Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2022
Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2022
Przedmiotem wniosku może być zadanie obejmujące odcinek/odcinki drogi/dróg, będących drogą publiczną (powiatową lub gminną) w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych w trybie określonym przepisami ww. ustawy.
W zakresie rzeczowym wniosek może dotyczyć budowy (rozbudowy), przebudowy lub remontu dróg gminnych lub dróg powiatowych wraz z ich skrzyżowaniami oraz skrzyżowaniami z innymi drogami publicznymi. Dofinansowaniu podlegają koszty kwalifikowane zadania, w szczególności związane z wykonaniem robót budowlanych, a także innych prac w pasie drogowym drogi zgłoszonej do dofinansowania, służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub dotyczących jej wyposażenia technicznego, z wyłączeniem robót, które powinny być wykonywane w ramach jej bieżącego utrzymania.
Szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów określa załącznik nr 3.
W ramach naboru można zgłosić do dofinansowania wyłącznie zadania, których termin rozpoczęcia przypada na rok 2022. Ponadto w przypadku zadań, w ramach których do dofinansowania zgłoszony jest tylko określony etap zatwierdzonego projektu budowlanego, etap ten musi stanowić funkcjonalną całość.
Dla zgłoszonego zadania wnioskodawca powinien posiadać pełną dokumentację techniczną i projektową (w tym m.in. projekt stałej organizacji ruchu, przedmiar robót, kosztorys inwestorski) oraz dopełnić wszystkich wymogów prawnych związanych z jego realizacją, tj. powinien posiadać aktualne zgłoszenie, pozwolenie na budowę lub zezwolenie na realizację inwestycji drogowej oraz inne wymagane przepisami, w tym przepisami o ochronie środowiska, pozwolenia, uzgodnienia, opinie i oceny.
Ponadto w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, wszelkie elementy odcinków drogi/dróg zgłoszonych do dofinansowania (zarówno zaprojektowane jak i te, na których nie zaplanowano do realizacji żadnych prac) muszą spełniać warunki i wymogi techniczne określone m. in. w:
- rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie;
- rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
- odcinki tej samej drogi (o tym samym numerze) są połączone przejazdem kolejowym, mostem/wiaduktem/tunelem lub skrzyżowaniem. Jednocześnie w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, ww. obiekty lub skrzyżowania powinny spełniać warunki i wymogi określone w przepisach techniczno-budowlanych i nie wymagać przebudowy (wyjątek od niniejszej zasady stanowią przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty, tunele lub skrzyżowania realizowane równolegle ze zgłoszonym do dofinansowania zadaniem, pod warunkiem ich zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi),
- szacowany koszt realizacji zadania określony we wniosku o dofinansowanie nie przekracza 2 000 000 zł.
- na całej długości odcinka/odcinków przewiduje się prowadzenie robót budowlanych polegających na budowie (rozbudowie), przebudowie lub remoncie,
- pojedynczy odcinek ma charakter ciągły (nieprzerwany),
- jeden odcinek obejmuje drogę publiczną o jednym numerze,
- każdy odcinek może posiadać inną klasę, o której mowa w § 4 ww. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, właściwą dla danej kategorii drogi,
- na jednym odcinku prowadzone będą roboty budowlane jednego rodzaju, przy czym:
- w przypadku budowy, rozbudowy i przebudowy drogi – na każdym odcinku mogą być wykonywane roboty budowlane innego rodzaju,
- w przypadku remontu drogi – na wszystkich odcinkach wykonywane są wyłącznie roboty budowlane polegające na remoncie,
- odcinek jest jednorodny pod względem przekroju jezdni,
- odcinek posiada jeden początek i jeden koniec.
- odcinków dróg zlokalizowanych w strefie zamieszkania, z wyjątkiem stref zamieszkania, w których wyodrębniono jezdnię oraz chodniki, pobocza lub ścieżki pieszo-rowerowe,
- odcinków dróg, na których w odniesieniu do nawierzchni zaplanowano do wykonania roboty polegające na powierzchniowym utrwaleniu nawierzchni gruntowych emulsją asfaltową.
Gminy mogą złożyć jeden wniosek i otrzymać środki na dofinansowanie jednego zadania, natomiast powiaty ziemskie oraz miasta na prawach powiatu mogą złożyć dwa wnioski i otrzymać dofinansowanie na realizację dwóch zadań, przy czym w przypadku zadań zgłoszonych przez miasta na prawach powiatu, każde z nich musi dotyczyć drogi/dróg innej kategorii.
Wniosek o dofinansowanie może złożyć jedynie ustawowy zarządca drogi (w dniu złożenia wniosku), odpowiednio: dla dróg powiatowych – zarząd powiatu, prezydent miasta na prawach powiatu, dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz prezydent miasta na prawach powiatu – zgodnie z art. 19 ust. 2 i 5 ustawy o drogach publicznych.
Wnioski można składać osobiście w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie lub za pośrednictwem operatora pocztowego (adres: pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa).
Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa w dniu 25 sierpnia 2021 r. W przypadku dokumentów przesłanych za pośrednictwem operatora pocztowego, o terminie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.
Wnioski o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać wyłącznie na wzorach zatwierdzonych przez Wojewodę Mazowieckiego, załączonych do ogłoszenia o naborze (załącznik nr 1 – zadania polegające na budowie, rozbudowie lub przebudowie, załącznik nr 2 – zadania polegające na remoncie).
Niedozwolone jest wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji określonych wzorów wniosków, z wyjątkiem punktów, w których modyfikacje zostały dopuszczone w instrukcji jego wypełniania.
Do wniosku obligatoryjnie należy dołączyć, w zależności od rodzaju prowadzonych robót budowlanych, kopię (poświadczoną za zgodność z oryginałem):
- decyzji o pozwoleniu na budowę wraz z kopią oświadczenia/oświadczeń o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, dołączonego/dołączonych do wniosku o jej wydanie,
- decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej lub
- zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej wykonywania robót budowlanych, wraz z kopią oświadczenia/oświadczeń o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i opisu technicznego (jeżeli stanowił załącznik do zgłoszenia, również jako część projektu budowlanego).
- postanowienia właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w przypadku uzyskania zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Jeżeli z daty wydania pozwolenia na budowę/zezwolenia na realizację inwestycji drogowej/zgłoszenia wynika, że wygasa ono przed planowanym terminem rozpoczęcia inwestycji, do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający jego aktualność, np. kopię dziennika budowy z dokonanymi wpisami.
Do wniosku o dofinansowanie zadania należy dołączyć mapę poglądową. Załącznik w postaci mapy poglądowej powinien zawierać informacje i obrazować lokalizację odcinka/odcinków drogi/dróg objętego/objętych zadaniem na tle sieci dróg i pokazywać istotne punkty, mogące mieć wpływ na ocenę wniosku (art. 24 ww. ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg). W przypadku zadań dotyczących 2 odcinków, na załączniku niezbędne jest czytelne oznaczenie każdego z odcinków.
Nieobligatoryjnymi załącznikami do wniosku o dofinansowanie są:
- projekt stałej organizacji ruchu – m.in. w oparciu o projekt SOR dokonywana będzie ocena wniosku w ramach kryterium nr 1, co umożliwia uzyskanie dodatkowych punktów podczas oceny merytorycznej,
- oświadczenie projektanta dotyczące dostosowania odcinka/odcinków drogi/dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t – oświadczenie należy przedłożyć indywidualnie dla każdego z odcinków wyłącznie w sytuacji, gdy dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdu na drogę na tym odcinku wynosi 11,5 t. W oparciu o m.in. ww. oświadczenie dokonywana będzie ocena wniosku w ramach kryterium nr 3, co umożliwia uzyskanie dodatkowych punktów podczas oceny merytorycznej.
Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie, nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku.
Ponadto odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia lub sprostowania powinna odnosić się wyłącznie do kwestii zawartych w wezwaniu, dlatego też uzupełniając wniosek niedopuszczalne będzie zmniejszenie zakresu rzeczowego zadania, za wyjątkiem sytuacji kiedy Komisja wezwie do wprowadzenia takiej zmiany w drodze sprostowania.
Wszelkie pytania/wezwania komisji w toku oceny wniosków kierowane będą do Wnioskodawców elektronicznie za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), przy czym do doręczeń oraz sposobu obliczania terminów stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
Jeżeli na etapie zawierania umowy o dofinansowanie okaże się, że informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie nie są zgodne ze stanem faktycznym, wojewoda może odmówić zawarcia umowy o dofinansowanie.
Na etapie prowadzonej oceny formalnej i merytorycznej wniosków, Wojewoda zastrzega sobie prawo wglądu do poniższych dokumentów, którymi Wnioskodawca powinien dysponować w dniu składania wniosku o dofinansowanie:
- oryginałów dokumentacji technicznej i projektowej, w tym: projektu zagospodarowania terenu wraz z przekrojami normalnymi pasa drogowego (jeżeli był podstawą uzyskania dokumentu z prawa budowlanego uprawniającego do wykonania robót objętych wnioskiem), projektu stałej organizacji ruchu, kosztorysu inwestorskiego lub przedmiaru robót objętych zgłoszonym do dofinansowania zadaniem,
- dokumentów potwierdzających zaliczenie dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do kategorii dróg gminnych lub powiatowych, w szczególności w przypadku, gdy do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie drodze nie nadano odpowiedniego numeru lub numer ten nie został prawidłowo wskazany w pkt. 13 wniosku,
- wnioskodawca nie zastosował się do określonego ogłoszeniem o naborze wzoru wniosku o dofinansowanie,
- wnioskodawca nie zastosował się do wytycznych określonych w ogłoszeniu o naborze,
- nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników,
- wpłynął do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego po terminie zakończenia naboru wniosków,
- dotyczy zadania niepolegającego na budowie, rozbudowie, przebudowie lub remoncie drogi,
- dotyczy zadania nieposiadającego zgody na odstępstwo od warunków technicznych określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r., poz. 124 ze zm.), w przypadku gdy zgoda taka jest wymagana,
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 470 ze zm.). Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych,
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie) nie jest zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2),
- dotyczy zadania złożonego przez dwóch wnioskodawców obejmującego swym zakresem dwa (lub więcej) odcinki dróg, dla których zarządcy są różni,
- deklarowany wkład własny obejmuje środki pochodzące z budżetu państwa lub budżetu Unii Europejskiej,
- nie został podpisany przez osoby upoważnione z ramienia wnioskodawcy.
- poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych (ocena dokonywana m.in. w oparciu o nieobligatoryjny załącznik do wniosku – projekt SOR);
- zapewnienie spójności sieci dróg publicznych;
- podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i dróg gminnych, w szczególności dostosowanie ich do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, oraz zachowanie jednorodności sieci dróg powiatowych i dróg gminnych pod względem spełniania tych standardów (ocena w zakresie dostosowania drogi do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, dokonywana jest oparciu o oświadczenie projektanta - nieobligatoryjny załącznik do wniosku);
- zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych;
- poprawę dostępności terenów inwestycyjnych (wymagana informacja z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego);
- zwiększenie liczby obwodnic w ciągu dróg powiatowych i dróg gminnych (ocena dokonywana na podstawie informacji zawartych w formularzu wniosku, potwierdzonych w drodze analizy obligatoryjnego załącznika do wniosku – mapy poglądowej);
- poprawę dostępności terenów objętych przedsięwzięciami lub inwestycjami powiązanymi z przedsięwzięciem infrastrukturalnym, o których mowa w art. 5c ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali mieszkalnych na wynajem, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń (Dz. U. z 2020 r. poz. 508 oraz z 2021 r. poz. 11 i 223) - (ocena dokonywana w oparciu o obligatoryjny załącznik – mapę poglądową oraz informacje zawarte w treści wniosku o dofinansowanie).
- wzór wniosku o dofinansowanie dla budowy, rozbudowy lub przebudowy drogi/dróg wraz z instrukcją wypełniania wniosku (WNIOSEK PRB),
- wzór wniosku o dofinansowanie dla remontu drogi/dróg wraz z instrukcją wypełniania wniosku (WNIOSEK R),
- informacje dla wnioskodawców dotyczące kwalifikowalności kosztów.
Od rozstrzygnięć Komisji nie przysługuje odwołanie.
1Zgodnie z art. 4 ust. 7 ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, przepisów ww. ustawy nie stosuje się do dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.