Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025
Na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej 23 grudnia 2024 r. został ogłoszony Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025, zwany dalej „Programem”.
Jest on skierowany do gmin wskazanych na liście stanowiącej załącznik nr 8 do Programu (lista gmin mogących ubiegać się o dofinansowanie w załączeniu) oraz które określiły wysokość miesięcznej opłaty rodzica za pobyt dziecka u dziennego opiekuna nie przekraczającą kwoty 1500 zł (przed obniżeniem opłaty z tytułu świadczenia „aktywnie w żłobku”). Wymóg maksymalnej miesięcznej opłaty dotyczy także instytucji dziennego opiekuna, który będzie utworzony w ramach edycji 2025.
W ramach Programu można składać wnioski w ramach dwóch modułów:
1) moduł 1 dotyczy utworzenia w 2025 r. instytucji opieki z maksymalnie 5 miejscami opieki w formie dziennego opiekuna w danej gminie oraz zapewnienie jego funkcjonowania w 2025 r. W ramach modułu 1 możliwe jest utworzenie w danej gminie maksymalnie dwóch dziennych opiekunów. Adresowany jest on także do gmin, które zrezygnowały z uczestnictwa lub z powodu odstąpienia od zawarcia umowy przez Wojewodę w Resortowym programie rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny Maluch – Pierwszy dzienny opiekun w gminie 2024, w toku realizacji zadania w 2024 r. nie utworzyły do 31 grudnia 2024 r. instytucji dziennego opiekuna, pod warunkiem, że Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przyznał im dofinansowanie w drodze podziału środków na ten cel w 2024 r.;
2) moduł 2 – przeznaczony jest na zapewnienie funkcjonowania w 2025 r. miejsc opieki utworzonych przez gminy w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny Maluch – Pierwszy dzienny opiekun w gminie 2024.
Program finansowany jest ze środków Funduszu Pracy ujętych w planie finansowym Funduszu Pracy na 2025 rok. Kwota przeznaczona na Program w 2025 r. wynosi maksymalnie 60 mln zł. Dofinansowanie nie zostanie przekazane gminom, jeśli plan finansowy Funduszu Pracy na 2025 r. nie będzie przewidywał środków na realizację Programu. Wysokość dofinansowania jest uzależniona od wysokości środków publicznych zaplanowanych w ramach Funduszu Pracy na realizację Programu.
Udział środków Funduszu Pracy w wydatkach dotyczących tworzenia instytucji opieki w formie dziennego opiekuna może wynosić do 100% wydatków na realizację zadania polegającego na tworzeniu maksymalnie dwóch dziennych opiekunów, jednak nie więcej niż 300 000 zł bez względu na liczbę tworzonych instytucji opieki. Dofinansowanie na jedną instytucję opieki w formie dziennego opiekuna w zakresie jej funkcjonowania wynosi do 8 000,00 zł brutto miesięcznie, z zastrzeżeniem, że łączna kwota dofinansowania otrzymywanego przez gminę na funkcjonowanie dziennego opiekuna w ramach Programu oraz otrzymanego świadczenia „aktywnie w żłobku” w danym miesiącu nie może przekraczać miesięcznych kosztów utrzymania dziennego opiekuna. W przypadku, gdy wysokość otrzymanego dofinansowania w ramach Programu oraz świadczenia „aktywnie w żłobku” przewyższa miesięczne koszty funkcjonowania dziennego opiekuna, nadwyżka ta podlega zwrotowi z kwoty przyznanej na dofinansowanie funkcjonowania w ramach Programu. Wysokość dofinansowania do funkcjonowania jednej instytucji opieki zależy od poziomu obsadzenia miejsc opieki [1], zgodnie z poniższym taryfikatorem:
• w przypadku 1 dziecka zapisanego w miesiącu – 8 000,00 zł,
• w przypadku 2 dzieci zapisanych w miesiącu – 6 500,00 zł,
• w przypadku 3 dzieci zapisanych w miesiącu – 5 000,00 zł,
• w przypadku 4 dzieci zapisanych w miesiącu – 4 000,00 zł,
• w przypadku 5 dzieci zapisanych w miesiącu – 2 500,00 zł.
Dofinansowanie będzie wypłacane w formie refundacji lub zaliczki na wyodrębniony rachunek bankowy gminy, służący do obsługi finansowej środków Funduszu Pracy.
Wsparcie finansowe dotyczy działań realizowanych od ogłoszenia Programu, jednak nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2025 r., do dnia 31 grudnia 2025 r., przy czym w module 1 w odniesieniu do kosztów funkcjonowania instytucji opieki od dnia dokonania wpisu instytucji do wykazu dziennych opiekunów do 31 grudnia 2025 r.
Terminarz naboru wniosków:
• Termin składania wniosków wynosi 6 tygodni od dnia ogłoszenia Programu, tj. do 3 lutego 2025 r.
• Termin rozpatrzenia wniosków przez wojewodę wynosi 2 tygodnie od dnia zakończenia naboru wniosków, tj. do 17 lutego 2025 r.
• Termin ogłoszenia przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyników podziału środków wynosi do 2-óch tygodni od dnia zakończenia terminu na rozpatrzenie wniosków przez wojewodę, tj. do 3 marca 2025 r.
Składanie wniosków:
Wniosek o dofinansowanie w zależności od modułu należy sporządzić na odpowiednim formularzu (ich wzory znajdują się w załączeniu).
Wniosek podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania gminy za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym, należy składać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy e-PUAP na adres Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, wpisując w temacie:
– dla modułu 1: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 –– moduł 1 - nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”;
– dla modułu 2: „Wniosek w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywny dzienny opiekun w gminie 2025 –– moduł 2 - nazwa_jst_której_ dotyczy_wniosek”.
Przed złożeniem wniosku należy dokładnie zapoznać się z treścią Programu – link do Programu: https://www.gov.pl/web/rodzina/aktywny-dzienny-opiekun-w-gminie-2025.
Wojewoda w terminie składania wniosków opublikuje wykaz dokumentów i informacji, które wnioskodawca, którego wniosek został umieszczony na zatwierdzonej przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej liście wniosków zakwalifikowanych do otrzymania dofinansowania, winien złożyć w terminie 10 dni roboczych od dnia opublikowania na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wyników naboru, w celu zawarcia umowy o udzielenie wsparcia finansowego, której ramowy wzór postanowień stanowi załącznik do niniejszego komunikatu. Ww. wzór może ulec zmianom. Wzór umowy zostanie opublikowany w terminie 5 dni roboczych od dnia opublikowania wyników naboru.
W związku z pkt. 6.1.4. Programu publikuję także wzór pisemnej informacji o rezygnacji z udziału w Programie.
Odpowiedzi na pytania dotyczące naboru i Programu udzielają pracownicy Wydziału Rozwoju Regionalnego:
Sekretariat | 22) 695 60 82 | wrr@mazowieckie.pl |
Bożena Bartosz | (22) 695 63 69 | bbartosz@mazowieckie.pl |
Sylwia Luc | (22) 695 62 09 | sluc@mazowieckie.pl |
Monika Kaniewska | (22) 695 64 43 | m.kaniewska@mazowieckie.pl |
Edyta Walczyk | (22) 695 62 34 | ewalczyk@mazowieckie.pl |
Agnieszka Frydrych | (22) 695 64 60 | afrydrych@mazowieckie.pl |
Marta Bartołd | (22) 695 66 77 | mbartold@mazowieckie.pl |
[1] Przez miejsce obsadzone rozumie się miejsce, na które zapisano dziecko przynajmniej jeden dzień w miesiącu, tj. podmiot prowadzący instytucję opieki zawarł umowę z rodzicem/opiekunem albo dziecko zostało zapisane do instytucji opieki zgodnie z innymi procedurami niż podpisanie umowy. Do rozliczenia gmina przedstawia największą liczbę dzieci zapisanych z danego miesiąca.