Oddział do spraw Ochrony Informacji Niejawnych
Zadania Oddziału do spraw Ochrony Informacji Niejawnych:
- zapewnienie stosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa fizycznego informacji niejawnych;
- nadzór nad prawidłowym wytwarzaniem, przetwarzaniem, przechowywaniem i przekazywaniem informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Urzędu oraz JAZ;
- opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji w zakresie bezpieczeństwa informacji niejawnych, w tym:
a) dokumentacji dotyczącej sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych,
b) planu ochrony informacji niejawnych,
c) w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego nadzorowanie realizacji procedur zawartych w powyższym planie,
d) dokumentacji określającej poziom zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych lub ich utratą; - opracowywanie i aktualizowanie materiałów szkoleniowych oraz prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych i wydawanie zaświadczeń o ich odbyciu;
- prowadzenie postępowań wyjaśniających okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- realizację zadań administratora i inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego w stosunku do funkcjonujących systemów do przetwarzania informacji niejawnych;
- nadzór nad fizycznym zabezpieczeniem pomieszczeń, w których znajdują się Bezpieczne Stanowiska Komputerowe;
- sporządzanie oraz nadzór nad przestrzeganiem zapisów procedury wydawania upoważnień osobom dopuszczonym do obsługi Bezpiecznego Stanowiska Komputerowego i urządzeń wchodzących w jego skład oraz nadzór nad przetwarzaniem dokumentów na Bezpiecznym Stanowisku Komputerowym;
- prowadzenie szkoleń pracowników z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego systemów i sieci teleinformatycznych Urzędu, w których przetwarzane są informacje niejawne lub dane osobowe;
- okresowa kontrola zgodności funkcjonowania systemów i sieci teleinformatycznych Urzędu, w których przetwarzane są informacje ustawowo chronione, z przyjętymi zasadami i procedurami bezpieczeństwa;
- opracowywanie wymaganej przepisami o ochronie informacji niejawnych dokumentacji dotyczącej systemu bezpieczeństwa teleinformatycznego, w tym szacowanie i zarządzanie ryzykiem;
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz kontrola przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
- przeprowadzanie, co najmniej raz na 3 lata, okresowej kontroli ewidencji materiałów i obiegu dokumentów niejawnych w Urzędzie;
- wydawanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
- prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających i kontrolnych postępowań sprawdzających wobec pracowników Urzędu i pracowników JAZ oraz przechowywanie akt zakończonych postępowań sprawdzających;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
- współpraca z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Służbą Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie postępowań sprawdzających i postępowań bezpieczeństwa przemysłowego oraz przekazywania i wymiany danych do prowadzonych baz danych i ewidencji;
- realizowanie procedur związanych z nadawaniem i usuwaniem uprawnień pracowników do Systemu Rejestrów Państwowych (rejestr PESEL i Rejestr Stanu Cywilnego);
- przyjmowanie, ewidencjonowanie, przechowywanie i analiza dokumentacji oświadczeń o stanie majątkowym składanych Wojewodzie i Dyrektorowi Generalnemu przez zobowiązane osoby pełniące funkcje publiczne;
- prowadzenie i aktualizowanie ewidencji oświadczeń o stanie majątkowym oraz monitorowanie składania oświadczeń o stanie majątkowym i zmian personalnych na stanowiskach, których zajmowanie wiąże się z obowiązkiem złożenia oświadczenia
o stanie majątkowym Wojewodzie lub Dyrektorowi Generalnemu; - przyjmowanie, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentacji oświadczeń o stanie majątkowym składanych Wojewodzie przez zobowiązanych przedstawicieli administracji samorządowej;
- dokonywanie analizy danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym, w tym opracowywanie wniosków do Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
- przygotowywanie i przesyłanie kopii oświadczeń o stanie majątkowym do urzędów skarbowych i do jednostek samorządu terytorialnego w celu ich ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej;
- udostępnianie oświadczeń o stanie majątkowym oraz ich analiz uprawnionym organom oraz instytucjom;
- przyjmowanie oświadczeń lustracyjnych oraz ich przekazywanie do Instytutu Pamięci Narodowej - Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
- monitorowanie zmian personalnych na stanowiskach, których zajmowanie wiąże się z obowiązkiem złożenia oświadczenia lustracyjnego oraz przekazywanie informacji w tym zakresie do Instytutu Pamięci Narodowej - Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu;
- prowadzenie i aktualizowanie ewidencji osób, które złożyły oświadczenie lustracyjne;
- koordynacja spraw związanych z opracowywaniem i realizacją planu działania biura oraz sporządzaniem analiz i sprawozdań;
- koordynacja współpracy biura w ramach prowadzonych przez Urząd programów i projektów;
- prowadzenie rejestrów skarg, wniosków i petycji związanych z działalnością biura oraz nadzór nad ich terminowym załatwianiem;
- współpraca z Biurem Kadr i Organizacji w Urzędzie w zakresie spraw kadrowych, socjalnych, dyscypliny pracy i szkoleń pracowników biura;
- zapewnienie obsługi sekretariatu oraz prawidłowego obiegu dokumentacji w biurze;
- przyjmowanie, rejestrowanie, przechowywanie w KMN oraz wysyłanie informacji niejawnych o klauzuli „Zastrzeżone”;
- prowadzenie obowiązujących dzienników ewidencji dokumentów niejawnych w KMN o klauzuli „Zastrzeżone”;
- udostępnianie oraz egzekwowanie zwrotu materiałów zawierających informacje niejawne do KMN o klauzuli „Zastrzeżone”;
- zapewnienie przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania informacji niejawnych w KMN o klauzuli „Zastrzeżone.