Oświadczenia majątkowe - informacja dla samorządów
Informacje dotyczące oświadczeń o stanie majątkowym składanych wojewodzie przez przedstawicieli administracji samorządowej
Sposób składania oświadczeń majątkowych w roku 2024 (w załączniku)
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2009 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego województwa, członka zarządu województwa, skarbnika województwa, sekretarza województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa (Dz. U. z 2017 r., poz. 2015),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu starosty (Dz. U. z 2017 r., poz. 2019),
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego gminy, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta (Dz. U. z 2017 r., poz. 2020).
Osoby składające oświadczenia o stanie majątkowym
Do złożenia oświadczenia majątkowego Wojewodzie Mazowieckiemu zobowiązani są:
- przewodniczący sejmiku województwa, marszałek województwa,
- przewodniczący rad powiatów, starostowie,
- przewodniczący rad gmin, wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast),
- przewodniczący rad dzielnic m. st. Warszawy
z terenu województwa mazowieckiego.
Terminy składania oświadczeń o stanie majątkowym
Pierwsze oświadczenie w terminie 30 dni od dnia:
- złożenia ślubowania (radny, wójt, burmistrz, prezydent miasta),
- wyboru/powołania na stanowisko/zatrudnienia (marszałek, starosta).
Kolejne oświadczenia:
- co roku do dnia 30 kwietnia, wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
Ostatnie oświadczenie:
- na dwa miesiące przed upływem kadencji (radny, wójt, burmistrz, prezydent miasta),
- w dniu odwołania ze stanowiska/w dniu rozwiązania umowy o pracę (marszałek, starosta).
Do pierwszego oświadczenia majątkowego marszałek województwa/starosta/wójt (burmistrz, prezydent miasta) zobowiązany jest dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli działalność prowadził przed dniem wyboru, zaś radny województwa/powiatu/gminy, jeżeli działalność prowadził z wykorzystaniem mienia (odpowiednio) województwa/powiatu/gminy, w którym uzyskał mandat.
Oświadczenie majątkowe według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego należy złożyć w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach wraz z 2 kopiami zeznania podatkowego (PIT) o wysokości osiągniętego dochodu w danym roku podatkowym oraz 2 egzemplarzami kopii korekty zeznania podatkowego, jeśli korekta była składana w urzędzie skarbowym (osoby, które nie podlegają indywidualnemu rozliczeniu się z urzędem skarbowym, np. emeryci rozliczani przez ZUS, rolnicy, bezrobotni nie osiągający dochodów, dokonują na pierwszej stronie, w lewym górnym rogu składanego oświadczenia majątkowego, stosownej adnotacji odnośnie właściwego dla miejsca zamieszkania urzędu skarbowego).
Gdzie należy złożyć oświadczenia o stanie majątkowym
Wypełnione oświadczenia majątkowe należy przesłać pocztą w zaklejonej kopercie na adres:
- Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie
Biuro Ochrony Informacji Niejawnych
pl. Bankowy 3/5
00-950 Warszawa
/z dopiskiem „Oświadczenie majątkowe”/, - lub złożyć osobiście w zaklejonej kopercie /z dopiskiem „Oświadczenie majątkowe”/ w:
Punkcie Obsługi Klienta Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, wejście "F" od Al. Solidarności 81.
Niezłożenie oświadczeń o stanie majątkowym w terminie
Jeżeli określone w ustawach samorządowych terminy na złożenie oświadczenia majątkowego (w zależności od pełnionej funkcji - 30 dni od dnia ślubowania, powołania, zatrudnienia) nie zostaną dotrzymane, Wojewoda Mazowiecki w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania terminu, wzywa daną osobę do niezwłocznego złożenia oświadczenia, wyznaczając dodatkowy 14-dniowy termin, który liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.
Niezłożenie oświadczenia majątkowego mimo upływu dodatkowego terminu skutkuje:
- wójt (burmistrz, prezydent miasta), radny (gminy, powiatu, województwa) - wygaśnięcie mandatu,
- marszałek województwa, starosta - utrata wynagrodzenia za okres od dnia, w którym powinno być złożone oświadczenie do dnia jego złożenia (w przypadku, gdy oświadczenie zostanie złożone z przekroczeniem terminu); odwołanie w drodze uchwały sejmiku województwa, rady powiatu /odpowiednio/ najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia.