wymagającego szczególnej opieki – 500 zł.
Łącznie na moduł 1a w województwie mazowieckim przeznaczono kwotę 84 974 844,69 zł, w tym 84 739 644,69 zł na tworzenie miejsc opieki i 235 200,00 zł na ich funkcjonowanie, zaś na moduł 1b przeznaczono kwotę 80 154 800,70 zł, z tego 79 648 500,70 zł na tworzenie miejsc opieki i 506 300,00 zł na ich funkcjonowanie.
Zadania finansowane będą ze środków Funduszu Pracy i rezerwy celowej. Podział źródła dofinansowania na beneficjentów znajduje się w:
- Załączniku nr 1: Wyniki konkursu „MALUCH+” 2020 moduł 1a,
- Załączniku nr 2: Wyniki konkursu „MALUCH+” 2020 moduł 1b.
Obowiązki beneficjentów ujętych na liście podmiotów zakwalifikowanych do uzyskania dofinansowania w module 1 po ogłoszeniu wyników konkursu:
Zgodnie z pkt 6.1.1. Programu „MALUCH+” 2020 oferenci zakwalifikowani do otrzymania dofinansowania zobowiązani są w terminie 7 dni roboczych od dnia ogłoszenia wyników konkursu przez Ministra dostarczyć oświadczenie o przyjęciu dotacji lub środków Funduszu Pracy na adres:
Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Biuro Rozwoju i Inwestycji
pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa
lub za pośrednictwem platformy ePUAP.
Oświadczenie o przyjęciu dotacji musi być podpisane przez beneficjenta lub osoby upoważnione, należy złożyć je dla każdej instytucji opieki osobno w nieprzekraczalnym terminie do 3 lutego 2020 roku. Za datę złożenia oświadczenia uznaje się datę jego wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, przy czym przez złożenie oświadczenia rozumie się również wysłanie go za pośrednictwem platformy ePUAP. Niezłożenie w ww. terminie oświadczenia o przyjęciu dotacji lub środków Funduszu Pracy będzie równoważne z rezygnacją z udziału w Programie „MALUCH+” 2020.
Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na dokonanie w składanym oświadczeniu o przyjęciu dotacji prawidłowego, zgodnego z wiedzą księgową, podziału na wydatki bieżące i inwestycyjne (majątkowe), ponieważ błędne przypisanie kosztów do poszczególnych kategorii może wiązać się z koniecznością zwrotu w toku realizacji zadania środków wydatkowanych niezgodnie z przeznaczeniem.
Ewentualne prośby Beneficjentów o zmiany w tym zakresie, wystosowane po złożeniu oświadczeń, ale przed zawarciem umowy lub w trakcie jej realizacji mogą być już niemożliwe do zrealizowania lub przynajmniej wiązać się z koniecznością znacznie przedłużonego oczekiwania na zawarcie/aneksowanie umowy.
Oświadczenie o przyjęciu dotacji – załącznik nr 11 do Programu „MALUCH+” 2020 (moduł 1a).
Oświadczenie o przyjęciu środków z Funduszu Pracy – załącznik nr 12 do Programu „MALUCH+” 2020 (moduł 1a).
Oświadczenie o przyjęciu dotacji – załącznik nr 13 do Programu „MALUCH+” 2020 (moduł 1b).
Oświadczenie o przyjęciu środków z Funduszu Pracy – załącznik nr 14 do Programu „MALUCH+” 2020 (moduł 1b).
Wraz z oświadczeniem o przyjęciu dotacji lub środków z Funduszu Pracy beneficjenci modułu 1 zobowiązani są także do przedłożenia:
- poświadczonej za zgodność z oryginałem (poprzez adnotację na każdej stronie „za zgodność z oryginałem” i czytelny podpis osoby umocowanej do reprezentowania beneficjenta ze wskazaniem daty dokonania tej czynności; jeśli dokument jest wysyłany za pomocą platformy ePUAP przez osobę umocowaną, oświadczenie o potwierdzeniu za zgodność z oryginałem powinno być zawarte w treści pisma przewodniego) kopii dokumentu potwierdzającego tytuł prawny beneficjenta do lokalu, w którym będzie prowadzony żłobek, klub dziecięcy lub będzie sprawowana opieka przez dziennego opiekuna (np. akt własności, umowa najmu):
- co do zasady obejmującego co najmniej okres realizacji zadania oraz okres trwałości, trwający do 31 grudnia 2025 r.;
- jeśli tytuł prawny nie jest aktem własności, powinien obejmować zgodę właściciela lokalu na prowadzenie w nim działalności polegającej na opiece nad dziećmi
w wieku do lat 3; - w razie planowania w lokalu inwestycji budowlanej, beneficjent musi mieć prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, tj. powinien być to tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych
- przy czym zastrzegamy, że przed podpisaniem umowy wojewoda ma prawo żądania wglądu do oryginału ww. dokumentu;
- programu inwestycji w zakresie określonym w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa, według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do Programu „MALUCH+” 2020 – w przypadku, gdy ich oferta konkursowa dotyczy inwestycji budowalnej, tj. w przypadku wykonywania robót budowalnych, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, z wyjątkiem remontu (nie dotyczy jeżeli źródłem finansowania jest wyłącznie Fundusz Pracy).
Program inwestycji – załącznik nr 8 do Programu „MALUCH+” 2020.
Wskazujemy również, że:
- dofinansowanie może zostać przeznaczone na refundację poniesionych wydatków lub w formie zaliczki, z uwzględnieniem tego, że za koszty kwalifikowane uznaje się wyłącznie koszty poniesione (łącznie z dokonaniem płatności) na działania realizowane w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2020 r. i spełniające inne wymogi kwalifikowalności;
- ewentualne niezakończenie realizacji zadania w 2020 r. pod względem rzeczowym i finansowym (z zastrzeżeniem, że wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów może nastąpić do 31 stycznia 2021 r., o ile tak stanowi treść zawartej umowy) może oznaczać niemożność rozliczenia zadania przez Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie, a co za tym idzie – zwrot przez beneficjenta całości przyznanych mu środków;
- beneficjent może zostać wykluczony przez wojewodę z listy podmiotów zakwalifikowanych do uzyskania dofinansowania w danym roku kalendarzowym, gdy m.in. nie spełnił przesłanek dotyczących rozliczenia się z dofinansowania z poprzednich edycji oraz dochowania trwałości, a także jeżeli prowadzone jest w stosunku do beneficjenta postępowanie karne w sprawie z art. 270, 286 lub 297 Kodeksu Karnego dotyczące obecnej edycji i poprzednich edycji programu;
- Wojewoda oraz beneficjent Programu „MALUCH+” 2020 zawierają umowy w sprawie przekazania dofinansowania niezwłocznie i nie później niż w terminie do 3 miesięcy po uzyskaniu przez Wojewodę środków na realizację Programu (tj. od daty wydania decyzji Wojewody o zwiększeniu budżetu Wojewody na realizację Programu lub od daty wpływu środków Funduszu Pracy na wyodrębniony rachunek bankowy Wojewody), z zastrzeżeniem że beneficjent przedłożył komplet spójnych i poprawnych dokumentów niezbędnych do jej zawarcia oraz spełnił warunek rozliczenia dofinansowania udzielonego w poprzednich edycjach Programu oraz utrzymania trwałości.
W przypadku rezygnacji z udziału w Programie, podmiot jest zobowiązany do złożenia niezwłocznie rezygnacji do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie w formie pisemnej.