Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Kontakt

Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie


pl. Bankowy 3/5
00-950 Warszawa


tel. 22 695 69 95
faks 22 695 66 87
ESP /t6j4ljd68r/skrytka

 Pod tym numerem nie jest udzielana informacja  
z zakresu kompetencji Wydziału Spraw Cudzoziemców
i Wydziału Rynku Pracy

info@mazowieckie.pl


NIP 525-100-88-75
REGON 013272620

Godziny urzędowania:
od 8:00 do 16:00
od poniedziałku do piątku

Sygnalista - zgłoszenie naruszenia prawa

Regulacje prawne dotyczące zgłoszeń wewnętrznych przyjmowanych od sygnalistów

Ustawa z 14 czerwca 2024 r o ochronie sygnalistów, która weszła w życie 25 września 2024 r, reguluje m.in. zasady ustalania wewnętrznej procedury zgłaszania informacji o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych, zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Sygnalistą jest osoba zgłaszająca lub ujawniająca informację o zagrożeniach lub działaniach na szkodę sektora publicznego lub prywatnego, pozyskaną podczas wykonywania obowiązków zawodowych lub utrzymującą kontakt w związku z realizacją zadań służbowych. W oparciu o powyższe wytyczne, wdrożono Zarządzenie Dyrektora Generalnego z 13 września br. w sprawie wprowadzenia „Procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych o naruszeniach prawa w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie oraz podejmowania działań następczych”.

Zgodnie z ww. procedurą, sygnały o naruszeniach można zgłaszać w przypadku, gdy są one objęte zakresem stosowania aktów Unii określonych w załączniku do Dyrektywy i dotyczą następujących dziedzin:

1.    korupcji,

2.    zamówień publicznych,

3.    usług, produktów i rynków finansowych,

4.     przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

5.    bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,

6.    bezpieczeństwa transportu,

7.    ochrony środowiska,

8.    ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,

9.    bezpieczeństwa żywności i pasz,

10. zdrowia i dobrostanu zwierząt,

11. zdrowia publicznego,

12. ochrony konsumentów,

13. ochrony prywatności i danych osobowych,

14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,

15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,

16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,

17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt powyżej.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE. L Nr 305, poz. 17)

Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928)

Sposoby realizacji zgłoszeń
Zgłoszenia można dokonać ustnie oraz pisemnie przez przeznaczone do tego bezpieczne kanały:

1.    dedykowany numer telefonu (22) 695-79-97, za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej lub innego systemu komunikacji głosowej, lub za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego systemu komunikacji głosowej;
2.    na wniosek sygnalisty, podczas spotkania zorganizowanego w Urzędzie w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego wniosku;
3.    w formie listownej, na adres: Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie ul. Plac Bankowy 3/5 00-950 Warszawa, opatrzone dopiskiem: „Sygnał-do rąk własnych", lub złożone osobiście w kancelarii Urzędu;
4.    w formie elektronicznej: mogą być składane na adres sygnalista@mazowieckie.pl lub za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej Urzędu, którego wzór określa załącznik do Procedury;

Zgłoszenie, niezależnie od wyboru sposobu zgłoszenia, powinno zawierać poniższe informacje:

1.    imię i nazwisko oraz adres do kontaktu tj. adres korespondencyjny,

2.     nazwę podmiotu prawnego, którego dotyczy zgłoszenie,

3.     rodzaj nieprawidłowości i ich szczegółowy opis,

4.     sposób, w jaki uzyskano wiedzę o nieprawidłowości,

5.     datę wystąpienia nieprawidłowości lub zdarzenia, które do niej doprowadziło albo może doprowadzić,

6.     dane osób, które dopuściły się nieprawidłowości,

7.     informację o posiadanych lub znanych dokumentach, które mogą potwierdzić występowanie nieprawidłowości.

Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia na podstawie Procedury nie skutkuje pozbawieniem sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

 

Tag

Załączniki

Powiadom znajomego