Oddzial do spraw Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej
Stanowiska ds. kontroli jednostek wspierania rodziny i pieczy zastępczej
22 695 71 32
22 695 71 45
22 695 71 76
22 695 71 44
22 695 71 94
22 695 71 46
22 695 71 43
22 695 71 95
Stanowiska pracy w Delegaturze w Ostrołęce:
29 746 62 19
29 746 62 29
Stanowiska pracy w Delegaturze w Siedlcach:
25 644 71 75
25 632 80 80
Stanowiska pracy w Delegaturze w Radomiu:
48 362 09 04
48 362 04 13
Stanowiska pracy w Delegaturze w Ciechanowie:
23 671 93 32
23 671 93 27
Stanowisko ds. integracji cudzoziemców i koordynacji przeciwdziałania handlowi ludźmi
48 362 04 62
Do zakresu działania Oddziału do spraw Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej należy:
1) kontrola realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
2) kontrola zgodności zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami;
3) zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa, w szczególności przez:
a) współpracę z samorządem gminnym, powiatowym i województwa w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
b) monitorowanie sposobu organizowania i prowadzenia ośrodków adopcyjnych, w tym realizacji adopcji w województwie przez marszałka województwa,
c) udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz prowadzenie instruktażu dla kadry realizującej te zadania;
4) gromadzenie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu działania oddziału
i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw rodziny;
5) realizacja lub zlecanie jednostkom samorządu terytorialnego lub podmiotom niepublicznym zadań wynikających z programów rządowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w tym współdziałanie z ministrem właściwym do spraw pracy, zabezpieczenia społecznego i rodziny przy opracowaniu, realizacji i finansowaniu programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, w szczególności programu „Dobry Start” oraz programu „Asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej”;
6) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych, w tym przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawie zezwoleń na przyjęcie kolejnego dziecka pomimo przekroczenia dopuszczalnej liczby dzieci w placówce opiekuńczo – wychowawczej;
7) prowadzenie rejestru:
a) placówek opiekuńczo-wychowawczych,
b) regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych,
c) wolnych miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
d) wolnych miejsc w regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych,
e) zatwierdzonych indywidualnych programów integracji;
8) realizacja spraw związanych z nakładaniem kar z tytułu prowadzenia bez zezwolenia:
a) placówki wsparcia dziennego,
b) placówki opiekuńczo-wychowawczej,
c) regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej,
d) interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego lub ośrodka adopcyjnego;
9) prowadzenie analiz dotyczących zapotrzebowania na środki finansowe oraz monitorowanie wydatków na zadania z zakresu rodziny i polityki społecznej, finansowane z budżetu państwa, w szczególności przez opiniowanie merytoryczne wniosków samorządu o finansowanie pobytu w pieczy zastępczej małoletnich cudzoziemców, przebywających na terenie województwa oraz kosztów transportu i pobytu w pieczy zastępczej małoletnich umieszczonych na podstawie orzeczenia sądu lub innego organu państwa obcego za zgodą sądu polskiego;
10) koordynowanie działań w zakresie integracji ze społeczeństwem osób posiadających status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą w szczególności przez zatwierdzanie indywidualnych programów integracyjnych, ich kontrolę, a także współpracę z organami administracji rządowej i samorządowej;
11) koordynowanie, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi, w tym prowadzenie spraw Mazowieckiego Zespołu do spraw Przeciwdziałania Handlowi Ludźmi.