Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2024
Ogłoszenie Wojewody Mazowieckiego o naborze wniosków o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2024
W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – dalej RFRD, dla województwa mazowieckiego na rok 2024 przyznane zostały środki w wysokości 512 771 671,54 zł, z czego kwotę 468 701 917,84 zł[2] przeznacza się na dofinansowanie zadań zgłoszonych w ramach niniejszego naboru. Na dofinansowanie zadań powiatowych i gminnych przewiduje się przeznaczyć odpowiednio 60% i 40% alokacji środków przewidzianej dla województwa mazowieckiego, pomniejszonej o zobowiązania podjęte na zadania wieloletnie. W zależności od zapotrzebowania wynikającego z listy złożonych wniosków spełniających wymogi formalne, powyższa proporcja może ulec zmianie. Limit zaciągniętych zobowiązań na zadania wieloletnie nie może przekroczyć w każdym kolejnym roku kwoty 122 897 993,04 zł.
Przedmiotem wniosku może być zadanie obejmujące odcinek/odcinki drogi/dróg, będących drogą publiczną (powiatową lub gminną) w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych w trybie określonym przepisami ww. ustawy.
W zakresie rzeczowym wniosek może dotyczyć budowy (rozbudowy), przebudowy lub remontu dróg gminnych lub dróg powiatowych wraz z ich skrzyżowaniami oraz skrzyżowaniami z innymi drogami publicznymi. Dofinansowaniu podlegają koszty kwalifikowane zadania, w szczególności związane z wykonaniem robót budowlanych, a także innych prac w pasie drogowym drogi zgłoszonej do dofinansowania, służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub dotyczących jej wyposażenia technicznego, z wyłączeniem robót stanowiących jej bieżące utrzymanie.
Szczegółowe informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów określa załącznik nr 3.
W ramach naboru można zgłosić do dofinansowania wyłącznie zadania, których termin rozpoczęcia przypada na rok 2024. Ponadto w przypadku zadań, w ramach których do dofinansowania zgłoszony jest tylko określony etap zatwierdzonego projektu budowlanego, etap ten musi stanowić funkcjonalną całość.
Dla zgłoszonego zadania wnioskodawca powinien posiadać pełną dokumentację techniczną i projektową (w tym m.in. projekt stałej organizacji ruchu, przedmiar robót, kosztorys inwestorski), niezbędną do pozyskania dokumentu uprawniającego do wykonania robót budowlanych.
Ponadto w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, wszelkie elementy odcinków drogi/dróg zgłoszonych do dofinansowania (zarówno zaprojektowane jak i te, na których nie zaplanowano do realizacji żadnych prac) muszą spełniać warunki i wymogi techniczne określone w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych wydanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
Każda jednostka samorządu terytorialnego uprawniona jest do złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie, po jednym z każdego rodzaju zadań:
- zadań inwestycyjnych – zadań polegających na budowie (w tym rozbudowie) lub przebudowie drogi/dróg,
- bieżących – zadań polegających na remoncie drogi/dróg, z okresem realizacji do 12 miesięcy.
W przypadku złożenia przez daną jednostkę większej liczby wniosków niż dopuszczalny limit dla każdego rodzaju zadań, wszystkie wnioski pozostawione zostaną bez rozpatrzenia.
W ramach zadania inwestycyjnego można zgłosić maksymalnie dwa odcinki drogi/dróg, przy czym jeżeli odcinki te nie są ze sobą powiązane[3], to wartość zadania nie może przekroczyć 5 mln zł.
W ramach zadania bieżącego (remontowego) można zgłosić maksymalnie dwa dowolne odcinki drogi/dróg, ponadto wartość zadania nie może przekroczyć:
- 1 mln zł – w przypadku zadań zgłaszanych przez gminy,
- 4 mln zł – w przypadku zadań zgłaszanych przez powiaty i miasta na prawach powiatu.
Odcinki muszą spełniać następujące wymagania:
- na całej długości odcinka/odcinków przewiduje się prowadzenie robót budowlanych polegających na budowie (rozbudowie), przebudowie lub remoncie,
- pojedynczy odcinek ma charakter ciągły (nieprzerwany),
- jeden odcinek obejmuje drogę publiczną o jednym numerze,
- każdy odcinek może posiadać inną klasę, o której mowa w § 4 ww. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, właściwą dla danej kategorii drogi,
- na jednym odcinku prowadzone będą roboty budowlane jednego rodzaju, przy czym:
a) w przypadku budowy (w tym rozbudowy) i przebudowy drogi – na każdym odcinku mogą być wykonywane roboty budowlane innego rodzaju,
b) w przypadku remontu drogi – na wszystkich odcinkach wykonywane są wyłącznie roboty budowlane polegające na remoncie, - odcinek jest jednorodny pod względem przekroju jezdni,
- odcinek posiada jeden początek i jeden koniec.
Zadanie nie może obejmować odcinków dróg, na których w odniesieniu do nawierzchni zaplanowano do wykonania roboty polegające na powierzchniowym utrwaleniu nawierzchni gruntowych emulsją asfaltową.
Jednostki samorządu terytorialnego, których wnioski zostaną zakwalifikowane do realizacji w ramach Funduszu, mogą otrzymać dofinansowanie zadania w wysokości do 80 % kosztów kwalifikowanych zadania, w kwocie nie większej niż 30 000 000,00 zł, przy czym przewidywany minimalny poziom dofinansowania zadania wyniesie 50 % kosztów kwalifikowanych.
Wniosek o dofinansowanie może złożyć jedynie ustawowy zarządca drogi (w dniu złożenia wniosku), odpowiednio: dla dróg powiatowych – zarząd powiatu, prezydent miasta na prawach powiatu, dla dróg gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz prezydent miasta na prawach powiatu – zgodnie z art. 19 ust. 2 i 5 ustawy o drogach publicznych.
Wnioski można składać osobiście w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie lub za pośrednictwem operatora pocztowego (adres: pl. Bankowy 3/5, 00-950 Warszawa).[4]
Termin składania wniosków o dofinansowanie upływa w dniu 19 lipca 2023 r. W przypadku dokumentów przesłanych za pośrednictwem operatora pocztowego, o terminie złożenia wniosku decyduje data wpływu do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.
Wnioski o dofinansowanie zadań w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg należy składać wyłącznie na wzorach zatwierdzonych przez Wojewodę Mazowieckiego, załączonych do ogłoszenia o naborze (załącznik nr 1 – zadania inwestycyjne polegające na budowie (w tym rozbudowie) lub przebudowie, załącznik nr 2 – zadania bieżące polegające na remoncie).
Niedozwolone jest wprowadzanie jakichkolwiek modyfikacji określonych wzorów wniosków, z wyjątkiem punktów, w których modyfikacje zostały dopuszczone w instrukcji jego wypełniania.
Do wniosku obligatoryjnie należy dołączyć:
- mapę poglądową. Załącznik w postaci mapy poglądowej powinien zawierać informacje i obrazować lokalizację odcinka/odcinków drogi/dróg objętego/objętych zadaniem na tle sieci dróg i pokazywać istotne punkty, mogące mieć wpływ na ocenę wniosku (art. 24 ww. ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg). W przypadku zadań dotyczących 2 odcinków, na załączniku niezbędne jest czytelne oznaczenie każdego z odcinków.
- sporządzone wg wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do niniejszego ogłoszenia oświadczenie potwierdzające wypełnienie przez Wnioskodawcę obowiązku wynikającego z § 2.2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz.U. 2005 nr 67 poz. 583), tj. oświadczenie potwierdzające sporządzenie oraz przekazanie do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad informacji dla celów statystycznych o sieci dróg publicznych (dotyczy informacji na dzień 31 grudnia 2022 r.).
W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie nie spełnia wymogów formalnych opisanych w niniejszym ogłoszeniu lub zawiera oczywiste omyłki – komisja wzywa wnioskodawcę, w terminie 10 dni od dnia otrzymania wniosku, do jego uzupełnienia lub poprawienia w nim oczywistych omyłek, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wnioskodawca, uzupełniając lub poprawiając wniosek o dofinansowanie, nie może załączyć dokumentów datowanych na dzień po złożeniu wniosku.
Wszelkie pytania/wezwania komisji w toku oceny wniosków kierowane będą do Wnioskodawców elektronicznie za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), przy czym do doręczeń oraz sposobu obliczania terminów stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).
Jeżeli na etapie zawierania umowy o dofinansowanie okaże się, że informacje zawarte we wniosku o dofinansowanie nie są zgodne ze stanem faktycznym, wojewoda może odmówić zawarcia umowy o dofinansowanie.
Na etapie prowadzonej oceny formalnej i merytorycznej wniosków, Wojewoda zastrzega sobie prawo wglądu do poniższych dokumentów, którymi Wnioskodawca powinien dysponować w dniu składania wniosku o dofinansowanie:
- oryginałów dokumentacji technicznej i projektowej, w tym: projektu zagospodarowania terenu wraz z przekrojami normalnymi pasa drogowego (jeżeli był podstawą uzyskania dokumentu z prawa budowlanego uprawniającego do wykonania robót objętych wnioskiem), projektu stałej organizacji ruchu, kosztorysu inwestorskiego lub przedmiaru robót objętych zgłoszonym do dofinansowania zadaniem,
- dokumentów potwierdzających zaliczenie dróg objętych wnioskiem o dofinansowanie do kategorii dróg gminnych lub powiatowych, w szczególności w przypadku, gdy do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie drodze nie nadano odpowiedniego numeru lub numer ten nie został prawidłowo wskazany w pkt. 13 wniosku.
Wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gdy:
- wnioskodawca nie zastosował się do określonego ogłoszeniem o naborze wzoru wniosku o dofinansowanie,
- wnioskodawca nie zastosował się do wytycznych określonych w ogłoszeniu o naborze,
- nie zawiera wszystkich wymaganych danych lub nie dołączono do niego wszystkich wymaganych załączników,
- wpłynął do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego po terminie zakończenia naboru wniosków,
- dotyczy zadania niepolegającego na budowie, rozbudowie, przebudowie lub remoncie drogi,
- dotyczy zadania nieposiadającego zgody na odstępstwo od warunków technicznych określonych w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych, w przypadku gdy zgoda taka jest wymagana,
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi niebędącej drogą publiczną zaliczoną do kategorii dróg powiatowych lub dróg gminnych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1376 ze zm.). Wyjątek stanowią zadania mające na celu przebudowę dróg wewnętrznych, które następnie zostaną zaliczone do odpowiedniej kategorii dróg publicznych,
- dotyczy zadania obejmującego odcinek drogi, dla której wnioskodawca (w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie) nie jest ustawowym zarządcą, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 19 ust. 2),
- dotyczy zadania złożonego przez dwóch wnioskodawców obejmującego swym zakresem dwa (lub więcej) odcinki dróg, dla których zarządcy są różni,
- nie został podpisany przez osoby upoważnione z ramienia wnioskodawcy.
- poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu drogowego niechronionych uczestników ruchu;
- zapewnienie spójności sieci dróg publicznych;
- podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i dróg gminnych, w szczególności dostosowanie ich do ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, oraz zachowanie jednorodności sieci dróg powiatowych i dróg gminnych pod względem spełniania tych standardów;
- zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych;
- poprawę dostępności terenów inwestycyjnych;
- zwiększenie liczby obwodnic w ciągu dróg powiatowych i dróg gminnych;
- poprawę dostępności terenów objętych przedsięwzięciami lub inwestycjami powiązanymi z przedsięwzięciem infrastrukturalnym, o których mowa w art. 5c ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 377, 1561 i 2456 oraz z 2023 r. poz. 28 i 185).
- wzór wniosku o dofinansowanie zadań inwestycyjnych polegających na budowie (w tym rozbudowie) lub przebudowie drogi/dróg wraz z instrukcją wypełniania wniosku (WNIOSEK PRB),
- wzór wniosku o dofinansowanie zadań bieżących polegających na remoncie drogi/dróg wraz z instrukcją wypełniania wniosku (WNIOSEK R),
- informacje dla wnioskodawców dotyczące kwalifikowalności kosztów,
- wzór oświadczenia o przekazaniu danych o sieci dróg publicznych.
Od rozstrzygnięć Komisji nie przysługuje odwołanie.
[1] Zgodnie z art. 4 ust. 7 ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, zadania gminne oraz zadań powiatowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1) nie mogą obejmować dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
[2] Kwota może ulec zmianie po aktualizacji listy zadań rekomendowanych do dofinansowania na 2023 rok.
[3] Odcinki drogi o tym samym numerze lub odcinki dróg połączone ze sobą skrzyżowaniem, przejazdem kolejowym lub mostem/wiaduktem/tunelem. Jednocześnie w przypadku zadań polegających na budowie (rozbudowie) lub przebudowie, ww. obiekty lub skrzyżowania powinny spełniać warunki i wymogi określone w przepisach techniczno-budowlanych i nie wymagać przebudowy (wyjątek od niniejszej zasady stanowią przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty, tunele lub skrzyżowania realizowane równolegle ze zgłoszonym do dofinansowania zadaniem, pod warunkiem ich zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi).
[4] dopuszcza się składanie wniosków za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jednakże konieczne jest zapewnienie prawidłowych podpisów kwalifikowanych osób uprawnionych do jego złożenia oraz czytelność wszystkich składanych dokumentów, a w szczególności mapy poglądowej.